Kamaraegyüttesre és nagyzenekarra írott művekkel lehetett pályázni az idei Új Magyar Zenei Fórum (UMZF) zeneszerzőversenyére, amely a Budapest Music Center (BMC), a Művészetek Palotája (Müpa) és az MR Szimfonikusok együttműködésével jött létre. A pályázat feltétele volt a még be nem töltött 40. életév, és hogy a pályázó magyarnak vallja magát – ez utóbbi az idei verseny szlogenjévé is vált.
Az asztalnál ülők balról jobbra: Gőz László, Eötvös Péter, Tihanyi László, Serei Zsolt, Bendzsel Miklós és Káel Csaba
Fotó: Hrotkó Bálint
A sajtótájékoztatón Gőz László, a BMC alapítója elmondta, hogy ebben az évben érkezett a legtöbb pályamű, 39 darabból választották ki a zsűri tagjai a döntős zeneműveket. Az UMZF létrehozói és a díjak felajánlói fontosnak tartják, hogy ösztönözzék és támogassák új magyar zeneművek megalkotását, illetve a fiatal, tehetséges zeneszerzőknek lehetőséget kívánnak nyújtani, hogy megismerhessék őket itthon és külföldön egyaránt. Eötvös Péter, a döntő zsűrijének elnöke elmondta, ez a verseny lehetőséget ad arra, hogy a kortárs zeneszerzők mindegyik generációját meg lehessen szólítani, illetve egy saját díjat is felajánlott: egy éven keresztül mentora lesz az egyik zeneszerzőnek, függetlenül attól, hogy a döntőbe jutott-e, vagy sem. Úgy véli, ha a nagyzenekarok strukturáltan be tudnák építeni a magyar és külföldi kortárs műveket az éves fellépéseikbe, a közönség hamarabb megismerhetné a zeneszerzőket és darabjaikat. Káel Csaba, a Művészetek Palotájának vezérigazgatója arról beszélt, hogy igyekeznek fókuszba állítani a kortárs zenét, mert fontos a kortárs zeneszerzőkkel foglalkozni. Olyan programokat szeretnének kínálni, amelyek vonzzák a fiatalokat a Müpába, ez a verseny pedig hosszú távú együttműködést ígér a Budapest Music Centerrel.
Serei Zsolt, a kamaraegyüttes előzsűrijének tagja a kiválasztás szempontjairól úgy nyilatkozott: egyhangúlag egyetértettek a tagok abban, hogy a megkomponált művek ne merüljenek ki a kamarazenei elemek enciklopédikus felsorolásában, hanem a zeneszerzők stílusa és a műfaj jellemző jegyei ötvöződjenek az egyes darabokban. Másik szempont volt, hogy kapcsolódjanak a művek Ligeti Györgyhöz – kérdés volt tehát, hogy a beküldött kompozíciókban fellehetők-e Ligeti György munkásságára jellemző sajátos vonások. Tihanyi László, a nagyzenekari kategória egyik elődöntő zsűritagjának elmondása szerint a beküldött művek szerzői mind tehetségesek, a zsűri tagjai pedig egyetértettek abban, hogy a darabokat összetetten, nagyzenekarra tervezve komponálták meg a pályázók. – Két művel kapcsolatban azonnali konszenzus alakult ki, a többi darab közül pedig azért volt nehéz választani, mert mindegyik nagyon színvonalas munka, és biztos vagyok benne, hogy a döntőbe be nem jutott zeneszerzők előtt is nagy jövő áll – tette hozzá Tihanyi.
Gőz Lászó az összdíjazás mértékéről is beszélt, ami 3 millió 375 ezer forint, ezt osztják szét a nyertesek között. A döntőbe jutott zeneszerzők kamara kategóriában: Balogh Máté Gergely, Bella Máté, Alessio Elia és Tornyai Péter. A nagyzenekari kategória döntősei: Alessio Elia, Horváth Balázs, Sándor László és Tornyai Péter. A pályázatra egyetlen női versenyző nyújtott be művet, a pályázók átlagéletkora 28,6 év, a legfiatalabb pályázó pedig 13 éves. A kiválasztott műveket döntő-gálakoncerten mutatják be nyilvánosan: a kamaradarabok szeptember 25-én a Budapest Music Centerben, a nagyzenekari művek pedig szeptember 26-án a Művészetek Palotájában csendülnek fel az MR Szimfonikusok előadásában, Vajda Gergely vezényletével. A szeptember 26-ai koncertet az MR3 Bartók Rádió és a Magyar Televízió is közvetíti.