Velencei biennále: az enciklopédikus palota termeiben

Minden eddiginél több, összesen 88 nemzet mutatkozik be önálló pavilonban a világ legjelentősebb kortárs művészeti eseményén, a velencei biennálén. Riport a lagúnák városából.

P. Szabó Ernő (Velence)
2013. 06. 03. 11:06
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy nagy vörös négyzet, mellette egy keskeny vörös, oszlopot formáló téglalapon szárnyas oroszlán – a nyár eleji velencei forgatagban messziről is felkelti a figyelmünket ez a szín- és formakompozíció, amelynek láttán bizonyosak lehetünk benne, hogy, bárhol is járjunk a városban, a biennále valamelyik kiállítását látjuk: az idén minden eddiginél több, összesen 88 nemzet mutatkozik be önálló pavilonban a lagúnák városában immár 55. alkalommal sorra kerülő mega-kiállítássorozaton, s e pavilonok jó része nem fér be a rendezvénysorozat eredeti helyszínére, a Giardinibe.

Tíz ország az idén vesz részt először a kiállításon, a mindjárt a legjobb nemzeti pavilonnak kijáró elismerést is elnyert Angola mellett a Bahamák, Bahrein, Elefántcsontpart, Koszovó, Kuvait, a Maldív-szigetek, Paraguay és Tuvalu. Ugyancsak először vett részt a biennálén a Szentszék, mégpedig a renovált Sale d’Armiban, Argentinával, Dél-Afrikával és az Egyesült Arab Emírségekkel osztva meg az épületet.

Mint minden alkalommal, ezúttal is egy központi gondolat köré építette a biennále központi (a két fő helyszínen, a Giardini központi épületében és az Arsenale kötélverő csarnokában megrendezett) kiállítását a főkurátor, Massimiliano Gioni. A Palazzo Enciclopedico (Az enciklopédikus palota) cím az olasz–amerikai autodidakta művész, Marino Auriti elképzeléseire utal, amelyek megvalósításához 1955-ben kérte az amerikai hatóságok támogatását. Auriti egy 136 emeletes, 700 méter magas tornyot szeretett volna felépíteni, amely 16 háztömbnyi alapterületet foglalt volna el az amerikai fővárosban, s amely az emberiség minden tudását magába foglalta volna.

A terv természetesen nem valósult meg, mint hivatkozási alap most mindenesetre alkalmat ad a főkurátornak, hogy 38 ország 150 művészének műveit kiállítva a művészet és a tudomány, a műalkotás és a benne megtestesülő emberi tudás kapcsolatának újragondolására biztasson. A művek révén megvalósuló közös eszmecserébe kortársakat éppen úgy bevont, mint a huszadik század klasszikus alkotóit, a művészet határterületeinek képviselőit vagy éppen a törzsi, primitív művészet alkotásait. Igazi show, amit látunk, miközben valóban egységes egészként képes prezentálni a kétrészes tárlat a művészetben megtestesülő emberi tudást.

A brit pavilonban

Fotó: Kovács Tamás / MTI

 

Ehhez az egészhez szolgáltatnak sok-sok izgalmas adalékot az egyes nemzeti kiállítások, illetve az úgynevezett csatlakozó programok, amelyek között világhírű művészek munkáit prezentáló kiállítások éppen úgy vannak, mint olyanok, amelyek mintegy a biennále farvizén evezve szeretnének nyilvánosságot szerezni. Apropó, farvíz: a portugálok nemzeti pavilonja éppenséggel egy hajó, amelyet időnként lehorgonyoznak a Giardini bejárata előtt, időnként pedig felszedik a horgonyt, és a hajó útnak indul a Canale Grande vagy a Giudecca felé. Akár annak a jelképeként is, hogy ha valaki alaposan meg akarja nézni a biennálét, annak a város minden pontját be kell járnia.

