Diénes Attila: A művészet a társadalom lelkiismerete

A rend utáni vágy és a káosz hétköznapi megélése a ma emberének legszorítóbb élménye – véli Diénes Attila szobrászművész.

Vasvári Éva
2013. 09. 20. 5:37
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Izgalmas – tartalomban és kifejezési formában is változó – alkotói korszakok jellemzik pályáját. Mi köti össze a közel öt évtized munkásságát?
– Leginkább a kívülállóság és a beavatottság egyidejű átélése. Ez azt jelenti, hogy mindig tartózkodtam az aktuális divatirányzatok követésétől, ugyanakkor az alkotás misztériumának beavatottjaként a saját utamat jártam.

– Szakmai útja 1968-ban, a kolozsvári képzőművészeti egyetem elvégzése után Marosvásárhelyen vette kezdetét. Az akkori romániai viszonyok között ez nem lehetett akadálytalan.
– Valóban nem volt az. A Ceausescu-diktatúra, a személyi kultusztól átitatott hatalmi berendezkedés a képzőművészet számára is fekete korszakot nyitott. Ám a mi nemzedékünk élni és alkotni akart. Megalkuvás nélkül.

– Erre szolgált a jelbeszéd? Hiszen az akkor készült szobrai – legyenek figurális, organikus vagy antropomorf alkotások – metaforák, szimbólumok, amelyek morális dilemmákat is feszegetnek. Ráadásul fanyar gúny és irónia árad belőlük.
– Amikor az igaz szó kimondhatatlan, akkor a szabadságra vágyó lélek olyan kifejezési eszközt ad a művész kezébe, amellyel láthatóvá és érthetővé teszi a világot, és amellyel megmutatja az igazságot. Az ekkor használt metaforáim a fal, a lázadás, a harlekin, a kapcsolatok, a manipuláció és a kirekesztettség témái köré csoportosultak. Az ironikus látásmóddal pedig a kritika és az önvizsgálat fontosságának akartam hangot adni. A kifejezőeszközöket nem kellett keresni, megadatnak, ha van mondanivaló.

 

– És a mondanivalóhoz adekvát anyagot sem kell keresni? Ön dolgozott már fával, kővel, fémmel. Valóban az anyag találja meg a szobrászt?
– Igen, így van. Az anyagból kikívánkozik a mondanivaló, s megtalálja az alkotóban érlelődő formát. Így a szobor nem más, mint átszellemült anyag. Természetesen az átélt élmények és hatások befolyásolják a formavilágot. Az anyaországba áttelepülésem után például – 1988-tól – főleg bronzból, dekoratív csiszolt felülettel készültek a szobraim. Új élet kezdődött, az új hatások új képzettársításokat indítottak el bennem.

– Ezek szerint ami itt várta, termékenyítően hatott a művészetére.
– Magyarpolányban telepedtem le, távol a művészeti világ pezsgésétől. Itt mégis megadatott, hogy folytathassam az erdélyi gyökerekből táplálkozó alkotói utat. Mindazt, amit Erdélytől kaptam, a helyére tehettem. De ezzel nem lehet beérni, az alkotónak minden újabb munkájával üzennie kell a közösségének.

– Most nyíló kiállításával mit akar elmondani?
– A kiállítás címe Rend és káosz. E fogalompárosításnak van egy filozófiai értelmezése – együtt válnak egységgé, s működtetik a világot –, de van egy mindennapi értelmezése is. Hiszen a rend utáni vágy és a káosz hétköznapi megélése a ma emberének legszorítóbb élménye. A ránk zúduló információtömeg, a megélhetési és létkérdések, az értéknek mutatkozó értéktelenségek utáni sóvárgások elbizonytalanítják az embert. A hamis igaznak láttatja magát, és az igaznak versenyt kell futnia önmagával. A művészetnek ebben a helyzetben kell eligazítania. Persze feltevődik a kérdés, hogy mennyire politizálhat egy művészi alkotás. Úgy vélem, a művészet az ember, pontosabban az én igazát szolgálja a társadalom igaztalanságaival szemben. Azt is mondhatjuk, hogy a társadalom lelkiismerete.

 

– Kiállításának a MaMű galériája ad otthont. A társaságnak ön az egyik alapítója, illetve a Magyarországon 1991-ben újjáalakult szervezet tagja. Mi az a muníció, amit ez a közösség adhat?
– A társaság anyaországi alkotókkal gazdagodva avantgárd műhelyként foglal helyet nemzeti kultúránkban. Az a törekvése, hogy új alapokon a mai emberhez szóló művészet szülessék. Erre játszik rá egyébként a MaMű elnevezés átértelmezése is, amely arra utal, hogy „mai művészet”. Azt szeretnénk, hogy a sok zsákutcába torkolló kísérlet között olyan kimagasló művészi érték jöjjön létre, amely az emberek számára befogadható és szerethető. Ugyanakkor a társaság erősíti az együvé tartozás élményét, s a művészek alkotói inspirációt is kapnak. Ennél is több, hogy ma már a MaMű nem zárt szigetként létezik az anyaországi képzőművészet világában. A különböző forrásokból táplálkozó művészeti áramlatok – megőrizve önállóságukat, de párbeszédben egymással – összeadják és kiegészítik a Kárpát-medencei képzőművészet értékeit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.