A kultikus távol-keleti rendező, Vong Kar-vaj megmutatta, hogyan lehet művészi szintre emelni a harcművészetet mozgóképen. A nagymester – tökéletesen koreografált akciójelenetei mellett – tágabb történelmi kerete miatt mégis inkább az epikus tablófilmek sorába kívánkozó darab. A harcművészet kétségtelenül idegennek hat a Szerelemre hangolva, a Bukott angyalkák és a Vadító szép napok mellett, de tudvalévő, hogy A nagymester a rendező sokat babusgatott filmterve, amire időt, pénzt, paripát sem sajnált. Mindeközben pedig megmaradt a kaptafánál: a hongkongi direktor szokatlan, stilizált vizuális stílusáról híres, amelybe érzékenységet, románcot, emberi kapcsolatok bonyolultságát helyezi, A nagymester pedig maga is ezt kínálja. Bár az akciójelenetek – hollywoodi és hongkongi módra kilassított – koreográfiája lélegzetelállító, vizuálisan kifinomult és szemet gyönyörködtető, Vong Kar-vaj nem hazudtolja meg önmagát, és A nagymester a szerzői életműbe illeszkedő mozi. Igazából nem is illendő harcművészfilmként aposztrofálni, hiszen ez, a főszereplővel akaratlanul kéz a kézben járó tulajdonság, a rendező viszont nem emeli ki ezt a részletet, és sokkal nagyobb léptékben gondolkodik. Ip Man életét a forrongó kínai történelemben értelmezi, olyan volumenű, mint a Doktor Zsivágó, amelyben a főhős a nagy eseményeknek csak apró láncszeme. És mint egy jó epikus tablófilm, A nagymester is drámai helyzetekkel és románccal szolgál, miközben a rendező mind történelmi, mind életrajzi vonatkozásban a hitelességre törekszik.
Ron Howard sok szokatlan filmprojektbe belevágott már életébe, de mégis a kétszeres Oscar-díjas, színészből avanzsált rendezőtől vártam volna, hogy filmet készít a Forma–1-ről, amelynek minden igyekezete ellenére Amerikában közel sincs akkora népszerűsége az autóversenyek között, mint az Indycarnak vagy a NASCR-nak. A többek között az Apollo 13-at, az Egy csodálatos elmét, A Da Vinci-kódot és a Frost/Nixont is jegyző rendező sokoldalúsága azonban alkalmassá, mit több képessé teszi arra, hogy egy olyan legendás párbajt is hitelesen idézzen meg, mint a hetvenes évek Niki Lauda – James Hunt csatározásai. Hollywoodi nézőpontból viszont érthető, hogy kezdetben – a fentebb leírtak miatt – szó sem volt látványos, következésképp nagy költségvetésű Forma–1-es moziról, így a forgatókönyvíró Peter Morgan úgy kezdte a sztori megírását, hogy abban egyetlen autóversenyzős jelenet sem lett volna. Nézzük meg a végeredményt, s áldjuk a sorsot, hogy a dolgok másképp alakultak. Megalkuvást nem tűrő látvány, meglepően hiteles Daniel Brühl és Chris Hemsworth eredményezte Howard utóbbi évekbeli legjobb filmjét. A Morgan–Howard kollaboráció pedig a Frost/Nixon után ismét bejelentkezhet az Oscarért is.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!