Elhunyt a franciák egyik nagy kedvence

Bernadette Lafont a francia újhullám egyik emblematikus színésznője, Claude Chabrol, Francois Truffaut és Claude Miller filmjeinek hősnője volt.

BL
2013. 07. 26. 5:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hétfőn egy rosszullétet követően került kórházba szülővárosában, a dél-franciaországi Nimes-ben, ahol csütörtökön hunyt el – közölte a kórház.

Bernadette Lafont 1938. október 26-án született és táncosnőnek készült, mielőtt hozzáment Gérard Blain színészhez, akivel a Les Cahiers du Cinéma filmes folyóirat fiatal szerzőinek első kísérleti filmjeiben játszottak, többek között az akkor kezdő Francois Truffaut 1957-ben forgatott Csirkefogók című rövidfilmjében, amelyben érzékiségével tűnt ki.

Első nagy szerepét, Marie figuráját egy évvel később Claude Chabrol A szép Serge című filmjében kapta. Az előképzettség nélkül, ösztönből, mesterkéltségtől és modorosságtól mentesen, a legnagyobb természetességgel játszó, különös hangú mosolygós színésznő ettől kezdve a francia újhullám legfontosabb alkotásainak főszereplője lett. Chabrollal többször is dolgozott: A double tour (1959), Nőcskék (1960), Les Godelureaux (1961), Maszkok (1987).

Ekkoriban találkozott második férjével, az 1930-ban Budapesten született Diourka Medveczky szobrásszal, akitől három gyereke született: David, Elisabeth és Pauline, aki Pauline Lafont néven szintén színésznő lett, de 1988-ban, 25 éves korában a Cévennes-hegységben egy magányos túra közben életét vesztette. Holttestét csak három hónappal később találták meg. Bernadette Lafont a tragédiát követően a munkába menekült: „A filmezés és a színház mentett meg” – vallotta egy interjúban.

A hatvanas évektől klasszikusabb filmekben forgatott (Édouard Molinaro, Costa-Gavras, Louis Malle rendezésében), amelyekben a felszabadult és emancipált nő jelképe lett. Ezen időszakban több magyar vonatkozású filmben is játszott: 1967-ben magyar férje Marie et le Curé című rövidfilmjének főszerepét alakította, 1968-ban Kovács András Falak című filmjében tűnt fel Gábor Miklós oldalán, 1969-ben ismét férje rendezte a Paul című alkotásban, amelyben partnere Jean-Pierre Léaud volt, ugyanebben az évben a magyar származású brit rendező, Peter Foldes Je, tu, elles című filmjében is játszott, 1973-ban és 1974-ben a Párizsban élő és elsősorban színészként ismert Szabó László két rendezésében, Az ördög fehér kesztyűje című filmben és a Zig Zig című drámában volt látható Catherine Deneuve oldalán.

Az igazi közönségsikert az 1969-ben készült A kalóz menyasszonya, Nelly Kaplan rendezése hozta el számára, majd 1972-ben ismét Truffaut-val dolgozott az Egy olyan szép lány, mint én című alkotásban. Művészi kíváncsisága és kísérletező szellemisége miatt továbbra is szívesen dolgozott fiatal rendezőkkel, például Jean Eustache-sal, akinek 1973-ban forgatott A mama és a kurva című kultuszfilmjében Bernadette Lafont pályafutása egyik máig legismertebb alakítását nyújtotta. Claude Miller 1985-ös A csitri című filmjében nyújtott játékáért a legjobb női mellékszereplő César-díjával jutalmazták, 2003-ban pedig teljes életművéért tiszteletbeli Césart kapott.

Egyik utolsó filmjében, a tavaly forgatott Paulette-ben, Jérome Enrico alkotásában egy külvárosi nyugdíjas dealert alakított. Az év elején bemutatott nagy sikerű vígjátékot több mint egymillióan látták Franciaországban. Az év második felében kerül a mozikba Sylvain Chomet Attila Marcel című filmje, amelyben utoljára játszott.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.