A 38. alkalommal megrendezett nemzetközi mustra nézői a Chiwetel Ejiofor főszereplésével forgatott drámát szavazták meg a legjobb filmnek, így a 12 Years a Slave kapta a BlackBerry People’s Choice Awardot. A produkció a szabad afroamerikai létére rabszolgának eladott Solomon Northup visszaemlékezései nyomán született. A film Torontóban és a szeptember 2-án zárult Telluride-i Filmfesztiválon egyaránt nagy hatással volt a kritikusokra és a közönségre, máris az Oscar-mezőny legnagyobb favoritjai között emlegetik.
Steve McQueen Amszterdamból a díjátadóra küldött üzenetében nagy megtiszteltetésnek nevezte a díjat, főleg annak tükrében, hogy a fesztivál annyi remek filmet mutat be. A torontói közönség az utóbbi években rendre olyan filmeket – A király beszéde, Gettómilliomos vagy legutóbb a Napos oldal – tüntetett ki elismerésével, amelyek később az Amerikai Filmakadémia díjait is elnyerték. „Olyan történet volt, amit el kellett mondani – mesélte korábban a brit rendező, aki az Éhség és A szégyen című filmjeivel is számos fesztiválon sikert aratott. – Azért választottam egy szabad ember történetét, mert a néző azonosulni tud vele. Vele van az úton, amikor elfogják és rabszolgaságra kényszerítik.”
A második legtöbb szavazatot Stephen Frears Philomena című alkotása kapta, amelynek főszerepét – az ír anyát, akitől annak idején apácák szakították el a fiát, és ötven évvel később a keresésére indul – Judi Dench alakította.
A dokumentumfilmes közönségdíjat Jehane Noujaim The Square című munkája érdemelte ki, amely a kairói Tahrír tér mozgalmárainak sorsát követi a Hoszni Mubarak elnököt a hatalomból eltávolító felkelés, majd az azt követő két év során, amikor a kezdeti demokratikus törekvések iránti lelkesedést lassan a hatalomért folytatott harc váltotta fel. A produkció – még az utolsó vágás előtti állapotban – a Sundance Filmfesztiválon is díjazott lett. „Ez a film olyan embereket mutat be, akik fáradhatatlanul küzdenek a jogaikért akkor is, ha nincs semmi remény, semmiféle fény nem világít az alagút végén” – fogalmazott Noujaim a torontói díjátadó ceremónián.
A kanadai városban kiosztott harmadik közönségdíj, amely a legjobb horrornak vagy a legszokatlanabb produkciónak jár, idén a japán Szono Sion Why Don’t You Play in Hell? című produkciójának jutott. A mustrán a hagyományoknak megfelelően külön értékelték a kanadai elsőfilmesek bemutatkozását: a legjobb debütáló film elismerését az Asphalt Watches nyerte el, amelynek rendezője Shayne Ehman és Seth Scriver volt. A nemzetközi kritikusok Fipresci-díját Pawel Pawlikowski Ida című munkája kapta. A fesztiválon sikerrel vetítették Szász János A nagy füzet című filmjét is, amely nyáron a Karlovy Vary-i Nemzetközi Filmfesztiválon elnyerte a fődíjat.
Az 1976-ban alapított torontói fesztivált ma már egy lapon emlegetik a cannes-i filmes seregszemlével, a független filmek legrangosabb fesztiváljával, a Sundance-szel és a világ többi vezető filmfesztiváljaival. A mustra jó ugródeszka a bemutatott alkotások számára, számos nemzetközi produkció talál forgalmazót a fesztiválon. A 11 napos torontói vetítéssorozatban, amelynek közönsége 366 filmet, közte 146 világpremiert láthatott, ezúttal olyan produkciók kaptak kiemelt figyelmet, mint Alfonso Cuarón Gravitáció című űrkatasztrófája, a sztárokkal „megpakolt” August: Osage Country, amelyben először játszott együtt Meryl Streep és Julia Roberts, valamint a Dallas Buyers Club, amelyben a szerep kedvéért több mint húsz kilót fogyott Matthew McConaughey aids-beteg texasi cowboyt alakított. A filmmustra alatt ezúttal a tavalyinál kissé kevesebb, 32 film talált forgalmazóra, köztük Colin Firth The Railway Man című filmje. A rendezvényre ugyanakkor az ágazat több mint 4700 képviselője látogatott el személyesen, ami az elmúlt évi érdeklődéshez képest tízszázalékos emelkedést mutat.