Mítoszok, álmok, látomások: szimbolisták a bécsi Belvedere-ben

Ausztriában először szentelnek átfogó kiállítást a szimbolizmusnak. Pedig olyan festőik erednek belőle, mint Klimt, Moser, Schiele vagy Kokoschka.

P. Szabó Ernő
2013. 09. 04. 10:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Baudelaire, Mallarmé, Verlaine és Rimbaud határozták meg a szimbolista törekvéseket a költészetben, Debussy és Richard Strauss voltak legnagyobb zeneszerzői, és a képzőművészek között nem kisebb neveket találunk, mint Ensor, Munch, Redon, Moreau, Gauguin, Rodin. Ami a magyar művészetet illeti, Gulácsy Lajos festészetében éppen olyan jelentős szerepe volt a szimbólumoknak, álmoknak, látomásoknak, mint Ady, Babits költészetében vagy Bartók Béla és Balázs Béla A kékszakállú herceg várában.

 

Ami azonban az osztrák művészetet illeti, a nagyközönség valószínűleg elsősorban Gustave Klimt kompozícióit tartja számon a szimbolizmus fontos alkotásaiként, és ez nemcsak a Lajtán innen szemlélve van így, hanem maguk az osztrákok is egy kicsit megfeledkeztek a Sezession megalakulását megelőző évtizedek művészetéről. Ahogyan a Belvedere igazgatónője, Agnes Husslein-Arco írja a tárlat katalógusában, „bár a huszadik század olyan releváns törekvéseinek az alapját jelenti, mint a két világháború közötti és az azt követő idők mágikus vagy fantasztikus realizmusa, a szimbolizmus megítélése ellentmondásos volt a művészet világán belül – a fantasztikus, a szélsőséges nem számított modernnek, annál inkább irracionálisnak és dekadensnek. Valójában ez a hosszú ideig kevéssé megbecsült művészeti irányzat különösen Ausztriában játszott meghatározó szerepet a modern művészet fejlődésében, miután a dekadens szellemiségből kibontakozott és felfedezte a romlás, a misztikum és a titokzatosság esztétikáját”. Ebben a világban gyökerezik Gustav Klimt és Kloman Moser művészete, és a szimbolizmusból fejlődött ki Egon Schiele és Oskar Kokoschka expresszionizmusa, de innen eredeztethetők az olyan absztrakt törekvések is, mint amilyenek például a Bécsen kívül Prágában is igen tisztelt Frantisek Kupkát jellemzik.

A fenti névsor önmagában is elég lenne ahhoz, hogy izgalmassá tegyen egy kiállítást, különösen, ha mindegyiket csúcsművek képviselik, a lista azonban olyan nevekkel egészíthető ki, mint Max Klinger, Franz von Stuck, Fernand Khnopff, Arnold Böcklin, Giovanni Segantini és a már említett Gustave Moreau. Még izgalmasabbá teszi a tárlatot az a tény, hogy számos, a fentieknél kevésbé ismert művész meglepően friss, erőteljes művel van jelen a termekben. És különösen érdekessé teszi a bemutatót az is, hogy a kiállított művek a fényűző barokk környezetben szinte egy művészettörténeti szeminárium szemléltető darabjaiként működnek. Így válik láthatóvá, hogy a korábbi művészettörténeti korszakok konvenciókon alapuló allegóriáival szemben a szimbolista kép hogyan lép túl a racionális érzékelésen a belső látás, a víziók világa felé; és hogy a realista módon láttatott, megjelenített világ banalitásával szemben hogyan helyezi a mű középpontjába a mítoszok és a misztika univerzumát.

Ezzel a váltással indul a tárlat első fejezete, amelyből méreteivel is kiemelkedik Max Klinger Párisz ítélete című alkotása. Aztán az Arcok – Testek – Tájak című második rész a művészi világkép szubjektivitására hívja fel a figyelmet, s nem mellesleg olyan csúcsműveket prezentál, mint Edward Munch kettős portréja Paul Hermannról és Paul Contardról, Egon Schiele Eduard Kosmackot ábrázoló arcképe és Giovanni Segantini önarcképe. A Századvég és Aranykor „stimmunglandschaftjai” a romantika melankolikus hangulatú tájképeinek folytatói, olyan művekkel, mint Ferdinand Hodler Meghatottsága, Gustav Klimt Napraforgója vagy a kevésbé ismert Karl Meditz misztikus hangulatú A nagy fája. A nő, az álmok, a látomások és a végzet asszonya, az ezer alakban megjelenő csábító, szerető, anya természetesen éppen úgy külön fejezetet kap, mint a halál, a titokzatos tér az alvilág és a világmindenség között (A nő mint szimbólum, illetve Alvilág és Mindenség között).

 

E fejezetek akár a tárlat csücspontjai is lehetnének, ha nem követné őket lezárva, összefogva a kiállítás egészét az utolsó, Richard Wagner és a szimbolisták című fejezet, amely az 1876-ban bemutatott operaciklus, a Ring des Nibelungen irodalomra, művészetre gyakorolt hatását mutatja be. Itt teljesedik ki az a zenemű is, az a hanginstalláció, amelyet Robin Minard kanadai zeneszerző, installációművész készített a kiállítás számára. Több mint kétezer hangfalat helyezett el az Alsó-Belvedere termeiben, amelyek segítségével a szimbolista zene, irodalom és líra által inspirált hangköltemény grafikus ornamensként kíséri végig a termekben a látogatót. Az alapképlet változatlan, miközben a hangzás lépésről lépésre változik, ahogyan persze a művek összhatása is. Az egyedüllét melankóliája árad Ferdinand Keller Magányos Kentaurjából, Alfred Kubin, Wenzel Hablik, Erich Mallina víziói pedig a szürrealizmus törekvéseit előlegezik, ahogyan Giovanni Segantini Gonosz anyái is, akik valószerűtlen látványt nyújtanak a behavazott fennsíkon a fák ágai között lebegve. Ilyen valószerűtlen az a látvány is, amelyet Magyarországi Szent Erzsébet alakja nyújt Wilhelm List 1905-ben festett triptichonján, a jóság, a kiszolgáltatottság, a megtisztulás jelképeként, halálában is élőként. Mintha arannyá válnának körülötte a rózsák, s mintha angyalszárnyak tartanák fenn ravatalán, összemosódik a jelen és a múlt, a valódi és a képzelt, a látott és az álmodott világ – százévesen is igazi kortárs műnek tűnik az alkotás.

(Dekadencia – Pozíciók az osztrák szimbolizmusban, Bécs, Alsó-Belvedere, látogatható október 13-ig.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.