Ma, amikor a világ legkelendőbb könyvsorozatát csak lazán mamipornóként emlegeti a köznyelv, már szinte mitológiai történetnek hatnak a szigorú közerkölcs és a mind többet megmutatni akaró provokátorok évtizedekkel ezelőtti csatái. Ettől persze ez még nagyon is hálás téma, és adott esetben kimondottan jól sikerült filmek állítanak ennek a küzdelemnek emléket, elég csak említeni a Milos Forman rendezte, politikai felhangokkal tűzdelt Larry Flynt, a provokátort, vagy éppen a Mrs. Henderson bemutatja című, jóval bársonyosabb és kedélyesebb, de nem kevésbé érdekfeszítő mozit.
Kétszeresen is rászolgálnak az ilyen filmek a figyelemre: egyrészt viszonylag szokatlan nézőpontot, szórakoztató békaperspektívát kínálnak a múlt megismerésére, másrészt nehéz lenne tagadni, hogy a történelem meghatározó közellenségei általában kellően érdekes személyiségek számtalan hibájukkal együtt is. Ebből a szempontból A szenvedély királya című film nem váltja be maradéktalanul a hozzá fűzött reményeket. Hiányzik mindenekelőtt az igazán komoly és részletes korrajz belőle. A rendező igencsak kevés információt csepegtet arról, hogyan is lett filmjének főhőse, Paul Raymond a legendás londoni vigalmi negyed, a Soho ura, egy ideig pedig a szigetország leggazdagabb embere.
Erre mondják, hogy hölgykoszorú
Forrás: Vertigo Média
A szórványos visszaemlékezéseket és utalásokat leszámítva már ereje teljében látjuk, ahogy egymás után nyitja a sztriptízklubokat és alapítja meg az egyre merészebb fotókat kínáló magazinjait. Nincs itt semmiféle kukkolás, a néző számára nem adatik meg, hogy az otthoni fotel kényelméből lessen be a kétes erkölcsű revüműsorok kulisszatitkaiba. Bár a film java része bárok és csillogónak szánt partik helyszínein játszódik, a figyelem szinte teljesen Raymondra összpontosul, és láthatóan egyetlen célja van a féldokumentarista elemeket is felvonultató mozinak: végigkövetni ennek az éles eszű húskufárnak a személyes drámáját.
A gond csak ott van, hogy Raymond egyáltalán nem tűnik túlságosan összetett személyiségnek. Persze naivitás lenne empátiát, túlfejlett érzékenységet vagy önmarcangolást várni egy olyan valakitől, aki mások szennyes fantáziálására és a közösségi nyálcsorgatásra alapozza karrierjét, de hősünk még ehhez képest is megdöbbentően alulfejlettnek bizonyul morálisan. A múlt mint olyan például mintha tényleg nem játszana túl nagy szerepet az életében. Inkább csak szellemes riposztként emlegeti a sajtó képviselői előtt az épp aktuális botrányát kommentálva, hogy az, amit elért, nem rossz egy liverpooli sráctól, aki szinte üres kézzel érkezett meghódítani a brit fővárost.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!