A negyedik Kaposfest varázslatos napjai

Schumann, Ravel, Prokofjev, Brahms – az idei Kaposfest komolyzenei összeállításában ők a húzónevek. Még hétfőig érdemes célba venni Kaposvárt.

Csikós Kornélia
2013. 08. 17. 16:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Két év szünet után kíváncsian indultam az idei Kaposfestre, amely a klasszikus zenei koncerteken kívül sok érdekes programot ígért. Négy éve pedig a Szivárvány Kultúrpalota helyett a kaposvári iskolában és templomban hallgathattam végig az egyszer szívderítő, máskor megríkató koncerteket. Schumann, Mozart, Ravel és Prokofjev művei most is nagy hatással voltak rám és a közönség többi tagjára is. A klasszikus zenei program összeállítása minden napra egy-egy témára összpontosított: augusztus 13-án, a nyitókoncerten szinte az összes művész helyet kapott a színpadon.

Nicolas Altstaedt (balra) és Ning Feng

Fotó: Kaposfest/Lafferton Zsolt

 

Johann Sebastian Bach brandenburgi versenyével kezdődött, a folytatásban Kurtág György: Jelenetek egy regényből című darabja és Joseph Hellmesbergertől a Románc négy hegedűre és zongorára következett. A szünet után Nielsen: Fantáziadarabok oboára és zongorára című darabja sajnos elmaradt, így egyből Schumann Esz-dúr zongoranégyesét hallhattuk, a koncertet kirobbanó tapsvihar zárta. A jókedvű, felélénkült közönség szétszéledt: vacsorázni, a Kapos Hotel éttermében Horváth Gyula cigányzenekarának muzsikáját hallgatni. Én Rippl-Rónai József Róma-villáját – amelyet a művész 1908-ban vett és az eredetileg elburjánzott növényzetű birtokot átalakíttatta – és a festő által megálmodott Andrássy-ebédlőt néztem meg. A késő este kivilágított villa és környéke gyönyörű, a művész iparművészeti remekeit is megnézhettük az Andrássy-ebédlő rózsakertjén kívül. A kiállítás vezetője amikor Rippl-Rónai méltatlanul elfeledett iparművészeti jelentőségéről beszélt, Ady szavait idézte: „Ő az, aki teledekorálja a világot, de az ilyen emberekkel történnek méltatlan dolgok.”

A klasszikus zenei programokat megfűszerezte Bősze Ádámnak, a koncertek jó humorú konferálójának zenei antikváriuma, amely a Szivárvány Kultúrpalota előterében kapott helyet. Mindennap az adott zeneszerzőkről valamilyen érdekességet állítottak ki, az érdeklődők egyedi, régiségnek számító kottákat tekinthettek meg, a zeneművek közti átvezetésekből pedig megtudtuk például, hogy Rossini és Paganini Rómában, húshagyó kedden nőnek öltözve zenélt az utcán.

„A zenész is ember!” – ez a jelmondat volt a védjegye a szerdai napnak, azaz a szenvedélyek napjának. A szervezők John Dowlandra, az ír származású zeneszerzőre, lantjátékosra kívántak emlékezni, akit túl szenvedélyes életvitele miatt eltanácsoltak a dán királyi udvarból. Valóban könnyedebb és nehezebb, mindenképpen érzelmekkel túlfűtött műveket hallhattunk a délelőtti és az esti koncerten is. Rachmaninov, Prokofjev, Mozart és Dvorák műveit speciálisan egészítette ki John Dowland hat dala, amelyet Thomas Dunford adott elő lanton Anna Reinhold énekét kísérve. A zeneművek mellett érdemes megemlékezni Szász Endre emlékkiállításáról is, a csodálatos festmények, tusrajzok és porcelánok hosszú időre kapták el a tekinteteket, a művész több arcát bemutató tárlaton korai és kései munkák is láthatók voltak. Zeneszerzők portréi, az intenzív színek, a feleségek által ihletett munkák beleégették magukat a fejekbe. Egy másik kiállítás is várt: két koncert között Kálló Péter: Szerintem című tárlata. A fotók leginkább Henri Cartier-Bresson egyedi világát idézték. A fényképész profizmusát bizonyítja, hogy több rangos díjat nyert, többek között a legjobb európai fotóblognak járó díjat 2009-ben.

Kelemen Barnabás (balra) és Jakob Katsnelson

Fotó: Kaposfest/Lafferton Zsolt

 

A szerda estét a szeverzők megspékelték egy különlegességgel: az egyetlen éjszakára megnyílt Kaposfest Casinóban hajnali háromig lehetett mulatni, a szerencsejáték kezdetét még megelőzte három táncbemutató: egy gyerekekből álló formáció rocky táncával kezdődött, tangóval folytatódott és vérpezsdítő páros tánccal zárult. A Casino és az éttermek is zsúfolásig megteltek, ahová a remek hangulaton kívül az eleredő eső űzte be az embereket.

Csütörtökön egy igazán megható élményt nyújtó darabbal kezdődött a délelőtt: Katia Skanavi és 9 éves kislánya, Alexandra Sticskina közösen játszottak Brahms op. 39-es keringőiből részleteket. A nap Rossini köré épült, a délelőtti koncert utolsó darabja a G-dúr szonáta vonósnégyese volt, amelynek dallamai kalauzolták át az éhes közönséget a Viccolo étterembe, ahol a zeneszerző receptjeit Segal Viktor készítette el az ínyenceknek.

Az idén is csillogó szemű közönségre nemcsak a zene varázsa, hanem a fellépők impulzív színpadi jelenléte is nagy hatással van estéről estére. Közvetlenségük és összecsiszolódott játékuk a hallgatóságot is mindig magával ragadja, azt éreztetik velünk, hogy szívből zenélnek. Ráadásul a művészek baráti összekacsintásai, egymásnak címzett viccei és a negyedik-ötödik visszataps nélkül nem lenne ilyen meghitt a Kaposfest. Hétfőig érdemes még megnézni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.