Tárkány Művek: a hűtőszekrénnyel nem lehet beszélgetni

Kádár mindenhol felbukkan, most már a Tárkány Művek jó kis szerelmes nótái között is. De eljutnak-e ezáltal komoly üzenetek is a „Tesco people”-höz? Ez Tárkány-Kovács Bálint kísérlete. Lemezbemutató koncert jön – interjú.

2013. 05. 04. 4:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

− Merész váltás egy jól sikerült album után: a Tárkány Művek „lejött” az eddigi kényelmes útról, a dzsesszes-népzenei vonalat rockos-népzeneire váltva. A dalszövegekkel ugyanakkor társadalmi kérdések felé is fordult. Miért?
− Vannak számaink, amelyek ennek megfelelően dedikálódnak. Az egyik címe: Mi voltunk. Az volt vele a célom, hogy egy kicsit elgondolkozzam a hallgatóval együtt, így 32 évesen: mi a helyzet velünk, harmincasokkal, vagyunk-e valamilyenek, van-e nekünk nemzedéki élményünk? A gondolatok összeszedegetése közben közéleti témákba is nyúltam. Az eggyel fölöttem járóknak például még oroszul kellett tanulniuk, az új világrend minket már angolul nevelt. A kilencvenes évek elején, ahogy felbolydult a társadalom, se a szüleinknek, se a tanárainknak fogalmuk sem volt arról, valójában mi történik. Hogy lett volna akkor nekünk, tizenéves gyerekeknek bármi lövésünk is erről? Úgy szakadtak a nyakunkba a napjainkat meghatározó erők, hogy teljesen védtelenek voltunk velük szemben. Az én környezetemben a budai családokból származó ifjak szanaszéjjel drogozták magukat a középiskolában. Én nem tudom, hogy ez ma hogyan megy

De mi kényszerít egy népi tónusú muzsikát játszó embert ilyen gondolatok kimondására?
− Egy iparág hozta ezt: egy nagyon precízen kiszámolt gépezet jelent meg itt szórakoztatóipar néven, és kőkeményen elkezdte letuszkolni az emberek torkán azt a zenét, azokat a műsorokat, amelyek meghatározóvá váltak a kultúránkban. Miközben a szüleink tényleg azzal voltak elfoglalva: ők most akkor a rendszerváltozásnak a nyertesei vagy a vesztesei lesznek-e?

Az új lemez mint termék hogyan próbál versenyre kelni a pontosan kiszámolt gépezettel?
− Van egy közgazdász diplomám, úgyhogy „bírok” brandépítésben gondolkozni. Viszont azt gondoltam, ez alkalommal a brand szempontjait egy kicsit figyelmen kívül hagyom. Nem akartam jólfésült lenni, nem akarom a közönséget „nagyon” kiszolgálni, csak egy „kicsit”. Persze nem akarok érthetetlen lenni sem, meg titokban átúszni a tengert, de ennyi kockázatnak bele kell férnie. És hát végső soron engem ezek a témák foglalkoztatnak. Miről beszéljek? Olyanról, ami nem foglalkoztat?

− Mégis kísérletezés, amit csinálsz
Ami mellett ott vannak a régi, jó szerelmes számok! És megjelent a humor is a zenei anyagban: nem akartam, hogy olyan túl komolyan vegyük magunkat. Ez tompítja a kilencvenes évekről szóló dal szövegét is.

− Mégis: egy könnyed, szerelmes, borozgatós nótákat fújó együttes most teljesen másfajta üzenetekkel állt elő.
− Emlékszem, amikor Kádár meghalt, és a nagyapám ült a tévé előtt, könnyezett, és közben csúnyán beszélt. Egyáltalán nem értettem, hogy most akkor örül-e a nagypapa vagy szomorú, szerette-e ezt az embert vagy Azóta megértettem. Apu elvitt a köztársaság kikiáltására is a Kossuth térre. Ma már amúgy arról is megvan a véleményem: micsoda kerekasztal volt az akkor, amiről a sajtót is kirekesztették, az az alkotmány, amit mindenféle felhatalmazás nélkül hoztak létre, a köztársaság mint államforma, amiről meg sem kérdeztek minket!

Egy rojalista népzenész?
− Ha valahová vissza kellett volna térnünk, talán a királyság lett volna a legjobb, de ez ma nevetségesen hangzik, és „semmi értelme nincs”.

Hát, végül is humoros lesz a lemez.
− Nos, van két nótánk is, amellyel elmegyünk a piacra.

