A színházigazgatók, szakmai szervezetek képviselői és szakmabeliek részvételével megtartott beszélgetés az előadó-művészeti szervezetek TAO-támogatásával kapcsolatos anomáliákról, a szabályozás költségvetési és kultúrpolitikai hatásairól szólt.
Halász János, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) kultúráért felelős államtitkára arról beszél: ha a szakmai szervezetek részéről felmerül a módosítás igénye, akkor a párbeszédet folytatva, konszenzus nyomán, ha szükséges, módosulhat a törvény.
A színházak a jegybevételük 80 százalékának erejéig vehetik igénybe a TAO-támogatás adta lehetőséget. A beszélgetésen felvetődött: érdemes-e a kisebb és nagyobb színházak között valamilyen kiegyenlítő rendszeren gondolkozni? Mint az államtitkár elmondta, 3-4 modellt is meg kell vizsgálni, mielőtt eldöntik, melyik lehetne jó.
Halász János felidézte: a törvényt legutóbb áprilisban, azelőtt pedig tavaly decemberben módosították. Fontos változásnak nevezte többek között, hogy a TAO-támogatásként érkező összegből közvetlenül már nem lehet közvetítői díjat fizetni.
Az államtitkár hangsúlyozta: a TAO-kedvezmény fontos támogatáspolitikai eszköz a magyar előadó-művészeti szervezetek területén. 2012-ben mintegy 11 milliárd forint támogatás jutott ebben a formában az előadó-művészeti szervezeteknek. Voltak azonban olyan szervezetek, amelyek Makaóban vagy Mexikóban produkáltak milliárdos jegybevételt, amely után igénybe vették a kedvezményt. Ebben az ügyben már léptek, a módosítások nyomán már csak Magyarország és az EGT-országok számítanak kedvezményezett területnek. Emellett kezdeményezték a vizsgálatot azoknál a szervezeteknél, amelyeknél kiugró adatok szerepeltek, miközben itthon nem láthattuk a produkcióikat.
Csizmadia Tibor, a Magyar Színházi Társaság elnöke a TAO-támogatásról presztízsnövelő eszközként, a színházi élet működésének fontos indikátoraként beszélt. Mint mondta: azokat a folyamatokat, melyeket jelez, meg kell vizsgálni, ennek alapján pontosíthatják a rendszert. A szakmai szervezet vezetője a nyilvánosság ellenőrző szerepét is hangsúlyozta a TAO-támogatások igénybevétele terén.
Vidnyánszky Attila, a Magyar Teátrumi Társaság elnöke felidézte, hogy már annak idején is előrevetítették a csalások lehetőségét, és rámutatott, hogy a mai napig nem tartják megfelelőnek a rendszert. „A mostani törvénymódosítás, amely megtiltja azt, hogy egzotikus országokból hozzunk be TAO-t, sem elegendő” − mondta, hozzátéve, hogy maradt további lehetőség a törvény kijátszására.
A támogatási forma hátrányai között a beszélgetésen felmerült a nézőszám kérdésének túlzott előtérbe kerülése. Mint elhangzott: a művészi munkát is befolyásolhatja a magas nézőszámra való törekvés, emiatt vélhetően kevesebb színház vállalkozik például kortárs drámák bemutatására.
Vidnyánszky Attila azzal kapcsolatban is kifejezte ellenérzéseit, hogy „egy halom pénz irányítatlanul, elvek nélkül ömlik be a rendszerbe”. Mint mondta, nem tudja, hogy a törvény lényegi módosítása nélkül hogyan lehet ezt megakadályozni.
A kulturális államtitkár a távirati irodának nyilatkozva ugyanakkor úgy vélekedett: a két legnagyobb problémát már megoldották, a rendszer tiszta. „Jogilag, törvényileg megléptük azonnal azt a lépést, ami kiszűri az ügyeskedést” − hangsúlyozta, hozzáfűzve, hogy most már a finomhangolás zajlik.
Kitért arra is, hogy a regisztrált szervezetek körének áttekintésére hívták fel figyelmüket a szakmai szervezetek. Áttekintik a rendszert, azután egyeztetnek a szakmai szervezetekkel a szükséges lépésekről.
Mint megjegyezte, a beszélgetés is a téma fontosságát igazolta. A szakmai szervezetekkel ezt követően, az ősz folyamán értékelik, hogy szükség van-e további törvénymódosításra.