S valóban, a leghíresebb kiállítók egyike, Aj Vej-vej egyik alkotása például a Giardini francia pavilonjában látható, amelyben most egyébként a vele szemben álló pavilon tulajdonosai, a németek rendeztek kiállítást (náluk viszont a franciáik mutatják be az albán Anri Sala hanginstallációját). Van a kínai művésznek egy ikerkiállítása, amelynek egyik része a San Antonin-templomban, a másik a Giudecca egyik kiállítóhelyén látható, s egyik munkáját a San Giorgión lévő Cini Alapítványban is bemutatják.

Asztalos Zsoltnak Kilőtték, de nem robbant fel című, a magyar pavilonban Lajkó Félix koncertjétől kísérve már csütörtökön megnyílt kiállításának tizennyolc bomba a főszereplője. Van közöttük az első, és van a második világháború alatt, illetve az után készült szerkezet, van német, szovjet, amerikai és osztrák–magyar gyártmányú. Van közöttük olyan, amelyen szinte még meg sem száradt a festék, mintha csak nem is töltött volna évtizedeket a föld mélyén, míg egy épület vagy út alapozása közben elő nem bukkant. Van olyan is, amelynek már a fala is úgy elrozsdásodott, hogy csoda, hogy ha már a ledobáskor nem robbant, akkor valamikor az évtizedek alatt magától nem adta meg magát az enyészetnek. Egy dolog azonban valóban közös bennük: bár pusztításra szánták e szerkezeteket, valami miatt nem működtek, „megkegyelmeztek”.

Asztalos Zsolt és Uhl Gabriella kurátor

Fotó: P. Szabó Ernõ

 

Van a velencei kiállításon számos olyan pavilon, ahol már kívülről látni lehet, milyen látvány várja a látogatókat odabent. A magyar pavilon esetében ez nem így van. A Giardiniban, a napóleoni időkben kialakított városi közparkban az egyik legjobb helyen lévő, közvetlenül a központi pavilon mellett álló szecessziós épület – amelyet Maróti Géza tervezett, és amelyet 1909-ben adtak át – Zsolnay kerámiából készült kapujával, dekoratív mozaikjaival hívja fel magára a figyelmet. A nagyméretű üvegajtón benéző érdeklődő csak az üres átriumot látja, amely a május végén sajnos Velencében is meglehetősen ritka napsütésben felragyog. A bejárattól balra lévő első teremben félhomály van, amely végigkíséri a látogatót, akinek lépésről lépésre kell elmerülnie abban a világban, amely látszólag a múlthoz tartozik, ám valójában nagyon is meghatározza jelenünket.

Az érkezőt rövid történeti áttekintés fogadja – magyar, angol és olasz nyelven – az ágyúk, bombák történetéről, amelyben Velencének is jut egy rövid fejezet: az 1848-as szabadságharc idején az osztrákok léggömbbombákat vetettek be a város ostromakor. Újabb dátum 1944, amikor is március 17-én az amerikaiak megkezdték Magyarország bombázását. A pusztítás 1945. március 26-ig tartott – amerikai, angol, majd szovjet repülők részvételével is. Csak az amerikaiak 24 ezer tonna robbanószerkezetet dobtak le az országra. A következő termekben ezek közül is megjelenik néhány, mégpedig videón, míg az apszis közepén olyan helyszíneket mutat be egy mozgókép, amelyeken bombákat találtak. Van közöttük útépítés, épület, elhagyatott terület, s van olyan helyszín is, ahol számos áldozattal járt volna, ha a szerkezet úgy robban fel, hogy a területet nem ürítik ki.

