– Önről leginkább egy extravagáns punk jut az ember eszébe. Nem zavarja, hogy mint most is, mindig a külseje kerül szóba elsőként?
– Egyáltalán nem. Elégedett vagyok a kinézetemmel és örülök, ha ez témát szolgáltat az embereknek. Én egyszerűen önmagamat adom, és jól érzem magam a bőrömben.
– Továbbra is lázadónak tartja magát?
– Igen, mindig lázadtam és örökké lázadni fogok. A szabálykövetés számomra elképzelhetetlen.
– Nem fél, hogy ennek az örök lázadónak a képe árnyékot vet a hegedűvirtuózra?
– Nem. Végül mindig csak a zene számít. Sokan minden igyekezetükkel azon vannak, hogy élesen elválasszák a komolyzene és az egyéb zenei stílusok előadásmódját. Mert szerintük a kiöltözős komolyzene „különbözik” minden mástól. De a közönség egyből rájön, hogy hiába az öltöny, ha mindez csupán öntetszelgés és hamis póz. A művészeknek saját magukban kell megtalálni az eredetit, azt, ami megkülönbözteti őket mindenki mástól. De ez magától jön, nem szabad erőltetni.
– Egy interjúban azt nyilatkozta, hogy utálja ismételni a dolgokat, és nem akar úgy viselkedni, ahogy elvárják öntől. Gondolja, hogy a közönség lépést tud tartani a folytonos megújulással és változással?
– Utálok olyasmit csinálni, amit korábban már megtettem egyszer, ez halálra untat. Ezért igyekszem mindig különleges, egyedi műsorokat összeállítani, mint például a veszprémi fellépés esetén is. Ebben keveredik minden, amit szeretek, és ami én magam vagyok. Bachhal indítok, aztán játszom egy kis Bartókot, majd dzsesszt és így tovább. A koncert visszaadja mindazt, amit imádok a zenében.
– Nagy felháborodást keltett komolyzenei körökben azon kijelentése, hogy a legtöbb korhű előadásmódhoz ragaszkodó zenész „egy túlságosan finomkodó, és kifáradt zenei gettóba zárja Bachot” a lélek és szenvedély nélküli játékkal. A szenvedély a klasszikus zene lényege, a korhű pedig szükségszerűen unalmas?
– Az autentikus előadásmód nem jelenti kapásból azt, hogy a dolognak unalmasnak kell lennie. De a legtöbben, akik ezzel próbálkoznak, csupán egy divathullámnak engedelmeskedve zenélnek, aminek már semmi köze a hagyományokhoz. Bachot nem lehet szenvedély nélkül előadni. Ez nem mechanikus zene, hanem egy géniusz alkotása, amit csak a legmélyebb tisztelettel szabad eljátszani.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!