Egyre több a magyar zene a rádiókban

Tovább nőtt a magyar könnyűzene aránya a rádiókban és a CD-eladásokban az Artisjus adatai szerint. A rádiókban sugárzott magyar könnyűzene aránya negyedik éve növekedést mutat, 2012-ben meghaladta a 32 százalékot.

Grund
2013. 09. 11. 17:42
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A trendet erősíti az egyébként jelentősen visszaeső lemezeladásokon belül növekvő magyar zenei arány, amely több mint 70 százalékos. A sorból csak az online zeneértékesítés lóg ki, ahol továbbra is visszaszorulóban vannak a hazai zenék – olvasható az Artisjus Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület közleményében. Az Artisjus a zeneszerzők, szövegírók magyar jogkezelőjeként évente több millió elhangzási adatot vizsgál, és felhasználási csatornánként – rádió, televízió, élőzenés rendezvények, hangfelvételek, online zenehallgatás – is mérni tudja a hazai és külföldi zenefogyasztási arányokat.

Az egyesület adatai szerint két olyan zenefelhasználási csatorna van, ahol az elmúlt években alig változott a magyar zene aránya. A televíziós csatornákon 51 százalék körül hallhatunk hazai muzsikát, az élőzene területén pedig igen magas, 77 százalékos a magyar zenei alkotások szerepe.

A többi területen változások történnek. A médiatörvény 2011. január 1-től 35 százalékos magyar zenei kvótát írt elő a rádiók számára. Ennek megfelelően az országos csatornákon kivétel nélkül 35-36 százalék ez az arány. Az országos összesített adat azonban ettől valamivel elmarad, mivel a helyi rádiók mentesültek a kvóta alól, és több – különösen fiataloknak szóló – rádiócsatorna alig játszik magyar zenét.

A másik mozgásban lévő terület a CD-k értékesítése, amely az utóbbi 10-15 évben folyamatosan csökken. Ez a trend a magyar zenéket éppúgy érinti, mint a külföldieket. A magyar vásárlók azonban a szűkülő piacon évek óta egyre nagyobb arányban fordulnak inkább a hazai előadók felé. A jelentés kiemeli: egyrészt a CD-értékesítés fontos helyszínei lettek a koncertek, másrészt a CD-vásárlással a rajongók kifejezik támogatásukat, megbecsülésüket a művészek iránt. A 2011-es mintegy 62 százalék után tavaly az értékesített könnyűzenei hangfelvételek több mint 70 százaléka hazai alkotás volt.

Az adatok azt mutatják, hogy a Magyarországon nemrég elindult legális online zeneszolgáltatási piacon drasztikusan csökkent a hazai zenék tere, 2012-ben a letöltött zeneszámok között alig haladta meg arányuk a 15 százalékot.

„Ennek egyik oka az lehet, hogy a magyar zeneiparban a nagy lemezkiadók szerepe jelentősen csökkent, és az önmagukat menedzselő előadók, kis kiadók kínálata még nem szerepel kellő számban az online zeneáruházak ajánlatai között” – áll a közleményben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.