Férfiszenvedély
Sokat elárul a túlzott alkoholfogyasztás korábbi megítéléséről, hogy az 1945-ös Billy Wilder-film a magyar keresztségben Férfiszenvedély címet kapott, holott eredetileg Az elveszett hétvége néven fut, és a történet szempontjából ez jóval kifejezőbb. Mert igaz ugyan, hogy a Férfiszenvedély főhőse egy alkoholista férfi, de itt a nemi szerepnél sokkal fontosabb az a folyamat, ahogy szétesik egy ember élete az alkohol hatására. És a boldog, szerelmes víkend helyett egy, a piával elfecsérelt hétvége vár a főszereplőre, aki minden próbálkozás ellenére is inkább zugivásra és az ital miatti eladósodásra, elzálogosításra adja a fejét. Wilder elsők között beszél az alkoholizmusról mint betegségről a vásznon, amely felemészti a magánéletet, és könnyen pusztulással végződhet. Az alkotás merészségének jutalma négy Oscar-díj volt, a filmnek, rendezőnek, forgatókönyvnek és férfi főszereplőnek.
Míg tart a bor és friss a rózsa
17 évvel Billy Wilder alkoholizmusról szóló darabja után máris cáfolódik a tézis, miszerint a mértéktelen italozás csak férfiszenvedély volna. A Míg tart a bor és friss a rózsában is egy párkapcsolat, pontosabban egy házasság megy tönkre az alkohol miatt, ezúttal azonban Jack Lemmon tehetetlenül szemléli, amint felesége megy tönkre az italtól. Blake Edwards filmje annyira éles és friss volt korában, hogy sokáig szó volt a lezárás fellazításáról. Abban ugyanis a család visszavonhatatlanul szétesik, a gyerekek az apával maradnak. Jack L. Warner producer nyomása ezúttal sikertelen volt, és érvényesült a stáb akarata, akik a negatív lezárást tartották kielégítőnek a történet szempontjából. Jack Lemmon egyik legremekebb alakítása mellett a hatvanas évek drámai próbálkozásai között is kiemelkedő volt a Míg tart a bor és friss a rózsa.
Richard Burton és Elizabeth Taylor egy parti után ittas állapotban kezdi el szapulni egymást, és a fájdalmas felismerések egy fiatal pár érkezése után csak folytatódnak. Mike Nichols kamaradarabja színjátszásból és rendezésből ad leckét, így minimalista mivolta ellenére egyáltalán nem túlzó, hogy az 1966-os alkotást 13 Oscar-díjra jelölték (és öt díjat – közte kettőt a színészi teljesítményért – el is nyert). Az, hogy ittasan az ember őszintébb (néha a kelleténél), köztudomású, mint ahogy a Burton–Taylor páros alkalmanként hajtépő viszonya, ami bizton segítette a film hitelességét. A Nem félünk a farkastól továbbá a hatvanas évek azon alkotásai közé is beletartozik, amelyek az elkorhadt cenzúrarendszert végleg felszámolták. Itt elsősorban a trágár kifejezések révén sikerült a lázadás, amely egy heves vita és ittas állapot velejárója, de mint annyi mindent, a hollywoodi filmek messziről kerülték a Hays-kódex betartása során.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!