Szenzációs felfedezés: eredeti firenzei táblakép az Alföld mélyéről

A kommunizmus alatt majdnem elpusztult, majd huszonöt éven át várt a felfedezésre egy európai jelentőségű művészettörténeti emlék az Alföld mélyén.

Szathmáry István Pál
2013. 08. 28. 14:33
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ritka az olyan krimiszerűen izgalmas nyomozás a magyar muzeológiai szakmában, mint amit Zsolnay László, a szolnoki Damjanich János munkatársa élt át az elmúlt időszakban. A majd’ száz évet átfogó, grófokkal, vandálokkal és szerencsés fordulatokkal tarkított, országhatárokon átívelő történet során egy korábban neogótikusnak vélt, a kommunizmus barbár rombolását és nemtörődömségét szerencsésen túlélt képről derült ki, hogy valójában a kora reneszánsz idején keletkezett, alkotója pedig a korszak legkevésbé sem névtelen művésze.

Az eset többféle tanulságot is hordoz, mindenekelőtt azt, hogy a vidéki Magyarország pusztuló értékeinek megmentése nem képzelhető el a fővárostól távolabb tevékenykedő múzeumi szakemberek lelkesedése és állhatatossága nélkül, ami persze csak ideig-óráig válthatja ki a megfelelő szakmai munkához szükséges anyagi támogatás meglétét.

Ha filmszerűen szeretnénk indítani történetünket, akkor az első képeken a huszonnyolc évvel fiatalabb Zsolnayt látnánk, ahogy néprajzos kollégája, Szabó László tanácsára nekiindul felfedezni a Tisza-tó környékét, hogy feldolgozza a környék katolikus templomainak a történetét. Útja során vetődött el a már akkor is romos, 1892-ben neogót stílusban épült pusztatomaji kápolnába, amit a gróf Nemes Vince építtetett az 1890-es években azért, hogy az uradalomi cselédségnek ne kelljen bejárnia Kunhegyesre misére.

Szinte csodával határos módon menekült meg a festmény

Fotó: Székelyhidi Balázs

Majd a kunhegyesi plébánia volt a felfedezőút újabb állomása, ahol rábukkantak egy festményre, ami az akkori plébános, Bollók Emil atya – aki nem szívesen engedett bárkit az általa összegyűjtött, kallódó értékek közelébe – elmondása szerint a tomajpusztai kápolnából került hozzá, annak megrongálása után.

Az ötvenes évek végén, hatvanas évek elején a környékbeli fiatalok kedvelt szórakozása volt, hogy rendszeresen föltörték az épületet, vandál módon összetörték a műtárgyakat, sőt egy alkalommal ürülékkel írták ki azok felé a falra, hogy „éljen Sztálin”. Először találkozva a festménnyel, amelyet arcra borulva találtak a romok között, Zsolnay úgy gondolta, hogy azt késő gótikus stílusban készült a kápolnaépítő megrendelésére, ezért tüzetesebben nem is vizsgálta meg.

Nagy ugrás következik az időben. 2010-ben Zsolnay két kollégájával, Gecse Annabellával és Szebenyi Nándorral ismét a megyét járta, tárgyakat gyűjtve a Templomok művészete című, abban az évben a Szolnoki Galériában megrendezett kiállításhoz. Mint mondja, az újjáéledt vallásosság sajnos nem mindig jár együtt a korábbi tudás feltámasztásával is, ezért is érezték különösen fontosnak, hogy szemügyre vegyék a vidéken fennmaradt vallásos témájú tárgyi emléket, alkotásokat. Ekkor jutott a művészettörténész eszébe, hogy van Kunhegyesen egy gyönyörű neogót festmény, amely méltón képviselhetné ezt a XIX. század végi stílust a tárlaton.

És itt jön a fordulat, amit egy filmben nyilván megfelelőképpen hatásvadász zenei aláfestés jelezne: Zsolnay kíváncsiságból megfordította a képet, és ekkor döbbent meg először. Nem lehetett ugyanis nem észrevenni, hogy míg a kép kerete valóban nem tűnik száz évnél sokkal régebbinek, a fatábla, amire festették ellenben jóval régebbi, ráadásul ott díszeleg rajta két, Ricomboliból, Firenzéből származó kulturálisörökség-kiviteli pecsét is, melyek egyértelműen azt a célt szolgálják, hogy a képet ne lehessen észrevétlenül kivenni a keretből.

