Így kerül műsorra a Lohengrin

Részben új sztárszereposztással és új karmesterrel játsszák az idei Budapesti Wagner-napokon a 2010-ben Marton László rendezésében bemutatott Lohengrint.

PR
2013. 06. 05. 8:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tavaly kértek fel az előadásra, a felkészülés többlépcsős folyamat volt. Bár a tanulmányaim része volt a mű, először természetesen vásároltam egy partitúrát, mert a feladat előtt szüksége van az embernek valamiféle első benyomásra – mondta el az MTI-nek Vajda Gergely.

– Nálam először mindig a szöveg és a szituáció jön, kíváncsi voltam arra, hogy ezek a zenével együtt hogy működnek, mit kívánt Wagner közölni. A karmester zongorán átjátszott egyes részleteket, aztán kijegyzetelte a hangszerelést, ahogy más kompozíciók partitúrájával teszi. Amikor már saját véleményem van a műről, elkezdem kutatni, milyen felvételeket érdemes meghallgatni. Az operánál szerintem fontos tájékozódási pont a tradíció, szeretem tudni, mik voltak az előzmények, milyen húzásokat alkalmaztak például Bayreuthban – részletezte.

Fischer Ádám, a Budapesti Wagner-napok művészeti vezetője kezdeményezte Vajda Gergely és a Magyar Állami Operaház zenekarának felkérését az előadásra. Ez a közös munka a dirigens szerint mindegyik félnek jó. Marton László színpadi elképzelése alapvetően nem változik, egy-két finomhangolástól eltekintve, ez a felújítás haszna. A mozgások nagyon logikusak, sehol nem mennek a zene ellenében, már tapasztalom, hogy ezért az új beállók is nagyon könnyen alkalmazkodnak a szituációkhoz  – tette hozzá a karmester.

A Madarász Henrik királyt alakító Fried Péterrel és a kisebb szereplőkkel már dolgozott Vajda Gergely, az Elsa szerepét éneklő Ricarda Merbethtel, az Ortrudként visszatérő Linda Watsonnal és az ugyanebben a szólamban Budapesten debütáló Michaela Schusterrel most találkozik először. A 2010-es produkció címszerepét Kovácsházi István játssza, aki több németországi operaházban is sikert aratott a Lohengrinnel.

Nagyon érdekes átlátni az alkotói fejlődését, hogy a korai operákban, amelyek közé a Lohengrin is sorolható, mennyire benne van a Wagner által oly tisztelt Carl Maria von Weber és A bűvös vadász hatása – mutatott rá Vajda Gergely. – Vannak operák, amelyeket nem jó csinálni, ez igen élvezetes darab, gyönyörű zenekari részletekkel, amelyekben megmutathatja magát a dirigens.

A szünetekkel együtt 7 óra hosszúságú előadásra fizikailag is fel kell készülni, erre Vajdának vannak technikái, például jógázik, nyújtja magát, de a legnagyobb rész az agybeli rákészülés. A próbafolyamat során derül ki, hogy az energiájával, a koncentrációval miként gazdálkodjon. Amerikai munkái – a Huntsville-i Szimfonikusok és a kaliforniai Music In The Mountains (Zene a hegyekben) zenei fesztivál – mellett évi 5-6 vendégszereplésre fogad el felkérést, ezek között mindig van egy opera, jövőre a Bohéméletet fogja vezényelni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.