„Én elmentem a vásárba fél pénzzel”?
− A nótákba sorra vesszük a piacon lévő termékeket. Lehet, hogy elsőre ez bugyutának hat, mert nincsen teleművészkedve. Pedig ennek a fajta művészetnek is van egy olyan feladata, hogy „az életet létté nemesítse”. A piacon a mosott bélben és a fejtett babban is ott van a transzcendens, felismerhető a teremtés csodája, de nincs ez nagyon kifejtve, mert az béna és erőltetett lenne, csak „észre van véve”. Gondoljunk bele! Milyen jó, hogy a piacon emberek árulnak és nem hűtőszekrények, lehet velük beszélgetni, emberi megnyilvánulásaik vannak. A termékeik ezáltal nem csak ipari termékek. Innen tudja az ember például, hogy kenyeret, ételt nem dobunk ki. Ma már az ember kidobál mindent. A kolbász például nemrég még egy disznó volt, röfögött Jut eszembe, egy disznótorról is szeretnék egyszer írni. Aki részt vesz egy ilyenen, megszúrt már disznót, az tudja, hogy a kolbászt nem fogja elhajigálni. A piacon is ehhez lehet közelebb kerülni.

A szőke, szemüveges, autót vezető, kolbászevő cimbalomművész melyik világban él?
− Vannak a nagy multik, és vannak a kisemberek, kis cégek, kisiparosok, kézművesek, kisközösségek. Az áruház- és étteremláncok mögött is ott állnak olyan marhahúsos cégek, amelyek ugyanilyen nagy világcégek a maguk embertelen, vagy inkább „állattalan” világukkal, de nem vagyok naiv: ha nem lennének ezek, éhen halnánk. Nem tudom, de nagyon embertelen, gépi világ ez. A másik világ, amiről az előbb beszéltem, a piac, árusok, vevők; beszélgetnek. Emberek. Ez két különálló, zárt világ, de egymás komplementerei. Én is interjút adok az országos lapnak, de ki tudja, hogy ez eljut-e a „Tesco people”-höz Felülről a világot úgyis a nagy színészek csapják be, lent pedig hangosak a csipkelődő legyek, csípnek, ahol érnek. Erről szól a Menekülj magányodba című dal az új albumon, Nietzsche nyomán ebben a piac teljesen más jelentést kap.

Nos, a dalszöveget kiveséztük, figyelni fogunk. De a zenét miért kellett „átpanírozni”? Nem volt jó úgy, könnyeden, ahogy megismerték és megszerették a Tárkányt?
− Ezt azért „nem úgy” kell elképzelni. Ha egy laikus meghallgatja az albumot, az életben nem fogja azt gondolni, hogy ennek köze van a rockzenéhez. Az emberek jórészt a hangszínek alapján ítélnek meg egy zenét. Ha a magyar népzenét megmutatom egy nemzetközi közönségnek, azt mondják rá, hogy ír. Ennek két oka van: mindkettőben hegedű szól, és nem klasszikus zene. A rockzene hatása inkább a számok szerkezetében, a verse-refrén formákban, hangulatokban jelenik meg. Az „Ő egy nyári eső” például egy power ballade műfajú, lassú, erőteljes szám.

De valahonnan azért csak vettél
− Rágyógyultam a Rolling Stonesra, a Pink Floydra, az Illésre

Belőlük nyertetek hangszerelési versenyt nemrég.
− Az „véletlenül” jött össze. Azért érdekes ez a zenei nyelvezet, mert jelentősen eltér a népzenétől és a dzsessztől is. Összességében rendszerezni és integrálni akartam a világom hallható részét.

Horváth Charlie egy tévéinterjúban korábban azt mondta, a világzene, a műfaji keverés „kutyult-mutyult” dolog, és nem őszinte.
− Az egész zenei világunk kutyult-mutyult. Hány ország, hány stílus és hány korszak zenéjébe hallgatunk bele akarva-akaratlan, akár csak egy napon? A jó világzene erre reagál, ezt a helyzetet próbálja értelmezni.

A legtöbben azért egy jó társaságban, a megfelelő körülmények között hasonlóan tudnak reagálni a népzenére. Az embernek persze van egy elképzelése, hogyan született régen, vagy akár most is, valahol az Isten háta mögött a népzene; de egy komponista ma ceruzával, radírral, öt vonalra hogyan ír „népzenét”?
− Köszönöm, elég nehéz erre válaszolni Bartók három fokozatot különböztetett meg a népzenei ihletettségű műzenével kapcsolatban. Az első: fogok egy népdalt, és mint egy ékkövet, a foglalatába belerakom – egy kíséretbe, kiemelve a meglévő dallam szépségét. A második fokozat szerint már belenyúlkálok a dallamba, kiegészítem, transzponálom, de megtartva, hogy mi a forrás, felismerhetően. A harmadik fokozat: még eggyel eltávolodni, saját dallamot írni, amin átszűrődik a népzenei gondolkodás.

