Ünnepeljünk hollywoodi posztmodern giccset!

A hét mozibemutatói alapvetően két hollywoodi monstrumot jelentenek. A heti artfilmes dózist a dánok tavalyi kedvence biztosítja az Emberrablás című thrillerrel.

kgy
2013. 05. 16. 10:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A nagy Gatsby

Baz Luhrmann a kilencvenes évek eleji ausztrál boom gyermeke, aki nagy sikert aratott a Kötelező táncok című, egyébként kifejezetten jól sikerült mozijával, majd egyszeriben Hollywoodban is találta magát. A Rómeó és Júlia, valamint a Moulin Rouge adaptációja is arról híresült el, hogy modernizálta a történetet, és – függetlenül attól, hogy például a Moulin Rouge-t megtartotta az eredeti korban – nyakon öntötte kortárs slágerekkel. Ezt a receptet követi most A nagy Gatsby, F. Scott Fitzgerald korszakos regénye, amelynek feldolgozásához egyébként a remek szerzőnek alig van köze. Luhrmann ugyanis Jay Z-től Beyoncéig felhasználva napjaink zenéjét egy vérprofi hollywoodi posztmodern giccset készített. Ami hihetetlenül színes, szagos, látványos, csak éppen üres melodráma lett. De a rendező zsenialitását jól mutatja, hogy ettől függetlenül bitang jól is lehet szórakozni rajta – akár Leonardo diCaprio-, akár könnyűzene-kedvelők legyünk. Akik viszont a Robert Redford-féle 1974-es mozihoz hasonlítgatnák a filmet, meg fognak lepődni, és nem szükségszerűen jó értelemben.

Sötétségben – Star Trek

J. J. Abramsre mindinkább úgy tekintenek, mint a fiatal Spielbergre, aki előbb 2004-ben a Lost kiötlőjeként forradalmasította a televíziózást, majd egy Mission: Impossible-epizód után teljesen váratlanul a fiatalok szája íze szerint újrafazonírozta a Star Treket. És miközben a második epizóddal már előre mennybe megy, máris összeházasították a másik hetvenes évekbeli franchise-zal, a Csillagok háborújával. Ám mielőtt jönnek a nagyüzemben készülő Star Wars-filmek, még robbant a Sötétségben – Star Trek, amelyben az Enterprise legénysége azzal szembesül, hogy egy robbantás után a flottából egyedül ők maradtak meg, ráadásul Kirk kapitány méltó riválissal találja szembe magát. És mivel a gonoszt a Sherlock című sorozatban fantasztikusat nyújtó Benedict Cumberbatch formálja meg ihletett alakításban, ezért kétségünk se legyen afelől, hogy utolsó vérig tart majd a küzdelem. Minden eddiginél látványosabb trükkfilm és Star Trek-epizód vár ránk, amely bizton az év egyik legnagyobb durranása lesz.

Emberrablás

Tobias Lindholm a hóna alatt egy Európa Filmdíjjal – amelyet az elmúlt évek egyik legjobb filmjének társ-forgatókönyvírójaként, A vadászatért kapott – érkezett meg hazánkba az Emberrablással, amely a dán kritikusok és a Dán Filmakadémia szerint is az év legjobb nemzeti filmje volt 2012-ben. Ez pedig nagyon nagy szó egy olyan évben, amikor Nicolaj Arcel Egy veszedelmes viszonya, vagy Susanne Bier Csak a szerelem számít című filmje aratta le a babérokat. Lindholm elsősorban forgatókönyvíróként definiálta magát, de mostani második rendezésével azt is bizonyította, hogy nem kutya direktorként sem. Az Emberrablásban szomáliai kalózok ejtik túszul egy dán teherhajó legénységét, s a túsztárgyalásokat telefonon Dániával folytatják le. A kalózok által kért 20 millió dollár viszont nevetségesen magas ár, így kezdetét veszi egy idegőrlő és végtelennek tűnő tárgyalássorozat. Lindholm az emberi sorsokra és a feszültségre koncentrál, filmje ezzel lesz magas színvonalú, végletekig kiélezett pszichológiai thriller. A dánok valamit még mindig nagyon tudnak!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.