Levágott pénisz, anime, Walesa és az élet értelme Velencében

Az augusztus 28-tól szeptember 5-ig tartó 70. Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon sztárokban gazdag, exkluzív filmek sora kínálja magát. Ezekből emeltünk ki hatot.

kgy
2013. 08. 03. 6:56
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alfonso Cuarónért az 1995-ös A kis hercegnő óta feltétel nélkül rajongunk, és a mexikói rendező az elmúlt húsz évben mindent megtett azért, hogy ne is ábrándulhassunk ki belőle. Változatos filmválasztásaiban volt remek mexikói kamasz road movie (Anyádat is), nyers utópia Clive Owennel (Az ember gyermeke), és egy Harry Potter-epizód is (Harry Potter és az azkabani fogoly). 2006 óta az első egész estés mozifilmje lesz a most a 70. Velencei Nemzetközi Filmfesztivál nyitófilmjének kiválasztott Gravitáció, amely az összeállításból egyedüliként (legalábbis a publikálás idején) biztos magyar mozibemutató dátummal is rendelkezett. Nálunk csak október 3-tól, a lagúnák városában már augusztus végén kiderül, érdemes volt-e a hosszú szünetet kivárni. A 80 millió dolláros látványos sci-fiben George Clooney és Sandra Bullock éppen űrsétán vesz részt, amikor hirtelen katasztrófahelyzet áll elő, és az Oscar-díjas színésznő tehetetlenül kezd el sodródni az űrben. Clooney mellett Caurónon a sor, hogy bizonyítsa, érdemes végigizgulni még egy űrfilmet.

 

Az egykori Monthy Python idén lesz 73 éves, de nincs még egy olyan rendező, aki olyan egyenletes karriert mondhat magáénak, mint a szürreál amerikai mestere. A Brazil óta utópiák, szürreális mesék sorát készítette, sosem volt önismétlő, legfeljebb szerzői jegyei jelentek meg újra és újra, de sosem túlzottan tolakodóan. Mostani sci-fije stílusosan illeszkedik jelenhez és idéz meg múltat. Az élet értelmének keresése több ezer évre visszatekintő irodalommal rendelkezik, alkimisták sora zárta munkáját eredménytelenül. Most egy számítógépes zseni talán révbe ér, legalább a The Zhero Theorem szerint, amelynek címe is a sikerformulára utal. A főszerepben a kétszeres Oscar-díjas géniusz, az osztrák Christoph Waltz, valamint Matt Damon látható majd.

 

A jelek szerint Kim Ki-Duk végleg felépült szakmai és magánéleti válságából, a 2011-es Arirang után továbbra is a filmet használja gyógyulása eszközéül. A tavalyi Pietáját – bár megosztotta a szakmát és a közönséget – Cannes helyett Velencében mutatta be, és mindjárt a fődíjjal, az Arany Oroszlánnal távozott a Lidóról. Ezután nem meglepő, hogy új filmjét is Velencében mutatja be először, az már inkább érdekes, hogy versenyen kívül lesz látható a Moebius. A miértre a film történetében találhatjuk a választ: a dél-koreai fenegyerek mozijában egy férfi életét követhetjük nyomon, aki szexuális bűneiért vezeklésül levágja férfi nemi jellegeit. Az alkotás jelenleg betiltott Dél-Koreában, a Koreai Film Intézet (Korean Film Council) július 26-án 109 filmes szakembernek tartott egy zártkörű, meghívásos vetítést, és közülük 93 (87 százalék) úgy nyilatkozott, hogy szívesen látná a koreai mozikban a Moebiust. Kim Ki-Duk a vetítés előtt úgy fogalmazott, ha az arány 30 százalék, vagy annál kevesebb lesz, akkor lemond a belföldi forgalmazásról. Akárhogy is, az Arirang és Pieta után nagy valószínűséggel a Moebius sem kerül magyar moziforgalmazásba.

 

Ha azt mondjuk, Lengyelország, akkor jó eséllyel II. János Pál pápa után Lech Walesa neve ugrik be. A sokgyerekes villanyszerelő, aki az öltönye hajtókáján a czestochowai Fekete Madonnát ábrázoló kitűzőt hordott, és aki a kommunizmus bukásában kiemelt szerepet játszó független szakszervezeti mozgalom, a Szolidaritás vezérévé és jelképévé vált, és nevét az egész világ megismerhette, amikor Nobel-békedíjat kapott. Andrzej Wajda a lengyel filmművészet állócsillaga, aki a 80-as évek elejétől közelről figyelte a Szolidaritás működését, és szoros viszonyt ápolt Walesával is, aki mellett egyfajta médiaügyi tanácsadóként is közreműködött a kerekasztal-tárgyalások során. Viszonyuk finoman szólva is hullámzó, erről a magyar olvasó is meggyőződhet Wajda A film és más hívságok című könyvét olvasva. Most viszont egész Lengyelország lázban ég, hogy végre a mozikba kerüljön Wajda Walesa – A remény embere című életrajzi filmje, ami a rendező bevallása szerint piedesztálra emeli hősét. A lengyel sajtó az elmúlt két évben kiemelten foglalkozott a főszereplő-válogatással, s az mindenesetre a film megtekintése nélkül is állítható, hogy Robert Wieckiewicz tökéletes választás a szerepre, hiszen alakítása azt az illúziót adja, mintha magát Walesát látnánk a vásznon.

Japán nemzeti büszkesége, a Ghibli Stúdió lelke-motorja, a 72 éves Hajao Mijazaki az öt évvel ezelőtti Ponyo a tengerparti sziklán után jelentkezik most új egész estés animéval. A Chihiro Szellemországban révén Oscar-díjat nyerő és hatalmas kasszasikert elérő direktor már évtizedek óta megkerülhetetlen figurája a modern kori anime-készítésnek. A Laputa – Az égi palota, a Totoro – A varázserdő titka, A vadon hercegnője mind emblematikus darabok az életműben, és nem szabad megfeledkezni A vándorló palotáról sem, amely a Chihiro utáni elképesztő várakozások közepette is képes volt megfelelni a neki támasztott igényeknek. A Kaze Tacsinu versenybe hívása ziccer és nagy húzás volt a velencei mustra részéről. Az anime Dzsiro Horikosiról szól, aki japán harci repülőket tervezett a második világháborúban. A Mijazaki saját képregényéből készült anime japán sikere igazi erődemonstráció volt: július 20-i bemutatásakor gond nélkül utasította maga mögé a Szörny Egyetemet, és két hét alatt máris 29 millió dollár bevételt ért el a japán mozikban.

 

Az igazi szenzáció nem is a tajvani rendező versenybe kerülésével állt elő, hanem kijelentésével, miszerint mostani, Csiaojou (Stray Dogs) című mozija az utolsó lesz az életműben. Caj Ming-liang neve Magyarországon sem cseng ismeretlenül, a maláj–kínai rendező Huncut felhőcske című mozija a mai napig sokak számára szép emlék. A hosszú beállításokra esküdő, kevés dialógussal bíró, kommunikációs zavaroktól szenvedő hősökkel megterhelt filmek a világ szinte valamennyi fesztiválján jártak már, Cannes-ban, Berlinben, Velencében is meghajoltak a rendező nagysága és tehetsége előtt. A kritikusok körében különösen népszerű Caj Ming-liang Stray Dogs-áról jelenleg alig tudni valamit. A történet egy apáról, két fiáról és egy posztapokaliptikus Noé bárkája történetről fog szólni. A filmet titokzatosság veszi körül, így előzetest sem találtunk hozzá.

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.