Wroclawban díjazták a finnugor erotikát

A 13. T-Mobile Nowe Horyzonty Nemzetközi Filmfesztiválon Wroclawban a finnugor mari törzs erotikus és humoros történeteiből álmodott film nyert.

thy
2013. 07. 29. 14:15
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szinte állandóan telt házas termekben, javarészt fiatal nézők előtt zajlottak július 18. és 28. között a vetítések, és a közönség láthatóan mindenre vevő volt a legelborultabb kísérleti filmektől kezdve az elmúlt évek fesztiválslágereiig bezárólag. A lengyel filmipar pedig kétségkívül remekül menedzseli magát.

A Fat Shaker című filmnek köszönhetően minden dunsztosüveg elfogyott a wroclawi gyógyszertárakból – szólt az álhír a fesztivál hivatalos, négy, nagyméretű oldalon megjelenő napilapjának hátulján. Az említett, a versenyprogramban szereplő iráni filmben ugyanis visszatérő elem a piócák segítségével folytatott köpölyözés. Szerencsére a sziléziai városban – amely egyfajta kelet-közép-európai Amszterdamként arra csábít, hogy számtalan hídján andalogjunk – legfeljebb a kimondottan jó erőben levő szúnyogok vérszívó kedvének voltak kiszolgáltatva a fesztivállátogatók. Akik azonban jobbára amúgy is a kilenctermes multiplex valamelyik helyiségében vagy közösségi tereiben hűsöltek.

A közönségszámra – legalábbis a fesztivál ideje alatt – nem lehetett panasz, az elmúlt tíz napban folyamatos volt a zsibongás a mozi területén. Igaz, program is akadt bőven, a versenyszekció mellett megszámlálhatatlan dokumentumfilmet, az elmúlt évek fesztiválslágereit és különféle tematikus vagy egy-egy rendezőre koncentráló blokkot is találhatott az érdeklődő a kínálatban. Szinte minden este zenei csemege zárta a moziszeánszot a fesztivál klubjában, többek között tiszteletét tette a drum and bass műfajának egyik meghatározó alakja, Roni Size, és remek koncertet adott Mike Patton is Tomahawk nevű zenekarával.

Tarr Béla győztest hirdet

Fotó: Nowe Horyzonty

Az utolsó napokban zártkörű vetítéseken és beszélgetéseken a jó formában levő lengyel filmipar jelesei kínálták portékájukat. A külföldi érdeklődés komolynak mondható a lengyel mozi iránt. Mint az egy-egy háttérbeszélgetésből kiderült, több helyen, így Angliában, de más nyugati országokban is számolnak a nagyszámú lengyel kisebbséggel a helyi fesztiválok szervezői.

A közönség lelkesedése persze nem egyenlő a megilletődöttséggel, a nemzetközi verseny filmjeiről nemegyszer távoztak tömegével a nézők. Ez történt a holland–magyar koprodukcióban készült A csendesek (Silent Ones) című film vetítése alatt is. A Tóth Orsi játszotta főszereplő egy autóbalesetben elveszíti a kisöccsét, ezért egy importárut szállító hajón dolgozva kezd új életet. A kínosan lassú és erőltetett párbeszédektől hemzsegő film nagy részét a hajón történő utazás teszi ki. A holland Ricky Rijneke saját bevallása szerint az élet és a halál közötti halvány határvonalat akarta megragadni, ám igyekezete inkább a film és a közönség közötti szakadék elmélyítése terén volt igazán látványos. Próbára tette a nézők türelmét, bár más okokból, az egyiptomi származású, Franciaországban élő Manuela Morgaine Foudre című filmes esszéje is, amely négyórás terjedelemben – villám sújtotta túlélők beszámolóit kamerára véve, az elektrosokk alkalmazását körbejárva, a vallási megvilágosodást kutatva és az irodalomra koncentrálva – foglalkozik a villamosság és az elektromosság hatásával az emberi létezésre. A kétségkívül eredeti alkotás – ahogy azt az egyik zsűritag megjegyezte – tévésorozatként kimondottan figyelemreméltó lenne.

Szakmai igényességével, átgondoltságával kiemelkedett a jobbára meglehetősen kísérleti alkotásokat felvonultató mezőnyből a francia Alain Guiraudie Strangers by the Lake című filmje, amely végül a nemzetközi kritikusok Fipresci-díját kapta. A film egyetlen helyszínen, egy melegek által az alkalmi randevúk céljából látogatott tóparton játszódik, ahol egy sorozatgyilkos szedi áldozatait. Guiraudie filmje – túl néhány valóban hangsúlyosan explicit jeleneten – valójában szórakoztató műfajparódia, egyfajta kifordított thriller, amely attól válik egyedivé, hogy egy meglehetősen sajátos és belső szabályok között működő közösség köreiben történnek meg a bűnesetek, miközben a filmnek van mélyebb mondanivalója is, főként az erotika és a halálvágy témakörében.

A díjazottak és a zsűri egyben

Fotó: Nowe Horyzonty

A Tarr Béla vezette nemzetközi zsűri az orosz Alekszej Fedorcsenko Nyebesznije zsjoni lugovih mari című filmjének ítélte a fesztivál 20 ezer eurós fődíját. A film vizuális Dekameronként a finnugor mari törzs erotikus és humoros történeteiből álmodott vászonra egy csokorra valót, bőven teret engedve a groteszk, erősen kelet-európai humornak.

A közönségdíjat hazai alkotás, Tomasz Wasilewski Floating Skyscrapers című filmje kapta, amit némiképp félrevezetően úgy harangoztak be, mint az első lengyel meleg témájú filmet. A film ezzel szemben sokkal inkább egy szerelmi háromszögre és a túl szoros érzelmi kötődésből – így egy betegesnek mondható anya-fiú kapcsolatból – való kiszabadulás nehézségeire koncentrál, erőteljes képek és zenei megoldások segítségével.
Wroclaw a tavalyi futball Európa-bajnokság után már a 2016-os Európa kulturális fővárosa cím adta lehetőségek kiaknázásán dolgozik, közben a város nagyfokú támogatását élvező filmfesztivál, ahogy azt a rendezvény egyik főszervezője is megerősítette, évről évre több visszatérő turistát csábít ide. Az előrelátóbbak pedig legfeljebb eleve hoznak magukkal dunsztosüveget.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.