Szinte állandóan telt házas termekben, javarészt fiatal nézők előtt zajlottak július 18. és 28. között a vetítések, és a közönség láthatóan mindenre vevő volt a legelborultabb kísérleti filmektől kezdve az elmúlt évek fesztiválslágereiig bezárólag. A lengyel filmipar pedig kétségkívül remekül menedzseli magát.
A Fat Shaker című filmnek köszönhetően minden dunsztosüveg elfogyott a wroclawi gyógyszertárakból – szólt az álhír a fesztivál hivatalos, négy, nagyméretű oldalon megjelenő napilapjának hátulján. Az említett, a versenyprogramban szereplő iráni filmben ugyanis visszatérő elem a piócák segítségével folytatott köpölyözés. Szerencsére a sziléziai városban – amely egyfajta kelet-közép-európai Amszterdamként arra csábít, hogy számtalan hídján andalogjunk – legfeljebb a kimondottan jó erőben levő szúnyogok vérszívó kedvének voltak kiszolgáltatva a fesztivállátogatók. Akik azonban jobbára amúgy is a kilenctermes multiplex valamelyik helyiségében vagy közösségi tereiben hűsöltek.
A közönségszámra – legalábbis a fesztivál ideje alatt – nem lehetett panasz, az elmúlt tíz napban folyamatos volt a zsibongás a mozi területén. Igaz, program is akadt bőven, a versenyszekció mellett megszámlálhatatlan dokumentumfilmet, az elmúlt évek fesztiválslágereit és különféle tematikus vagy egy-egy rendezőre koncentráló blokkot is találhatott az érdeklődő a kínálatban. Szinte minden este zenei csemege zárta a moziszeánszot a fesztivál klubjában, többek között tiszteletét tette a drum and bass műfajának egyik meghatározó alakja, Roni Size, és remek koncertet adott Mike Patton is Tomahawk nevű zenekarával.
Tarr Béla győztest hirdet
Fotó: Nowe Horyzonty
Az utolsó napokban zártkörű vetítéseken és beszélgetéseken a jó formában levő lengyel filmipar jelesei kínálták portékájukat. A külföldi érdeklődés komolynak mondható a lengyel mozi iránt. Mint az egy-egy háttérbeszélgetésből kiderült, több helyen, így Angliában, de más nyugati országokban is számolnak a nagyszámú lengyel kisebbséggel a helyi fesztiválok szervezői.