Chiovini, a nem tanulható vizuális igazságok festője Egerben

Műtermébe járt morfondírozni Móricz, Tamási Áron, Erdei Ferenc. Rómából is ragaszkodott Szolnokhoz – az alföldi város is hozzá. Chiovini Ferenc díszpolgári címig vitte, most Egerben látható életműtárlata.

2013. 06. 02. 7:50
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Félidejéhez érkezett, de még mindig látható két héten át, egészen június 16-ig Chiovini Ferenc kiállítása Egerben a Templom Galériában, hétfő kivételével naponta 11 és 17 óra között. A Munkácsy-díjas Érdemes Művész életműtárlatát nem véletlenül nyitotta meg májusban az olasz nagykövet, Maria Assunta Accili Sabbatini; 2013-ban ünnepeljük az olasz–magyar évet, ami sokkal hitelesebb egy olasz gyökerekkel bíró festőművésszel – igaz, az Alföld festőjének dédapja már magyar zászló alatt vett részt az 1848-at követő harci cselekményekben, hadbíró főhadnagyi rangban.

 

Chiovini – akinek családja még 1800 környékén települt át a Lago Maggiore partjáról Egerbe – 1899-ben született Besenyszögön, ami természetszerűleg ugye az Alföldön van. Kijárva a képzőművészeti főiskolát a Szolnoki Művésztelephez csatlakozott, szenvedéllyel rajzolva, festve a delelő gulyát, a halászokat és az ünneplő népeket. Hogy művészetimádatának a lehető legteljesebben hódolhasson, Aba-Novák Vilmos társaságában freskókkal díszítette föl a jászszentandrási templom falait. (Földíszített még békésszentandrási, ceglédi és szolnoki templomot is.) A világháború időszaka után ő maga karolta fel a művésztelepet, és élete végéig (1981) ott is tartózkodott, illetve alkotott; Szolnok díszpolgári címével is kitüntették.

 

A mester lányának, Chiovini Mártának, az operaház nyugalmazott koncertmesterének köszönhető, hogy a szolnoki műhelyből nagyobb mennyiségű anyag megmenekült; már csak az volt hátra, hogy az iratgyűjteményt valaki összerendezze és kiadja. A feladat Hatvani István Gáborra, Chiovini dédunokájára hárult, aki családi vállalkozásban jelentette meg a hiánypótló dokumentumgyűjteményt. Az iratokból kiviláglik, hogy a Chiovini família bizony részt vett az egri dóm építésében is.

Chiovini tehát az alföldi iskola plein air stílusát követve főként tájakat, életképeket, lovas kompozíciókat örökített meg, a Tisza és a Zagyva összefolyásánál hozta létre már a maga korában is gyűjtők által keresett, páratlanul gazdag életművének jó részét, de emellett akár egy római utcaképet is azonnal papírra vetett, ha az valami miatt megfogta (1935-ben töltött ott egy évet). A 2006-ban végre megjelent és a Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója által bemutatott kötet nem titkolt célja egyébként hozzásegíteni a ma talán méltatlanul félretett művészt az ébredő Aba-Novák-i ismertséghez. Mert nem kisebb egyéniségek látogatták, mint Móricz Zsigmond, Tamási Áron, Veres Péter, Erdei Ferenc vagy Váci Mihály.

 

A családi gyűjtésből kiderül az is, hogy a festő tudatosan készülhetett arra, hogy a szolnoki műhely anyagát egyszer majd valaki összegyűjti és így teszi közkinccsé. Chioviniék pedig a hányattatások közepette is őrizgették a leveleket, sajtómegjelenéseket, igazolványokat – sajnálatos módon a Németh István író-rendező és Szabó Árpád operatőr által leforgatott portréfilmanyagról (1974) semmit sem tudni.

Besenyszög mindenesetre róla nevezte el iskoláját, emlékszobát kialakítva számára, a szolnoki városházán pedig éppúgy látni Chioviniket, mint a Magyar Nemzeti Galéria vagy a festő által építtetett hegyvidéki (Lejtő utca) ház gyűjteményében.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.