– Izgalmas – tartalomban és kifejezési formában is változó – alkotói korszakok jellemzik pályáját. Mi köti össze a közel öt évtized munkásságát?
– Leginkább a kívülállóság és a beavatottság egyidejű átélése. Ez azt jelenti, hogy mindig tartózkodtam az aktuális divatirányzatok követésétől, ugyanakkor az alkotás misztériumának beavatottjaként a saját utamat jártam.
– Szakmai útja 1968-ban, a kolozsvári képzőművészeti egyetem elvégzése után Marosvásárhelyen vette kezdetét. Az akkori romániai viszonyok között ez nem lehetett akadálytalan.
– Valóban nem volt az. A Ceausescu-diktatúra, a személyi kultusztól átitatott hatalmi berendezkedés a képzőművészet számára is fekete korszakot nyitott. Ám a mi nemzedékünk élni és alkotni akart. Megalkuvás nélkül.
– Erre szolgált a jelbeszéd? Hiszen az akkor készült szobrai – legyenek figurális, organikus vagy antropomorf alkotások – metaforák, szimbólumok, amelyek morális dilemmákat is feszegetnek. Ráadásul fanyar gúny és irónia árad belőlük.
– Amikor az igaz szó kimondhatatlan, akkor a szabadságra vágyó lélek olyan kifejezési eszközt ad a művész kezébe, amellyel láthatóvá és érthetővé teszi a világot, és amellyel megmutatja az igazságot. Az ekkor használt metaforáim a fal, a lázadás, a harlekin, a kapcsolatok, a manipuláció és a kirekesztettség témái köré csoportosultak. Az ironikus látásmóddal pedig a kritika és az önvizsgálat fontosságának akartam hangot adni. A kifejezőeszközöket nem kellett keresni, megadatnak, ha van mondanivaló.
– És a mondanivalóhoz adekvát anyagot sem kell keresni? Ön dolgozott már fával, kővel, fémmel. Valóban az anyag találja meg a szobrászt?
– Igen, így van. Az anyagból kikívánkozik a mondanivaló, s megtalálja az alkotóban érlelődő formát. Így a szobor nem más, mint átszellemült anyag. Természetesen az átélt élmények és hatások befolyásolják a formavilágot. Az anyaországba áttelepülésem után például – 1988-tól – főleg bronzból, dekoratív csiszolt felülettel készültek a szobraim. Új élet kezdődött, az új hatások új képzettársításokat indítottak el bennem.