Szerte a médiában, így az MNO-n is megjelentek informatív és dezinformatív hírek a Magyar Olimpiai Bizottság (MOB) által megrendelt, Somogyváry Ákos és a MÁV Szimfonikusok által előadott Himnusz-felvételről. Természetesen ez utóbbira − Bucsy Levente: „Új” Himnusz: Lendületes zenélgetés zavaró hibákkal című cikkére − reagálok, a tudományos alaposság igénye nélkül.
Mindenekelőtt szögezzük le: a felvett zenei anyag azonos annak a Himnusz-partitúrának a zenei anyagával, amely Erkel kézírásában maradt fenn, és amit az Országos Széchényi Könyvtár őriz. Hasonmás kiadásban már többször is megjelent. Legutóbb 2010-ben a Balassi Kiadónál, közreadta dr. Bónis Ferenc.
Tehát ha valaki ezt a felvételt a hangszerelés, a harmonizálás vagy a ritmika szempontjából kritizálja, akkor nem az előadókat kritizálja, hanem Erkel Ferencet magát.
A közismert Himnusz-felvételeket Dohnányi Ernő hangszerelte. Erkel Ferenchez képest nagyobb együttest használt, több rézfúvóssal és ütőhangszerekkel. A dallamsorok elején lévő, verbunkos stílusú vonós felfutásokat elhagyta és részben ütős tremolókkal helyettesítette.
A csúcsponton a harmonizálást kissé megváltoztatta − a második fokú szeptímakkordot tercállású akkordra változtatta. A kor szellemének megfelelően Dohnányi a Himnuszt reprezentatívabbá kívánta tenni: ennek az ára az volt, hogy a Himnusz veszített sajátosan magyar jellegéből.
A magyar kulturális élet sajátos bájához tartozik, hogy a rendszerváltás után huszonhárom évvel még mindig nincs rajta egyetlen kiadványon sem a hangszerelő Dohnányi neve, akit − bár a diktatúra alatt tiltott, majd tűrt szerző volt − már minden lehető fórum rehabilitált, úgy tűnik, a Himnusz kiadóinak kivételével.
Somogyváry már húsz éve foglalkozik a Himnusszal. A mű 150. „születésnapján”, 1994. június 15-én a Zeneakadémia nagytermében rendezett nagyszabású koncertjén mutatta be a Himnusz eredeti (1844-es vegyeskari, Esz-dúr) változatát, a Szent László-templom, a Református Gimnázium és a Rabbiképző Intézet kórusaival, a MÁV Szimfonikusok kíséretével.