Romantikus, vicces és rémisztő szellemek hordája

A héten a mozikba kerülő R.I.P.D. – Szellemzsaruk című film alkalmából áttekintettük a szellemfilmes tematikát. Vigyázat: titkokat és fordulatokat árulunk el!

kgy
2013. 07. 21. 10:08
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

M. Night Shyamalan világszenzációt alkotott, és úgy tűnt, jó időre ő lesz a rémisztő filmek és fordulatok mágusa. Az 1999-es Hatodik érzék egyúttal kellemes fordulatot jelentett az akkoriban elsősorban akcióhősként definiált Bruce Willis karrierjében. A rendhagyó szellemtörténetben egy kisfiú speciális tulajdonsága, hogy látja a szellemeket. Ezt a szokatlan tulajdonságát vizsgálja egy furcsán viselkedő pszichológus, akinek egy félresikerült úgy kezelése után nem sikerül visszazökkennie a hétköznapokba. Mint a film végén kiderül, azért, mert ő maga is szellem. Ezt a csavart fűzi Shyamalan másfél órán keresztül remekül, miközben több szellemet is látunk, a fiatal Haley Joel Osment pedig hitelesen retteg valamennyiüktől.

 

Amikor már sikerült a trükköket hitelesebben ábrázolni, új lendületet kapott a szellem tematika, s ebben az egyszerre humoros és ijesztő Szellemirtók abszolút úttörőnek tekinthető. 1984-ben Ivan Reitman olyan komikusokat terelt össze egy szellemirtó csapatba, mint Harold Ramis, Dan Aykroyd és Bill Murray, Sigourney Weaver pedig az Alien-filmek sűrűjében ismét találkozott a nem földi teremtményekkel. A hitetlen társadalom pedig hamar rászorul az addig kóklernek tekintett szellemirtó csapatra, a munkanélküli paranormális tudósokra, akik hamarosan akcióhősként veszik fel a harcot a végső apokalipszis ellen. Ami megismétlődik egy második részben, kevesebb innovációval, de szintén kirobbanó sikerrel.

 

Merész elképzelésnek tűnt, hogy két évvel a Hatodik érzék világsikere után valaki hasonló tematikájú filmmel igyekezzen megegyező hatást és meglepetést kiváltani. Alejandro Amenábar azonban nagyon ügyesen húzogatott a bal szélen, amelynek eredményeképp egy párját ritkítón kreatív szellemfilmet készített. A Más világ nagy trükkje a fonákhelyzetéből fakad, vagyis hogy az emberek a szellemek, a szellemek pedig az emberek, amire a néző egy remek fináléban döbben rá. De addig sem kell unatkoznunk, mert a titokzatos házban kellőképpen izgalmasan szerveződnek a dolgok, és nem csak függönylengés és ajtónyikorgás jelenti a félszt. Nicole Kidman és a gyerekszereplők remekelnek, Amenábar pedig megérdemelt világsikert készített, amely nemcsak egyenrangú a Hatodik érzékkel, de stílusában még rá is licitál Shyamalan filmjére.

 

Stanley Kubrick ragyogó filmjét már méltattuk a Grundon, de ebből az összeállításból sem maradhat ki. Ugyan szellemek nem annyira központi figurák a Ragyogásban, mint a filmcsokor többi darabjában, de a Jack Nicholson megőrülését rögzítő és a hotel paranormális állapotára utaló alkotásban az ikerlányok újabb és újabb feltűnésétől még sokadik megtekintésre is kitöri a nézőt a frász. A folyosón álló lányok pedig legalább annyira emblematikus motívumai Kubrick filmjének, mint a megbolonduló Nicholson sérója és tekintete. Lehet, hogy Johnny baltával kopog a fürdőszobaajtón, de mi a lányok teljesítményére is biccentünk!

 

Tim Burton legjobb filmjeinek taglalásakor már ejtettünk szót 1988-as, halálosan vicces Beetlejuice – Kísértethistória című filmjéről, amelyben egy fiatal pár elhalálozik, és nem élvezheti házuk otthonosságát, mert hamarosan beköltöznek az általuk hátrahagyott épületbe. Miután szellemnek lenni nem szükségszerűen ijesztő, illetve magától értetődő dolog, a rémisztgetéssel felsülő szellempár Beetlejuice segítségét kéri, hogy kiűzze a betolakodókat a lakásból. Burton a szellemek oldalán áll, így az ő nézőpontjukból drukkoljuk végig a történetet. Michael Keaton pedig valódi eszelős a szellem Beetlejuice szerepében.

 

A film, amelyen hölgynézők milliói sírták vörösre a szemüket. A nemcsak a giccs határán mozgó, de azon bőven át is lépő Ghostban szegény Patrick Swayzet meggyilkolják, pedig ő halálosan szereti Demi Moore-t. Annyi esélyt kap a sorstól, hogy félúton megragad az élők és holtak világa között, hogy a veszélyben lévő szerettét segíthesse a túlvilágról és még egyszer kapcsolatba kerülhessen az imádott nővel. Ehhez egyrészt Whoopi Goldberg segítsége szükséges, másrészt a materiális cselekedetekhez edzéseket kell vennie egy agresszív szellemtársától – merthogy szellemként már mindent másképp kell csinálni. A Ghost a szerelem örökkévalóságának negédes története, amelyben a szellemmé válással nem szükségszerűen ér véget a földi románc – vagy legalábbis meghosszabbítható a végső búcsú idejéig, ha arra addig nem került sor. És már ez sem volt kevés a mozinézők szerint, amely fenomenális kasszasiker volt 23 évvel ezelőtt.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.