A koronázás látványos drámája Székesfehérváron

A székesfehérvári Koronázási Ünnepi Játékokon mutatták be Szikora János rendezésében az első székesfehérvári koronázási szertartásjátékot.

rKissNelli
2013. 08. 19. 5:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A koronázási szertartásjáték lényege, hogy a közönség szimbolikusan átélje a koronázást – ezúttal Szent István királyét – ott, ahol annak Magyarországon a legnagyobb hagyománya volt. Székesfehérváron pontosan azon a helyen – a középkori romkertben – építették fel a kétezer-nyolcszáz fős közönség befogadására alkalmas szabadtéri színpadot, ahol a magyar királyok egykori koronázótemploma, a Nagyboldogasszony-bazilika állt. Szent Istvánt ugyan nem Székesfehérváron, hanem Esztergomban koronázták, de Orseolo Pétertől kezdve folyamatos volt itt a koronázás hagyománya, amely az Árpád-ház kihalása után is folytatódott. Az utolsó székesfehérvári királykoronázáson I. Ferdinánd fejére került a magyar korona 1527-ben. A hagyományteremtő szándékkal megrendezett koronázási játékok jövő évi második részében, Szent László koronázása kapcsán már elmondhatjuk, hogy pontosan azon a helyen zajlik majd a szertartásjáték, ahol a koronázás is zajlott, mert László már a Székesfehérváron koronázott uralkodók sorába tartozik.

A szertartásjátéknak nevezett, műfajilag pedig oratóriumként megjelölt produkció sok mindenben hasonlít a Magyarországon is hagyománnyá vált passiójátékokra. Nemcsak abban, hogy szakrális töltettel bír, és a színház falain kívül, az autenticitást valamilyen módon erősítő helyszínen rendezték meg, hanem abban is, hogy csak az előadás főszerepeit játszották profi színészek. A százötven fős szereplőgárda legnagyobb része a székesfehérvári civil közönségből állt össze. A koronázó érseket Tordy Géza, a püspököket Trokán Péter és Lábodi Ádám alakították, István szerepében Varju Kálmánt láthatták a nézők.

Az István című oratórium – műfaji megjelölésnek megfelelően zenés produkció, szólóénekkel, kórussal és kamarazenekarral, hangfelvételről Alba Regia Szimfonikus Zenekarral – látványos színházi eszközöket felvonultató történelemóra is volt, ahol megpróbálták a közönség számára átélhetővé tenni, mit is jelentett a koronázás. Mik voltak és milyen szerepet töltöttek be a koronázási jelvények, hogy zajlott a koronázási szertartás, mely papi személyek és miért voltak jelen, és milyen ígéreteket tett az uralkodó a középkori koronázási szertartáskönyv szerint. Matuz János és Szikora János a szövegek összeállításakor is eredeti forrásokat használt, és történelmi kérdésekben szakemberek véleményére támaszkodott, akárcsak a gregorián dallamok összeválogatása során. A szertartásmester – Mihályi Győző alakításában – azért került a forgatókönyvbe, hogy magyarázataival a mai embernek is érthetővé tegye a koronázás aktusát.

Szikora János rendezése egyébként is hajlott arra, hogy kapcsolódásokat keressen a kortárs világgal – a templomi közönség csoportja például nem korhű, hanem teljesen mai jelmezt kapott. A szertartást mindvégig filmező kameramannal együtt egy XXI. századi keresztelő közönségének benyomását keltették. A kórus szerzetesi csuhát, a táncosok pedig absztraktabb jelmezt viseltek, a mindvégig jelenlévő, a királyt támogató, Nagyboldogasszonyt alakító énekművész, Benedekffy Katalin megjelenése pedig Mária középkori ábrázolásait utánozta.

A darab cselekménye maga a koronázás aktusa volt, István élettörténetének a koronázáson kívüli közismert momentumai – megkeresztelése, küzdelmei a trónért, a kereszténység elterjesztése és az ország felajánlása Szűz Máriának – csak áttételesen jelentek meg a színpadon. Táncos jelenetekben – az Alba Regia Táncegyüttes működött közre a produkcióban – szimbolikusan jelent meg a pogányság és a keresztény hitre való áttérés, és hasonló táncjelenetek jelenítették meg István király belső és külső küzdelmeit. Az előadásban nagy szerep jutott a látványelemeknek – a színpad közepén felépített, stilizált Szent Korona-felépítménynek és az óriáskivetítőnek, amely mindvégig vagy szimbólumokkal, vagy a színpadon zajló események más szemszögből történő bemutatásával üzent, és hozzájárult ahhoz is, hogy a kétezer-nyolcszáz fős közönség színpadtól távolabb eső része is jobban értékelhesse a színészi játékot. Az, hogy a szombati és vasárnapi előadásokra, sőt a nyilvánossá tett főpróbára is elkelt minden jegy, jelzi, hogy Székesfehérvárnak érdemes folytatnia, amit most elkezdett.

A kétnapos fesztiválon felvonultak azok az óriás királybábok is, amelyeket Somogyi Győző képzőművész a fesztiválra tervezett. Az öt, Szent Istvánt és a hozzá közel álló történelmi személyiségeket – Géza fejedelmet, Saroltot, Gizellát, Szent Imrét és Asztrik püspököt – ábrázoló báb a debreceni virágkarneválon képviseli Székesfehérvárt. A bábokat tervező grafikus-festőművésznek kiállítása is nyílt Székesfehérváron a Koronázási Ünnepi Játékok programjaként. A fesztivál ideje alatt esténként fényfestéssel, mozgó képregény-jelenetekben elevenedtek meg a Fő utca falán István király életének legfontosabb jelenetei. Tekintse meg képgalériánkat!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.