Ritka az olyan krimiszerűen izgalmas nyomozás a magyar muzeológiai szakmában, mint amit Zsolnay László, a szolnoki Damjanich János munkatársa élt át az elmúlt időszakban. A majd’ száz évet átfogó, grófokkal, vandálokkal és szerencsés fordulatokkal tarkított, országhatárokon átívelő történet során egy korábban neogótikusnak vélt, a kommunizmus barbár rombolását és nemtörődömségét szerencsésen túlélt képről derült ki, hogy valójában a kora reneszánsz idején keletkezett, alkotója pedig a korszak legkevésbé sem névtelen művésze.
Az eset többféle tanulságot is hordoz, mindenekelőtt azt, hogy a vidéki Magyarország pusztuló értékeinek megmentése nem képzelhető el a fővárostól távolabb tevékenykedő múzeumi szakemberek lelkesedése és állhatatossága nélkül, ami persze csak ideig-óráig válthatja ki a megfelelő szakmai munkához szükséges anyagi támogatás meglétét.
Ha filmszerűen szeretnénk indítani történetünket, akkor az első képeken a huszonnyolc évvel fiatalabb Zsolnayt látnánk, ahogy néprajzos kollégája, Szabó László tanácsára nekiindul felfedezni a Tisza-tó környékét, hogy feldolgozza a környék katolikus templomainak a történetét. Útja során vetődött el a már akkor is romos, 1892-ben neogót stílusban épült pusztatomaji kápolnába, amit a gróf Nemes Vince építtetett az 1890-es években azért, hogy az uradalomi cselédségnek ne kelljen bejárnia Kunhegyesre misére.
Szinte csodával határos módon menekült meg a festmény
Fotó: Székelyhidi Balázs
Majd a kunhegyesi plébánia volt a felfedezőút újabb állomása, ahol rábukkantak egy festményre, ami az akkori plébános, Bollók Emil atya – aki nem szívesen engedett bárkit az általa összegyűjtött, kallódó értékek közelébe – elmondása szerint a tomajpusztai kápolnából került hozzá, annak megrongálása után.
Az ötvenes évek végén, hatvanas évek elején a környékbeli fiatalok kedvelt szórakozása volt, hogy rendszeresen föltörték az épületet, vandál módon összetörték a műtárgyakat, sőt egy alkalommal ürülékkel írták ki azok felé a falra, hogy „éljen Sztálin”. Először találkozva a festménnyel, amelyet arcra borulva találtak a romok között, Zsolnay úgy gondolta, hogy azt késő gótikus stílusban készült a kápolnaépítő megrendelésére, ezért tüzetesebben nem is vizsgálta meg.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!