Eddig feldolgozások, átiratok szerepeltek a Tárkány Művek repertoárján, most 11 teljesen saját dalt kap a közönség. Teszteltétek olyan helyeken is az új dalokat, ahonnan inspiráció származik? Olyan körökből hallgatnak-e titeket, amelyekben népzene akár még a mai időkben is keletkezik?
− Nem nagyon van ilyen hely már. Utolsó mohikánok vannak, akik már a gyerekeikkel nem értenek szót, általában idősödő emberek. Velük mi nemigen találkozunk a koncertjeinken. Ezt nem is nagyon szeretném: ha ilyen történne, az azt jelentené, hogy kiléptek a saját hagyományaikból.

Iskolákba is eljuttok egy-egy körutazás során. Mekkora távolságot láttok a népi jellegű zenélés és a szóban forgó közönség között?
− A távolság éppen egy gombnyomásnyi, ami amilyen kicsi, olyan nagy. Ott van az interneten minden egy kattintásra, mégis elérhetetlenül messze. Ez a választás illúziója, a demokrácia. Hiába van mindenkitől egy kattintásra ugyanúgy a népzene, az indonéz rap, vagy a dél-koreai pop, mégsem kattint senki egyikre sem. Áthatolhatatlan tud lenni a távolság.

Lehet, hogy pont annak az egy-egy kattintásnak az egyformasága teremt most már emberek között közösséget
− A legtöbb ilyen közösség azonban nem önszerveződő – bár ilyen is van –, hanem felülről irányított. Ma például nem látok lázadó kamaszt. Az összes energiájukat leköti, hogy igazodjanak azokhoz a mintákhoz, amiket gyártanak nekik. Ha valaki lázadni akar, azonnal jönnek, és eladják neki azt a dobozos életérzést, amelyre vágyik. Punk akarsz lenni? Tessék, itt a Martens bakancs, hallgasd ezt a zenekart, vedd meg ezt a CD-t, háromezer forint, eljöhetsz koncertre, ruhát meg ebből a márkából vegyél. Emós akarsz lenni? Gyere ehhez a fodrászhoz! A gondolatok is előre legyártottak, közben meg úgy van mindez eladva, hogy „szabad választás”.

– Hiánypótló igénnyel az új lemezre, amolyan bonus trackként egy születésnapi köszöntőt is föltettünk. Ez egy eredeti népdal, amely a táncházmozgalmon belül már most is népszerű, mi reméljük, hogy most szélesebb közönség is megkedveli. A hangvétele egy ilyen ünnephez méltóan emelkedett, fennkölt, nem bugyuta. Aki megtanulta, mindenféle kíséret nélkül is énekelheti, hozzájárulva az ünnepi hangulathoz. A dalt sajnos nem én írtam, eredeti népdal. Érdemes tudni, hogy még a nagyszüleink idejében is a névnapokat köszöntötték, és sok ehhez hasonló névnapköszöntő van a magyar hagyományban. Régen még élt az a szokás is, hogy a gyermek arról a szentről kapta a nevét, akinek a napján meglátta a napvilágot. Ezt a dalt is eredetileg Sok Zsuzsanna napokat kezdettel énekelték Széken, de a változó szokásokkal ez Sok születés napokat kezdetűre módosult a táncházakban. Hasonlóan egyébként bátran lehet aktualizálni, például Sok Szent Anna napokat Szintén hiánypótlólag készítettük ezt a videót, hogy megmutassuk, hogy néz ki ez a köszöntő a gyakorlatban, és könnyen elérhetővé tegyük bárki számára. Reméljük, sok ünnepeltnek fogja megmelengetni a szívét! Ráadásul, mi a zenekar is ünneplünk, idén vagyunk ötévesek.

 

Mint cimbalmosról, keveset tudni rólad. Egyáltalán, hogyan ül egy szőke, szemüveges srác a cimbalom mögé, illetve hogyan marad ott?
− Zenetagozatos általános iskolába jártam, Óbudán a Mókusba. Később, 14-15 évesen megismerkedtem Balogh Kálmánnal, a mesteremmel, aki engem teljesen elvarázsolt. Aztán jártam a Bartók-konziba klasszikus cimbalomra, de nem esett jól, hogy másnak a zenéjét hangról hangra eljátsszam. Aztán szereztem egy közgazdászdiplomát, kimentem Ausztráliába másfél, Németországba fél évre És elindult a Zeneakadémián a népzenei képzés. Akkor eldöntöttem, nincs mit tenni, bevállalom ezt a zenész dolgot. Most végzek ott, ahol megismerkedtem Julcsival és a szaxofonossal, Kováts Gergővel.

Mennyi idő alatt lehet megtanulni cimbalmozni?
− Gyakorlási órákban lehet mérni. A tehetségben sokkal kevésbé hiszek, mint a munkában. Ha valaki jól játszik egy hangszeren, az azon múlik, hány tízezer órát gyakorolt már.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.