Az Izrael Múzeum a világ egyik legfiatalabb nagy múzeuma. Mókás tény: igazgatója idősebb az általa igazgatott intézménynél. A budapesti megnyitón is részt vevő James S. Snyder ugyanis 13 évvel azelőtt született, hogy Jeruzsálem polgármestere, Teddi Kollek megálmodta volna a jeruzsálemi múzeumot 1965-ben, azt az intézményt, amely városát a nemzetközi művészeti élet vérkeringésébe volt hivatott bekapcsolni.
Az eltelt közel ötven év olyan volt a múzeum életében, mint amilyen a századforduló környéke volt a Szépművészeti Múzeuméban. A párhuzamok szembeszökőek: elhivatott, már-már fanatikus kurátorok, dúsgazdag mecénások és stabil állami háttér. Pont az, ami Pulszky Károly időszakát követően, Kammerer Ernő és Petrovics Elek alatt történt a Szépművészetiben, amikor alig harminc év alatt létrejött hazánk büszkesége. Az a gyűjtemény, amely Magyarországot bekapcsolta a nemzetközi képzőművészeti élet vérkeringésébe, ahol azóta is előkelő helyet tölt be az egyik „legnagyobb kis múzeumként”.
Az Izrael Múzeum „Pulszky Károlya” talán az amerikai James S. Snyder lehet, hisz főleg az ő igazgatósága alatt történt meg az áttörés és vált a jeruzsálemi gyűjtemény világszintű múzeummá. Az intézmény „Nemes Marcellje” Noel és Heriette Levine, a gazdag New York-i műgyűjtő házaspár, ők főleg a világhírű fotógyűjteménnyel gazdagították az intézményt, de számos, a jelenlegi kiállításon látható mű is az ő támogatásuk révén került a múzeumba. Több zsidó származású művész adományozta hagyatékát a múzeumnak, 1965 óta szinte áramlanak a művek Jeruzsálembe, amelynek karaktere épp emiatt egyre jobban hasonlít az 1945 előtti Szépművészeti Múzeuméhoz. Hasonló ahhoz, amikor magyar nemesek gyűjteményei, magyar műgyűjtők kincsei és magyar művészek hagyatékai érkeztek a budapesti intézménybe, melynek igazgatója a kortárs magyar képzőművészet mentoraként és ismerőjeként rendszerezte az időszak műveit.
A Szépművészeti Múzeum eredeti célja száz évvel ezelőtt szintén megegyezett az Izrael Múzeum ötven évvel ezelőtt kitűzött céljával: a hazai művészetet kívánta beilleszteni a nemzetközi művészet történetébe, beágyazni egy tágabb, magasabb szintű kontextusba. Ez száz éve a klasszikus képzőművészet, ötven éve a modern művészet eszményét jelenti.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!