Takács Zsuzsa költészete rendkívül finom tónusú, kecses és méltóságteljes; érzékeny és távolságtartó. Olyan részletek kerülnek a versbeszéd fókuszába, amelyeket más talán sosem venne észre, ám ezeket az apróságokat megőrzi a maguk egyszerűségében. Tiszteletben tartja még a legjelentéktelenebb, hétköznapi tárgy létezését is, egyenlő súlyúvá téve a tekintettel, amely felfedezte.
A lírai én visszavonul, és pillantásával gyengéd fénybe vonja a tárgyát, amely így már számunkra is érzékelhetővé válik. Különleges felmutatása ez a törékeny és elillanó környezetünk rekvizitumainak. A formai egyszerűség mélyén azonban egy megragadhatatlanul bonyolult dolog hever, amelyet észrevettünk ugyan, de a titkát ezzel még nem fejtettük meg. A rejtély éppen a látás és a megértés deficitje.
A kötet négy ciklusból áll. Ezek, bár formailag és tartalmilag is egyértelműen elkülöníthetők, szerves egységet képeznek. Kiegészítik, árnyalják egymást. A költő mintha egyetlen hosszú versnek futna neki újra és újra, a próbálkozások minden esetben ugyanazt célozzák, az eredmény mégis mindig különbözik.
Az Emlékezésgyakorlatok című első rész szerepjátékok gyűjteménye. Idegen sorsokat tesz magáévá a lírai én, hogy így jusson közelebb a saját emlékeihez. Gyakorolnia kell, hát mások bőrébe bújik. Női tragédiák játszódnak le előttünk, a fájdalom és a gyász azonban feloldódik valami egészen légies iróniában, ha létezik ilyen egyáltalán. Mintha valaki önmagát boncolná, folyamatosan fájdalomcsillapítót adagolva, hogy csak a látvány maradjon emlékül, a fájdalom ne.
A ciklus utolsó verse átvezet a következő, Mesterek címet viselő részhez. Itt a gondolatiság veszi át az érzékektől az emlékezés irányítását. Megjelennek a rajongott elődök: Weöres, Ady, Kálnoky, Dosztojevszkij, Petri György. És természetesen a legfontosabb, Pilinszky. Az ő költészete nélkül Takács Zsuzsa versei gyökerüket veszítenék.
A harmadik ciklus, A gyász előérzete egy haldoklás felvillanó képeinek kollekciója. A legrövidebb, legtömörebb és így talán a legfájdalmasabb része a kötetnek. Mindössze néhány sor egy vers, nem jut idő a feloldásra, nincs filozófia, nincsenek mélyre hatoló emlékek, csupán az elmúlás nyers és fájdalmasan pontos képkockái.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!