A koronázási szertartásjáték lényege, hogy a közönség szimbolikusan átélje a koronázást – ezúttal Szent István királyét – ott, ahol annak Magyarországon a legnagyobb hagyománya volt. Székesfehérváron pontosan azon a helyen – a középkori romkertben – építették fel a kétezer-nyolcszáz fős közönség befogadására alkalmas szabadtéri színpadot, ahol a magyar királyok egykori koronázótemploma, a Nagyboldogasszony-bazilika állt. Szent Istvánt ugyan nem Székesfehérváron, hanem Esztergomban koronázták, de Orseolo Pétertől kezdve folyamatos volt itt a koronázás hagyománya, amely az Árpád-ház kihalása után is folytatódott. Az utolsó székesfehérvári királykoronázáson I. Ferdinánd fejére került a magyar korona 1527-ben. A hagyományteremtő szándékkal megrendezett koronázási játékok jövő évi második részében, Szent László koronázása kapcsán már elmondhatjuk, hogy pontosan azon a helyen zajlik majd a szertartásjáték, ahol a koronázás is zajlott, mert László már a Székesfehérváron koronázott uralkodók sorába tartozik.
A szertartásjátéknak nevezett, műfajilag pedig oratóriumként megjelölt produkció sok mindenben hasonlít a Magyarországon is hagyománnyá vált passiójátékokra. Nemcsak abban, hogy szakrális töltettel bír, és a színház falain kívül, az autenticitást valamilyen módon erősítő helyszínen rendezték meg, hanem abban is, hogy csak az előadás főszerepeit játszották profi színészek. A százötven fős szereplőgárda legnagyobb része a székesfehérvári civil közönségből állt össze. A koronázó érseket Tordy Géza, a püspököket Trokán Péter és Lábodi Ádám alakították, István szerepében Varju Kálmánt láthatták a nézők.
Az István című oratórium – műfaji megjelölésnek megfelelően zenés produkció, szólóénekkel, kórussal és kamarazenekarral, hangfelvételről Alba Regia Szimfonikus Zenekarral – látványos színházi eszközöket felvonultató történelemóra is volt, ahol megpróbálták a közönség számára átélhetővé tenni, mit is jelentett a koronázás. Mik voltak és milyen szerepet töltöttek be a koronázási jelvények, hogy zajlott a koronázási szertartás, mely papi személyek és miért voltak jelen, és milyen ígéreteket tett az uralkodó a középkori koronázási szertartáskönyv szerint. Matuz János és Szikora János a szövegek összeállításakor is eredeti forrásokat használt, és történelmi kérdésekben szakemberek véleményére támaszkodott, akárcsak a gregorián dallamok összeválogatása során. A szertartásmester – Mihályi Győző alakításában – azért került a forgatókönyvbe, hogy magyarázataival a mai embernek is érthetővé tegye a koronázás aktusát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!