Nem vagyok a válogatáslemezek feltétlen híve, ám amikor a világzenében és folkban utazó Arc label 2012-ben kiadta a Fado új királynői című albumát, széles mosoly jelent meg az arcomon: ugyanis valóban a fadisták új nemzedékének a legjobbjai kerültek a lemezre. Mariza, Mafalda Arnauth, Carminho, Cristina Branco, Mísia, Katia Guerreiro, lehetne folytatni a sort. És természetesen Joana Amendoeira – aki nemcsak szép, hanem remek, hiteles előadó is.
A portugál blues, a fado magyar szerelmeseinek Amendoeira különösen kedves: ő már egy kicsit magyarnak számít. Tizenöt éves kora óta, másfél évtizede rendszeresen fellép nálunk, bár akkor még „csak” egy – a leghíresebb portói − (tehetségkutató) fadoverseny győztese volt, nem pedig befutott sztár, aki a világ minden táján megfordul.
„Magyarsága” köszönhető a nagybátyjának is, aki kereskedelmi attasé volt Budapesten, s anno Joana lemezével lepte meg Presser Gábort. Akit pedig annyira magával ragadott a fado, hogy dalt írt Joanának − magyar fadót.
Persze vannak másoktól is dalai Amendoeirának: például a híres fadista, José Fontes Rocha karöltve egy másik legendával, Mário Rainhóval írta neki az Amor Mais Perfeito, azaz A legtökéletesebb szerelem című édes-bús zenei költeményt, amely Joana Amendoeira 2003-as lemezére került fel. José Fontes Rocha volt egyébként egyik állandó dalszerzője Amália Rodriguesnek, a fado „régi” – örökös – királynőjének.
Rocha 2011-ben meghalt, Amendoeira múlt évben albummal tisztelgett emléke előtt, amelynek címadó dala szintén A legtökéletesebb szerelem lett. És ezzel a címmel indult turnéra is.
Hogy Amendoeira mennyire „magyar”, azt talán jellemzi az is, budapesti fellépéseit előbbre hozta a portóinál és a lisszaboninál is. (Pedig a lisszaboni Belém Kulturális Központban koncertezni nem semmi.) Amendoeira pénteken, 13-án este héttől a Hagyományok Házában, szombaton este tíztől a budavári borfesztiválon fedi fel a legtökéletesebb szerelem és a fado titkát.