– Idén augusztusban lesz kétéves a Libri Kiadó. Nyilván készítettetek magatokban számvetést az elmúlt időszakról. A kiadó annak idején komoly misszióval jelent meg, azt ígérve, hogy új színt hoz a magyar könyvkiadásba. Mennyire teljesült ez a cél?
Sárközy Bence: – A kiadó a Nyitott Könyvműhelyből jött létre, melyet annak idején Ádám alapított. Annak a kiadónak is az volt a szellemisége, hogy olyan könyveket jelentetett meg a szépirodalomtól a pszichológiáig, amelyekkel a kiadó vezetője azonosulni tudott. És ez jellemző a Libri Kiadóra is.
Halmos Ádám: – Miközben egyre inkább próbálunk azonosulni az olvasói igényekkel is. Azt gondoljuk, hogy egy könyvkiadó nem akkor igényes, ha kizárólag költészetet ad ki, és akkor igénytelen, ha például romantikus könyvekkel foglalkozik. A legfontosabb cél az olvasói igények kielégítése, és persze óvatos formálása, bővítése.
S. B.: – Hozzá kell azért tenni, hogy a Libri Kiadó csak idén négy verseskötet adott ki, és kortárs regényeket szinte ismeretlen, ámde annál tehetségesebb alkotóktól. És társadalomtudományi vagy pszichológiai könyveket is szép számmal jelentetünk meg. Az emberi érdeklődés ilyen szerteágazó. Amikor megjelentünk a piacon, számomra furcsa volt, hogy sokan félelemmel beszéltek arról a versenyhelyzetről, amelyet szeretnénk megteremteni. Pedig a legeslegfontosabb piaci szereplőknek: a könyvek íróinak és olvasóinak semmi sem tud annál jobbat tenni, mint a versenyhelyzet.
Sárközy Bence (balra) és Halmos Ádám
Fotó: Hegedűs Márta
– A Libri Könyvkereskedelmi Kft. és a Shopline fúziója kapcsán ismét felerősödtek az apokaliptikus jóslatok a magyar könyvpiac jövőjét illetően. Egyesek túlzott koncentrációt emlegetnek, az érintett szereplők viszont szükségszerű folyamatként beszélnek az egyesülésről, amely elsősorban az innovációt mozdítja elő. Hogyan ítélitek meg ezt a változást, és milyen szerep jut ebben a Libri Kiadói Csoportnak?
H. Á.: – A Libri Könyvkereskedelmi Kft. alapvetően könyvesbolti kereskedelemmel foglalkozó cég, ugyanakkor az elmúlt években a netes könyvértékesítésre is egyre nagyobb hangsúlyt helyezett. A Bookline azonban jóval előbb felismerte, hogy netes irányba érdemes elmozdulni, így viszonylag hamar helyzeti előnybe került a többi e-kereskedővel szemben. A két cég épp ezért a jövőben szépen ki tudja majd egymást egészíteni. Ez pedig nem apokaliptikus léthelyzet, inkább egy kirakós játék kezdete, amikor az elemeket az asztalra szórjuk, hogy aztán minden a helyére kerülhessen. Ugyanez elmondható a kiadói csoport fejlődéséről is. Vannak bizonyos törvényszerűségek, amelyek meghatározzák, hogy milyen emberek és milyen szervezetek képesek együttműködni. A Libri Kiadói Csoportba olyan kiadók – Park, Helikon, Kolibri, Diafilm – és olyan szakemberek – mások mellett Rochlitz András, Szász Zsolt – kerültek, akik tökéletesen ki tudják egészíteni egymást. Hiszünk abban, hogy az egymástól gyakran eltérő gondolkodásmód, a kiadói hitvallások sokszínűsége, a gyakori párbeszéd az, ami egy kulturális termékekkel foglalkozó vállaltcsoportot előre visz.
S. B.: – A Helikon esetében is arról van szó, hogy racionalizáltunk bizonyos folyamatokat azért, hogy a kiadó könyvei megtalálják helyüket a piacon. A Helikon kiadványai nagyon komoly értéket képviselnek, és van egy szilárd olvasóbázisuk, csak éppen új, fiatalabb olvasókat is meg kell nyerni a régiek mellé. Ez a kihívás az egész könyvszakmára érvényes. Divatot kell teremteni, rá kell vezetni a fiatalokat arra, hogy az olvasás élmény.