Tavaly kértek fel az előadásra, a felkészülés többlépcsős folyamat volt. Bár a tanulmányaim része volt a mű, először természetesen vásároltam egy partitúrát, mert a feladat előtt szüksége van az embernek valamiféle első benyomásra – mondta el az MTI-nek Vajda Gergely.
– Nálam először mindig a szöveg és a szituáció jön, kíváncsi voltam arra, hogy ezek a zenével együtt hogy működnek, mit kívánt Wagner közölni. A karmester zongorán átjátszott egyes részleteket, aztán kijegyzetelte a hangszerelést, ahogy más kompozíciók partitúrájával teszi. Amikor már saját véleményem van a műről, elkezdem kutatni, milyen felvételeket érdemes meghallgatni. Az operánál szerintem fontos tájékozódási pont a tradíció, szeretem tudni, mik voltak az előzmények, milyen húzásokat alkalmaztak például Bayreuthban – részletezte.
Fischer Ádám, a Budapesti Wagner-napok művészeti vezetője kezdeményezte Vajda Gergely és a Magyar Állami Operaház zenekarának felkérését az előadásra. Ez a közös munka a dirigens szerint mindegyik félnek jó. Marton László színpadi elképzelése alapvetően nem változik, egy-két finomhangolástól eltekintve, ez a felújítás haszna. A mozgások nagyon logikusak, sehol nem mennek a zene ellenében, már tapasztalom, hogy ezért az új beállók is nagyon könnyen alkalmazkodnak a szituációkhoz – tette hozzá a karmester.
A Madarász Henrik királyt alakító Fried Péterrel és a kisebb szereplőkkel már dolgozott Vajda Gergely, az Elsa szerepét éneklő Ricarda Merbethtel, az Ortrudként visszatérő Linda Watsonnal és az ugyanebben a szólamban Budapesten debütáló Michaela Schusterrel most találkozik először. A 2010-es produkció címszerepét Kovácsházi István játssza, aki több németországi operaházban is sikert aratott a Lohengrinnel.
Nagyon érdekes átlátni az alkotói fejlődését, hogy a korai operákban, amelyek közé a Lohengrin is sorolható, mennyire benne van a Wagner által oly tisztelt Carl Maria von Weber és A bűvös vadász hatása – mutatott rá Vajda Gergely. – Vannak operák, amelyeket nem jó csinálni, ez igen élvezetes darab, gyönyörű zenekari részletekkel, amelyekben megmutathatja magát a dirigens.
A szünetekkel együtt 7 óra hosszúságú előadásra fizikailag is fel kell készülni, erre Vajdának vannak technikái, például jógázik, nyújtja magát, de a legnagyobb rész az agybeli rákészülés. A próbafolyamat során derül ki, hogy az energiájával, a koncentrációval miként gazdálkodjon. Amerikai munkái – a Huntsville-i Szimfonikusok és a kaliforniai Music In The Mountains (Zene a hegyekben) zenei fesztivál – mellett évi 5-6 vendégszereplésre fogad el felkérést, ezek között mindig van egy opera, jövőre a Bohéméletet fogja vezényelni.