– A Biszku Béláról szóló alkotás után új filmedben ismét a bűn és a büntetlenség kérdésével foglalkozol, igaz, egészen más kontextusba helyezve. Honnan jött az ötlet, hogy a szovjet hadsereg által elkövetett erőszakos cselekményekről készíts filmet?
– A kommunizmus története mindig is foglalkoztatott, különösen annak az eddig homályban maradt, fel nem tárt részei. A személyi felelősség kérdése például, így került képbe Biszku Béla is az előző, Novák Tamással közösen készített filmem kapcsán. Az új filmem témája is fehér folt a kutatásban, néhány könyvet leszámítva nem nagyon foglalkozott vele senki. Engem viszont már gyerekkorom óta érdekelt a dolog. Kislányként édesapám nénikéi vigyáztak rám napközi helyett, és ők nagyon sokat meséltek a szovjet katonákkal kapcsolatos élményeikről. Szerencsére ők megmenekültek, de a falujukban nagyon sok nőt megerőszakoltak, volt, aki a katonák elől menekülve lelte halálát. Nem emlékszem minden részletre, de ezek a történetek újra és újra visszatértek. Ez a téma tehát régóta bennem volt, jóval a Biszku-film előtt is foglalkoztatott már.
– Polcz Alaine Asszony a fronton című könyve fájdalmas részletességgel foglalkozik az erőszakkal. Akárcsak a Magvetőnél nemrég megjelent Megtagadva, Kovács Judit regénye. Felhasználtál irodalmi munkákat is a filmhez?
– Polcz Alaine szövegei szerepeltek az eredeti terveim közt, de aztán kiderült, hogy nagyon kilógna egy színész által előadott, fikciós jelenet, elvenné a film élét, mintha mégsem lenne olyan komoly a téma. Kovács Judit ellenben egyértelműen része az alkotásnak. Azon túl, hogy meg is szólal a filmben, nagyon sokat segített nekünk. Rajta keresztül találtam rá több olyan áldozatra, akik hajlandóak voltak beszélni az őket ért traumáról.
– Rendkívül érzékeny témát boncolgatsz. Az eddig kibeszéletlen események több mint fél évszázaddal ezelőtt estek meg. Hogyan tudtad feltárni ezeket a történeteket ennyi idő elteltével?
– Nagyon sokat töprengtem a film készítése közben, hogy miként lehet ízlésesen feldolgozni a témát. Már az interjúalanyok felkutatása is rendkívül kényes, érzékeny dolognak bizonyult. Számomra az volt a legfontosabb, hogy semmiképpen se erőltessem a dolgot. Egyetlen érvem volt csupán: ha ők nem beszélnek a történeteikről, akkor már senki sem fog, és lassan az egészet elfelejtjük. Ez egy utolsó lehetőség, hogy a fiatalok is megtudják, mi történt a háború alatt és utána. Ha azt mondták, hogy nem, akkor nem. Általában visszautasítottak. De az elsődleges szempont mindvégig az maradt, hogy soha senkit ne kényszerítsek a szereplésre. Ehhez még akkor is tartottam magam, ha a döntés a film minőségének rovására ment.