Zsolnay László szerint nem lehet eléggé hangsúlyozni a vidéki muzeológia szerepét az értékmentésben

Fotó: Székelyhidi Balázs

A tulajdonképpeni nyomozás ezen a ponton vette kezdetét. Mint kiderült, a helyi emlékezet tudott arról, hogy a grófi család hazalátogató tagjai rendszeresen felkeresnek egy értékes festményt, amiről a szájhagyomány úgy tartja, hogy azt gróf Nemes János, Vince gróf fia vásárolta az 1900-as évek elején, és akkor került a kápolna épületébe. A szolnokiak ekkor keresték meg Prokopp Mária művészettörténészt, a korszak szakértőjét, aki már az elküldött fénykép alapján valószínűsítette, hogy a festmény a XIV. században készült Firenzében.

Ezt követően Zsolnay felvette a kapcsolatot Bóna Istvánnal, a Képzőművészeti Egyetem festőrestaurátor tanszékvezetőjével, aki szintén megerősítette Prokopp Mária véleményét, és akinek javaslatára a firenzei táblaképfestészet specialistáját, Wierdl Zsuzsát is bevonták a vizsgálatba. Wierdl szakvéleménye is a firenzei eredetet támasztotta alá.

Ekkor vett nagy levegőt Zsolnay, és egyenesen a firenzei Uffizi Képtár igazgatóhelyettesének, Angelo Tartuferinek írt levelet az ügyben. Hamarosan megjött Tartuferi válasza: a fénykép alapján kétségkívül Giovanni del Biondo XIV. századi firenzei mester egyik alkotásáról van szó, mégpedig egy szárnyasoltár jobb oldali táblaképéről. Ezt támasztja alá, hogy a képen feltehetően Szent Sebestyént és Szent Domonkost láthatjuk, utóbbi pedig távolabbra, vagyis az oltár feltételezett többi részén található figurák felé néz. A kép különlegességét növeli, hogy viszonylag ritkán szokták Szent Sebestyént nem ágyékkötőben, hanem még felöltözött katonaként ábrázolni, ahogy az del Biondo most felfedezett munkáján látható. A szent későbbi vértanúhalálára a kezében tartott nyílvesszők utalnak.

A teljes történet minden eleme még nem került a helyére, annyit azonban már sikerült felgöngyölíteni a kép hazánkba kerülésével kapcsolatban, hogy Ricorbóliban, amely ma Firenze egyik külterülete, az 1900-as évek elején lebontottak egy középkori templomot, melynek néhány műtárgyát az újjáépítés érdekében értékesítettek. Valószínűleg – és ez időben egybevág a kép hátulján található pecsétekkel is – ekkor vásárolta meg gróf Nemes János. Persze a munka oroszlánrésze csak most kezdődik.

Az adatok finomítása, az adásvétel nyomainak megtalálásán túl a kép restaurálása sem várathat sokáig magára, hiszen tíz évig egy fűtetlen szobában porosodott. Zsolnay a Kultúrgrundnak elmondta: hosszadalmas munka vár a szakemberekre, hiszen a kép eredeti színei megkoptak, a fatámla megvetemedett, és el kell például tüntetni a később, valószínűleg az eladást elősegítendő, ráhordott aranyozást is. A szolnoki Damjanich Múzeumban azonban nem maradhat huzamosabb ideig a lelet, hiszen a mű egyházi tulajdon.

A tervek szerint a kép Egerbe kerül, ahol egy látogatóközpontot alakítanak ki. Zsolnay és kollégái egy kiállítással búcsúznak a kalandos sorsú műtárgytól, amely csütörtökön nyílik meg a múzeumban. Remélik, hogy a felfedezés publikussá tétele hozzájárul ahhoz az erőfeszítéshez, hogy minél szélesebb körben bekerüljön a köztudatba: vidéken is található olyan érték, amely nem csak nemzeti, hanem az európai kulturális örökség része.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.