Ha az V. Nemzetközi Nemzetközi Művészkönyv-kiállításról szeretne írni valaki, akkor a legnehezebb feladat az, hogyan is kapja el a kiállítás vezérfonalát. Vezérfonalból ugyanis – a tárlat méreteiből és sokrétűségéből adódóan – számtalan mutatkozhat. A számok tükrében: négy kontinens több tucatnyi országából 223 művész 330 munkája érkezett Székesfehérvárra, ahol – köszönhetően az alkotók adományainak – az ötödik alkalmat követően már 1500 darabos művészkönyv-gyűjtemény található. Ilyen formában a Szent István Király Múzeum gyűjteménye az egyik legnagyobb Európában – és a világon is ebben a műfajban. Az első gyűjteményes tárlatot 1987-ben szervezte meg a múzeum, az elmúlt negyed évszázad alatt összesen ötször gyűlt össze a világ művészkönyveseinek színe-java, hogy egy-egy művel megmutassa a műfaj szerteágazó sokszínűségét.
Mert a művészkönyv korántsem tekinthető egységes műfajnak. Sokkal inkább tekinthető eltérő képzőművészeti utak közös nevezőjének, olyan állomásnak, ahol egy röpke pillanat erejéig 223 különböző képzőművészeti elképzelés talál közös kifejeződési formát: a könyvet. Már ez a meghatározás is magyarázatra szorul, hiszen a leporellóktól a kisebb dobozokon át az installációkon keresztül az intermédiás felületekig számtalan felfogás, értelmezés van e fogalom révén is jelen. A kiállításra érkezve tehát a művészkönyv műfaja leginkább a látogatókat fogadó cérnakesztyűben fejezhető ki. Az egyik legkönyvesebb élményelem ugyanis az, hogy a művek – ellentétben a legtöbb képzőművészeti kiállítással – kézbe vehetők, megfoghatók, felemelhetők. A könyv ugyanis – ki gondolna rá ilyen aspektusból – több ezer éve nem más, mint interaktív művészeti médium. A középkor hóráskönyvei, kódexei koruk legmagasabb szintű képzőművészeti alkotásait hordozták magukban. Sok esetben a könyv olyan volt, mint manapság egy zip- vagy rar-fájl: egész ikonográfiai programok, szimbólumok, jelképek sokasága volt jelen egy-egy kisebb ábrázolásban, s ezekből bontották ki falakra, üvegablakokra és gigantikus pannókra a monumentális festmény- és szobrászati ciklusokat.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!