Ha a legkarcsúbb fellépőnévsort kellett volna kiválasztani előzetesen, valószínűleg mindenki a csütörtöki napot jelölte volna meg. Izgalmas, trendi előadók fordultak meg ugyan a színpadokon, de hiányzott az igazi húzónév. Szerencsére, hiszen így mindenki belevethette magát a Sziget művészeti forgatagába. A szervezők idén a látványelemekkel és a kiegészítő programokkal igyekeztek betömni a kieső szupersztárok által ütött réseket, de arra talán senki sem számított, hogy ez ilyen jól sikerül. Persze a Szigetet egy darabig minden különösebb produkció nélkül is vinné a lendülete, és ha már az emberek bejöttek, bármilyen műsor megfelel a szórakoztatásukra. Ez lehet az idei év legnagyobb tanulsága, azzal a pontosítással, hogy nem a bármilyen, hanem a kifejezetten minőségi műsor: legyen az cirkusz, színház vagy opera, feledtetni tudja a távol maradt zenekarokat.
Elég volt csak egy percre leülni a holland Le Cirque du Platzak szabadtéri előadására, hogy az ember ott ragadjon majd’ egy órára a füvön. Az igazi vásári komédiából kibontakozó akrobata-előadás nemcsak látványos volt, helyenként lélegzetelállító, de tökéletesen passzolt a helyszínhez. Mintha csak letáboroztak volna a mezőn, hogy kifeszített, lelógatott köteleken pörögve, óriáslabdákon gurulva, egymás testére felkapaszkodva szórakoztassák a nagyérdeműt. Hamar megtelt az apró rét, de valószínűleg három nézőnek is ugyanolyan lelkesedéssel adták volna elő a zenével kísért vásári akrobatikát, mint százaknak. Néhány lépésre tőlük, formálisabb közegben: egy cirkuszi sátorban a Fly Street Circus nevű csoport lépett fel, helyesebben: ugrottak, repültek, szárnyaltak, vagy épp sétáltak a levegőben. Nehéz visszaadni a kamaszkorú légtornászok produkciójának erejét néhány szóban, a műsor végén hosszú percekig zúgó vastaps és a zsúfolásig megtelt sátorban állva ünneplő közönség mindent elmond a show-ról. Ez nem a reklám helye, de aki teheti, vasárnap este mindenképpen nézze meg őket.
És ha már kihagyhatatlan program, jöjjön az operaház műsora. A Fidelio Kultúrzónájában a dalszínház művészei úgy csináltak igazi showműsort, hogy közben nem mentek le kutyába. Egymás után jöttek a klasszikus áriák, a közönség pedig úgy tombolt, mint egy rockkoncerten. A strandpapucsos, rövidgatyás Don Pasquale, vagy a közönség egy tagját az előadás közben megborotváló Figaro tényleg kihagyhatatlan élmény. Kevésbé szabták populárisra az opera után színpadra állított kortárs táncot, de a három táncos, egy dobos és egy gitáros által játszott Nyúzzatok meg című előadás is majdnem telt sátorral futott. Ahogy szinte bármi ezen az estén. Ha valaki kiállt a rét közepére ütemtelenül vonaglani, percek múlva megtelt még az a rét is. Kell egy hét együttlét – szólt a Sziget szlogenje régen, de nyugodtan lehetne ez ma is: itt egy másodpercre sem maradhat egyedül az ember, a fesztiválozók szinte mágnesként vonzzák egymást. A kultúra pedig mindenkit – remélhetőleg nem véletlenül. Legyen az a Mozgó Képtár, a Múzeumi Negyed, a fel-felbukkanó utcaszínházak és slam poéták, esetleg egy képzőművészeti workshop, vagy táncház, a tömeg lelkesen tódul minden eseményre.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!