Utazás a legsötétebb álmainkba

A Times of Grace nagyjából olyan érzetet kelthet az értő fülűek számára, mint amikor az ember szűk helyen próbál túlélni.

Lippai Roland
2013. 06. 15. 16:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pontosan emlékszem, hogy már írtam a Neurosisról, viszont az 1999-es Times of Grace című lemez megér még pár gondolatot több ok miatt is. Az egyik – ha pontosan sejlik föl bennem egy több mint tíz évvel ezelőtti interjú –, hogy ez a korong egy nagyon nehéz időszak után született. A próbatermi munkát, majd a lemezfelvételt megelőzte a ’96-os Through Silver in Blood című lemez emberpróbáló turnéja, amit a zenekar tagjai saját bevallásuk szerint is alig „éltek túl”. Nem a kábszer vagy a szesz miatt; érdemes belehallgatni a kilencvenes évek egyik legsúlyosabb és legsötétebb lemezébe, és minden megérthető. Szóval egy pihenési időszak, majd nyolc hónap próbatermezés  napi tizenöt órában eredményezte a Times of Grace súlyos szerzeményeit, amelyek maradtak az eredeti ösvényen, ugyanakkor igyekeztek azt szélesebbre taposni.

A korong hangzása eltér a korábbi anyagokétól: jóval mélyebb, morózusabb, „vastagabb” lett a sound, ami jelentős pluszt adott a zenekari hangzásnak. A dalszerkezetekben is olyan változás állt be, amelyek a legutóbbi lemezeken is nyomot hagytak, hiszen a korábbi komplex szerkezet – vagy ahogy Steve von Stillék mondják – egymásra épülő hangfüggönyök háttérbe szorultak. Ez persze nem a zene lebutítását jelenti, hiszen a zenekar azóta kiadott korongjai is mindig egy újabb, magasabb szintet hoztak, elsősorban saját maguk számára. Nem mellesleg két darab riffet meg lehet úgy írni, hogy az egyenlő legyen a tudatmódosítással – csak nem mindegy, hogy Scott Kelly vagy Micike fogja a gitárt.

A tizenegy – beleértve az intrót is – hibátlan szerzemény olyan tökéletes hangszeres összhangot mutat, amit tényleg a zenében és persze önmagukban valóban elmélyülő, önvizsgálatot tartó emberek tudnak alkotni.

Még valami: a zenekar kiadott a lemez mellé egy másik korongot is, amin zajok, effektek, „hangérzületek” kaptak helyet. A zseniális az ebben, hogy a két lemezt egyszerre elindítva indulhat el a hallgató egy olyan világba, amelynek megmutatásával sokan próbálkoztak már, de éppen annyian vallottak kudarcot is.

Nem is részletezem a dalokat, tessék felkutatni őket. Elég annyi: a Grace nagyjából olyan érzetet kelthet az értő fülűek számára, mint amikor az ember szűk helyen próbál túlélni, közben pedig közelednek felé a valójában soha össze nem érő falak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.