Baudelaire, Mallarmé, Verlaine és Rimbaud határozták meg a szimbolista törekvéseket a költészetben, Debussy és Richard Strauss voltak legnagyobb zeneszerzői, és a képzőművészek között nem kisebb neveket találunk, mint Ensor, Munch, Redon, Moreau, Gauguin, Rodin. Ami a magyar művészetet illeti, Gulácsy Lajos festészetében éppen olyan jelentős szerepe volt a szimbólumoknak, álmoknak, látomásoknak, mint Ady, Babits költészetében vagy Bartók Béla és Balázs Béla A kékszakállú herceg várában.
Ami azonban az osztrák művészetet illeti, a nagyközönség valószínűleg elsősorban Gustave Klimt kompozícióit tartja számon a szimbolizmus fontos alkotásaiként, és ez nemcsak a Lajtán innen szemlélve van így, hanem maguk az osztrákok is egy kicsit megfeledkeztek a Sezession megalakulását megelőző évtizedek művészetéről. Ahogyan a Belvedere igazgatónője, Agnes Husslein-Arco írja a tárlat katalógusában, „bár a huszadik század olyan releváns törekvéseinek az alapját jelenti, mint a két világháború közötti és az azt követő idők mágikus vagy fantasztikus realizmusa, a szimbolizmus megítélése ellentmondásos volt a művészet világán belül – a fantasztikus, a szélsőséges nem számított modernnek, annál inkább irracionálisnak és dekadensnek. Valójában ez a hosszú ideig kevéssé megbecsült művészeti irányzat különösen Ausztriában játszott meghatározó szerepet a modern művészet fejlődésében, miután a dekadens szellemiségből kibontakozott és felfedezte a romlás, a misztikum és a titokzatosság esztétikáját”. Ebben a világban gyökerezik Gustav Klimt és Kloman Moser művészete, és a szimbolizmusból fejlődött ki Egon Schiele és Oskar Kokoschka expresszionizmusa, de innen eredeztethetők az olyan absztrakt törekvések is, mint amilyenek például a Bécsen kívül Prágában is igen tisztelt Frantisek Kupkát jellemzik.
A fenti névsor önmagában is elég lenne ahhoz, hogy izgalmassá tegyen egy kiállítást, különösen, ha mindegyiket csúcsművek képviselik, a lista azonban olyan nevekkel egészíthető ki, mint Max Klinger, Franz von Stuck, Fernand Khnopff, Arnold Böcklin, Giovanni Segantini és a már említett Gustave Moreau. Még izgalmasabbá teszi a tárlatot az a tény, hogy számos, a fentieknél kevésbé ismert művész meglepően friss, erőteljes művel van jelen a termekben. És különösen érdekessé teszi a bemutatót az is, hogy a kiállított művek a fényűző barokk környezetben szinte egy művészettörténeti szeminárium szemléltető darabjaiként működnek. Így válik láthatóvá, hogy a korábbi művészettörténeti korszakok konvenciókon alapuló allegóriáival szemben a szimbolista kép hogyan lép túl a racionális érzékelésen a belső látás, a víziók világa felé; és hogy a realista módon láttatott, megjelenített világ banalitásával szemben hogyan helyezi a mű középpontjába a mítoszok és a misztika univerzumát.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!