Egy nagy vörös négyzet, mellette egy keskeny vörös, oszlopot formáló téglalapon szárnyas oroszlán – a nyár eleji velencei forgatagban messziről is felkelti a figyelmünket ez a szín- és formakompozíció, amelynek láttán bizonyosak lehetünk benne, hogy, bárhol is járjunk a városban, a biennále valamelyik kiállítását látjuk: az idén minden eddiginél több, összesen 88 nemzet mutatkozik be önálló pavilonban a lagúnák városában immár 55. alkalommal sorra kerülő mega-kiállítássorozaton, s e pavilonok jó része nem fér be a rendezvénysorozat eredeti helyszínére, a Giardinibe.
Tíz ország az idén vesz részt először a kiállításon, a mindjárt a legjobb nemzeti pavilonnak kijáró elismerést is elnyert Angola mellett a Bahamák, Bahrein, Elefántcsontpart, Koszovó, Kuvait, a Maldív-szigetek, Paraguay és Tuvalu. Ugyancsak először vett részt a biennálén a Szentszék, mégpedig a renovált Sale d’Armiban, Argentinával, Dél-Afrikával és az Egyesült Arab Emírségekkel osztva meg az épületet.
Mint minden alkalommal, ezúttal is egy központi gondolat köré építette a biennále központi (a két fő helyszínen, a Giardini központi épületében és az Arsenale kötélverő csarnokában megrendezett) kiállítását a főkurátor, Massimiliano Gioni. A Palazzo Enciclopedico (Az enciklopédikus palota) cím az olasz–amerikai autodidakta művész, Marino Auriti elképzeléseire utal, amelyek megvalósításához 1955-ben kérte az amerikai hatóságok támogatását. Auriti egy 136 emeletes, 700 méter magas tornyot szeretett volna felépíteni, amely 16 háztömbnyi alapterületet foglalt volna el az amerikai fővárosban, s amely az emberiség minden tudását magába foglalta volna.
A terv természetesen nem valósult meg, mint hivatkozási alap most mindenesetre alkalmat ad a főkurátornak, hogy 38 ország 150 művészének műveit kiállítva a művészet és a tudomány, a műalkotás és a benne megtestesülő emberi tudás kapcsolatának újragondolására biztasson. A művek révén megvalósuló közös eszmecserébe kortársakat éppen úgy bevont, mint a huszadik század klasszikus alkotóit, a művészet határterületeinek képviselőit vagy éppen a törzsi, primitív művészet alkotásait. Igazi show, amit látunk, miközben valóban egységes egészként képes prezentálni a kétrészes tárlat a művészetben megtestesülő emberi tudást.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!