Linda McCartney: sztárok fotósából sztárfeleség

Paul McCartney hűséges neje és alkotótársa volt évtizedeken át, de fotósként is jelentős életművet hagyott hátra. Linda McCartney-kiállítás Bécsben.

Szathmáry István Pál
2013. 08. 06. 12:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha regényesen akarnánk fogalmazni, Linda Eastman, az önmaga jogán is fontos művész feláldozta magát, hogy megszülethessen Linda McCartney, aki ugyan nem hagyott fel a fotózással, de a szélesebb közvélemény valószínűleg mind a mai napig elsősorban úgy emlékszik rá, mint aki zenészként is a háttérben maradva működött közre a híres gombafejű szólókarrierjének építésében. Pedig a bécsi Kunst Haus Wien most látható kiállítása meggyőz bennünket arról, hogy a Linda McCartney által hátrahagyott életmű nagyon is jelentős.

A még igencsak fiatal fotográfus karrierjének fordulópontját az a sajtókonferencia jelentette, amit a Rolling Stones tartott egy jachton 1966-ban új, Aftermath című albumát népszerűsítendő. Az itt készült képei is már arról tanúskodnak, hogy igaz, amit Paul írt később felesége munkássága kapcsán: különös, belsőséges kapcsolatba tudott kerülni alanyaival, és az időzítés mestere volt. A korszak botránybandájának szereplői, Mick Jagger és a korán elhunyt Brian Jones az említett fotókon például első ránézésre zabolátlan rockgéniuszoknak látszanak, ám a fiatal fotóművész kamerája mintha mindig türelmesen addig várna, amíg a közhelyes pózok és a kötelező maszkok mögött előtűnik a portréalany sebezhető énje, emberi oldala is.
Brian Jones and Mick Jagger, New York
© 1966 Paul McCartney /
Photographer: Linda McCartney

Így tesz Jim Morrison, Aratha Franklin vagy a képzőművész Willem de Kooning esetében is. Jimmy Hendrix nála nem a démoni őserő megtestesülése, hanem magába forduló, sokat megélt, tűnődő férfi. Képes volt megragadni az éppen próbáló Simon és Garfunkel szerzőpáros között működő mágiát. Az ekkoriban, vagyis a hatvanas évek végén készült képei arról tanúskodnak, hogy az érzékeny, éles szemű New York-i lánynak hihetetlen érzéke volt ahhoz, hogy megragadja a zenész életmód kevésbé látványos, ugyanakkor nagyon intim és érzelmileg sokrétű mozzanatait is.

A Beatlest fotózva például szeretni valóan emberi arcokat örökít meg a globális popistenek mesterkélt pózai helyett. A sokszor űrlénynek ható, csontsovány modellt, Twiggyt szinte egy németalföldi festmény szépségét idéző, nőiességét kihangsúlyozó portrén láttatja viszont. A szakállas-bajuszos Claptonról készített képe nem csak a zenész egyik legismertebb fotója, hanem egyúttal belépő Linda McCartney számára az elismert művészek körébe, hiszen ő volt az első női fotós, akinek munkáját borítóképként használta fel a rangos Rolling Stone magazin.
Stallion and Standing Stone, Scotland
© 1996 Paul McCartney /
Photographer: Linda McCartney

A sztárok világába családias intimitást csempésző Linda McCartney a családi élet eseményeinek megörökítésébe nagyfokú művészi tudatosságot és kísérletező kedvet vitt. A vidéki táj és a hozzátartozói számos fotón kerülnek különös kapcsolatba egymással, az egyiken például szinte szürreális játékot teremt a térrel és a síkokkal, pedig valójában csak egy családi jelenet örökít meg, amin történetesen Paul McCartney a kerítés tetején áll, az egyik gyerek pedig épp egy autó tetejéről rugaszkodik el – a kép mégis szinte a képzőművész M. C. Escher optikai tanulmányait idézi. Egy másik fotón az egyszerű ablakkeret absztrakt sajátosságai csábítják játékra. Mindezzel párhuzamosan egész alkotói pályafutása során fáradhatatlanul kísérletezett a 19. században elterjedt technikákkal is – természetesen családtagjait is felhasználva ehhez témaként.

A vidéki élet színterei nem csak színhelyként szolgáltak az anyai szerepben is kiteljesedő művésznek. A kiállítás legnagyobb méretű képén virágtenger közepén álldogáló, felnyergelt lovat látunk, és a látvány egyszerre írható le meseszerűnek, és sugall sajátos, nehezen szóba önthető melankóliát. De van, amikor a kamerába tekintő ló egész egyszerűen ellopja a show-t, annak ellenére, hogy takarásában éppen Paul cserél eszmét a még piszkosul fiatal Michael Jacksonnal – a rész és egész viszony, a fontos és a jelentéktelen, a pop csillogása és a magánélet meghittsége gyakran kerül hasonló módon ellentétbe Linda McCartney képein.

Az apró részletek és a vizuális meghökkentés iránti érzéke különösen kifinomult és élénk volt. Paul McCartney tekintete visszapillantó tükörből néz vissza ránk a kocsi szélvédője mögött terpeszkedő szürke angol utcaképből, a kerti asztalon álló teáskanna felszínén feje tetejére áll a világ, az egymás mögött nyíló istállóajtók fura térélményt kínálnak. Linda McCartney a szociofotó iránt is erősen elkötelezett volt. Már a hatvanas évek végén, tehát meglehetősen fiatalon, és a csillogó brit zenei életbe nyakig merülve empatikus képeket készített a vidéki Anglia hétköznapjairól, például az utcán álldogáló idős emberekről. Később is visszaköszönnek a fotóin hasonló jelenetek, például a nyolcvanas években, amikor a halálra ítélt bányaipar ismeretlen hőseit örökítette meg. Élete vége felé ha lehet, még őszintébb képeket készített, például férje ráncait is bátran fotózta.


A témáihoz mindig nagyon közel hatoló Linda önmagát legfeljebb csak áttételesen, legtöbbször tükröződő felületek segítségével mutatta meg, önarcképei esetében is fontosabb volt az önábrázolásnál az a viszony, amit saját maga és a környezete között teremtett meg – legtöbbször fanyar humorral és őszinte kíváncsisággal. Kivételnek számítanak azok a fotók, amelyek megszületése egy-egy általa fotózott sztár közreműködésének köszönhetők, akiknek – például Jim Morrisonnak – sikerült lencsevégre kapniuk a pihenő fotográfust. Ezeken a képeken egy mindenre kész, kissé pajkos, de fiatalon is érett lányt látunk, akit minden érdekel a világból. Az élete végén készült fotókon ugyanez az akarás hagyott nyomot, talán csak egy leheletnyit keserűbb lett a belőlük áradó bölcsesség.

(Linda McCartney. Kunst Haus Wien, Bécs. Megtekinthető: 2013. október 6-áig)

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.