A Burgtheater pénteken azzal indokolta közleményében a meghívás elutasítását, hogy „a jelenlegi magyar kormány kultúrpolitikusaival, köztük Balog Zoltán miniszterrel és Vidnyánszky Attilával szerzett tapasztalatok azt mutatják, hogy ők a találkozásainkat utólag gyakran másként állították be, mint ahogy azok zajlottak” – írja a távirati iroda.
Ez az állítás részben igaz is: Balog Zoltán miniszter a Burgtheater igazgatója, Matthias Hartmann-nal történt június 16-i találkozója után diplomatikusan nem emelte ki a nyilvánosság előtt, Hartmann a tájékozatlanságáról és előítéletességről tett tanúbizonyságot. Hartmann állította: a magyar független színházak nem kapnak támogatást, holott közvetlenül mintegy 800 millió forintos támogatást kapnak, közvetve, a tao-támogatás révén ennek többszörösét.
Mint ismeretes: a találkozó az után jött létre, hogy Matthias Hartmann hat neves osztrák művésszel nyílt levelet írt – a Népszabadság megfogalmazásában „leckét adott” – Balog Zoltán miniszternek, a magyar kultúra és különös tekintettel a színház szabadságát követelve. Hartmannék azt kifogásolták, hogy a Nemzeti Színház igazgatói posztjára kiírt pályázat után Vidnyánszky Attila, nem pedig a korábbi vezető, Alföldi Róbert lett a magyar teátrum vezetője. (Ezt a nyílt levelet persze követte újabb is, Németországból címezve, részben ugyanazon aláírókkal.)
Hartmann „aggodalma” annak fényében különösen ironikus, hogy ő hogyan került a Burgtheater élére. Őt még 2009-es beiktatása előtt ugyanis Franz Morak államtitkár nevezte ki közvetlenül – már 2006-ban − a legjelentősebb osztrák színház élére. Pályáztatás nélkül, más szóba jöhető jelöltet meg sem hallgatva, senkivel sem konzultálva.
A Burgtheater rendezője − és akkoriban a salzburgi ünnepi játékok színházi igazgatója −, Martin Kusej (a karintiai szlovén kisebbség egyik elismert művésze), akit a kritikusok többsége támogatott, akkoriban jelentette ki: soha többé be nem teszi a lábát a Burgtheaterbe. Ehhez tartja is magát, 2011 óta Münchenben intendáns.