Bombákat látunk, de valójában azok a feszültségek az igazán fontosak, amelyeket jelképeznek – mondja Asztalos Zsolt, aki három éve foglalkozik a témával. 1974-ben született, 1999-ben festőként, Maurer Dóra osztályában végzett a Magyar Képzőművészeti Főiskolán. Egy-egy bomba megtalálásáról szóló hír hatására kezdett érdeklődni a bombák által kifejezhető metaforikus tartalmak iránt. – Legyen szó történelemről és magánéletről, politikáról és kis közösségekről, rendkívül sok olyan ügyünk van Kelet-Közép-Európában, amelyek kibeszéletlen feszültségeket, feloldatlan ellentmondásokat rejtenek, kilőtt, de fel nem robbant bombákat – fogalmaz a művész. Erre utal azzal is, hogy az egyes bombákat bemutató videók mellett a látogató fülhallgatóval különböző zajokat hallgathat: harangzúgást, edénycsörömpölést, politikai nagygyűlésen fölhangzó tapsot. Mindezek a különböző élethelyzeteket jelzik, a rendszerváltásra éppen úgy utalni kívánnak, mint a fogyasztói szemlélet ellentmondásaira.

Asztalos Zsolt és a bombák

Fotó: Kovács Tamás / MTI

 

Az első fel nem robbant bombák Asztalos Zsoltnak a Viltin Galériában rendezett egyéni kiállításán jelentek meg, szerepeltek a Műcsarnokban rendezett Mi a magyar? című csoportos kiállításon is. A velencei magyar pavilonban bemutatott művek az Uhl Gabriella kurátorral kidolgozott közös koncepció szerint egyetlen nagy installáció részeként jelennek meg, amely összhatásában kulcsszerepe van annak is, hogy a helyszínt egységes szürkére festették, a falak mellett ilyen a padló és a mennyezet is. Zárt, neutrális térben jelennek meg az egyes videók, hangzanak fel a különböző zörejek. A zárt tér minden mozzanat hatását felerősíti, meditációra késztet.

Asztalos Zsoltnak saját bevallása szerint az volt a szándéka, hogy egyszerre hangsúlyozza egy sajátos kegyelmi állapot jelenlétét és a feszültséget: a bombák nem robbantak fel, megkímélték az áldozatokat, de a fel nem robbant bombák a fenyegetettség, a konfliktus későbbi bekövetkezésének a metaforái is. Ezt a kettősséget erősíti az is, hogy az apszisban vetített film lassítva mutatja be a különböző helyszíneket, hozzájárulva a drámai hatás erősítéséhez. Ezzel további elmélyülésre ösztönözhetik a látogatót, aki a fel nem robbant bombákat szemlélve eltűnődhet azon a pszichológusok által megállapított tényen is: a fel nem dolgozott feszültségek generációkon át öröklődnek és rombolják az egyént, a kis- és nagyobb közösségeket.

A magyar kiállítás eddigi szakmai és látogatói visszhangja azt igazolja, helyes volt éppen ennek a projektnek a kiválasztása azon a pályázaton, amelyen minden eddiginél többen vettek részt. A magyar kormánynak különösen fontos a sikeres szereplés a biennálén – hangsúlyozta Manno István, Magyarország milánói főkonzulja, aki a magyar pavilonban rendezett kiállítást megnyitotta. Gulyás Gábor, a Műcsarnok igazgatója, a biennále nemzeti biztosa ehhez lapunk kérdésére hozzátette: elsőként került be a költségvetésbe a tárlat megrendezésére és a pavilon felújítására fordítható összeg, előbbi ötven-, utóbbi nyolcmillió forint.

A nemzeti biztos egyébként azt javasolta a velencei rendezőknek: a központi kiállításon szerepeltessék Reigl Judit festőművésznek a pályázaton sikeresen szerepelt műveit. Erre nem került sor, ám ősszel az egyik szakrális helyszínen, ugyancsak a biennále részeként rendezik meg Mátrai Erik bemutatóját. Van még egy izgalmas magyar vonatkozása a biennálénak: a központi kiállításon szerepelnek Bertalan István romániai magyar alkotó rajzai, amelyek organikus formákból építkeznek, a természet és a művészeti alkotó tevékenység mély kapcsolatára hívják fel a figyelmet. Az 1932-ben született művész munkái az egyik korábbi biennálén a román nemzeti pavilonban szerepeltek.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.