Botrányt kavaró film Ausztriából

Mit lehet elérni egy filmmel, amely tabut sért? Akár fesztiválmeghívást és díjat is, ma ez a trendi. Ulrich Seidl moziját, A Hit paradicsomát Velencében tüntették ki. Interjú.

kgy
2013. 08. 26. 16:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Elhúzódó munkálatok után három filmmel igyekezett elképzeléseit megvalósítani a Paradicsom-trilógiával. Most, hogy bemutatásra kerültek munkái, úgy érzi, maradéktalanul teljesítette a témában elképzeléseit?
– Eredetileg nem trilógiában gondolkoztam, hanem egyetlen játékfilmben, amelyben három történet bontakozik ki. Amikor elkezdtük a forgatást, csak akkor vált világossá, hogy egyrészt a történetek túlnőttek egyetlen játékfilm keretén, másrészt érzelmileg is sokkal jobban igénybe vették volna a nézőt egyidejű befogadáskor. Ekkor két filmre bontva képzeltem el a projektet, amelyből végül trilógia lett. Három évünkbe és több tíz óra leforgatott anyag megvágásába telt, mire elkészültünk. Mivel hatórányi film maradt a vágóasztalon, így alakult végül ki három alkotás, vált egységessé a Paradicsom-trilógia. Szintén a vágóasztal mellett dőlt el, hogy milyen sorrendben fogjuk a három történetet elmesélni, ekkor vált egyértelművé, hogy az anya történetét ne a lányáé kövesse, hanem az inkább a trilógia záródarabja legyen. Összességében tehát a lehetőségnek köszönhetem, hogy ez a nagyszabású projekt az eredeti elképzeléssel ellentétben három filmben öltött testet, a végeredményt pedig teljesnek érzem.

– A szexualitás meglehetősen szélsőséges stációit élik meg szereplői, amelyek nagyon provokatívan hatnak a vásznon.
– Az első epizódban, a Szerelmet a feketepiacról című film főszereplője, a férfiakban csalódott anya egyedül neveli lányát, a középkor ama szakaszát éli, amikor nagyon nehéz ismerkedni. Vesztett a korábbi vonzerejéből, az önbizalma is megcsappant. Vágyai kielégítésére utazik Afrikába, ahol természetesen nem találhatja meg azt a Paradicsomot, amit titkon tán remél. A Hit paradicsomában az anya testvére, Anna Maria leginkább Jézusban és a hitben találja meg vágyai kiteljesedését, miközben egy muszlim mozgássérülttel kötötte össze evilági életét. Ebben pedig minden paradoxon benne van. A harmadik történetben az anya lányát ismerjük meg, a túlsúlyos tinédzser nemi ébredése viszont megmarad a vágyakozás szintjén: esetlen próbálkozásai után végül nem ismerkedik meg a testiséggel. Megítélésem szerint mindegyik szereplő a nemiséggel a helyzetének megfelelő módon kerül kapcsolatba.

 

– A Hit paradicsomában igencsak konfliktusos a muszlim férj és a keresztény nő viszonya. Összefüggésben van ez a téma az osztrák társadalom és a muszlim vallás közötti ellentétekkel?
– Nincs, ez a szempont engem nem foglalkoztatott. Abból indultam ki, hogy minden élethelyzetben konfliktusokkal szembesülünk, a nő és férje kapcsolata erre csak egy példa. De visszautalva a testiség témájára: a történet egyik érdekes felvetése a muszlim hittől eltérő nyugati nemi felfogás bemutatása a férj szemszögéből. A Hit paradicsomának fő témája ugyanakkor a főszereplő, Anna Maria vívódása, valamint Jézussal, a katolikus vallással való viszonya.

– Az olasz média kifejezetten botrányosnak tartja filmjét, amelynek egyik jelenete miatt sokan blaszfémiát is kiáltottak. Mindig hangsúlyozza, hogy a realizmust keresi a filmjeiben: ön szerint életszerű, hogy egy gyakorló hívő vallása legfőbb jelképéhez, a kereszthez nem tisztelettel közelít?
– A válaszom határozottan igen, a történet logikája szerint a kifogásolt jelenet elképzelhető. Ami lehet, hogy tabut sért, de ez engem ez nem tántorított el a bemutatásától. Hangsúlyozom, a célom nem a tabudöntés volt: az nem lehet cél, csak eszköz valaminek az ábrázolására.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.