Mit ne mondjunk, hozzá tudnánk szokni a hazai kulturális élet szélesebb köreiben is ahhoz a nemzetközi színvonalhoz, amelyet egy ideje az egyesített Szépművészeti Múzeum és Magyar Nemzeti Galéria kínál. Kis túlzással egyik remek kiállítás a másikat éri az utóbbi időben – a Szépművészeti Egon Schiele és kora című tárlatával párhuzamosan nyílt meg a nyáron az impresszionista és posztimpresszionista remekműveket bemutató kiállítás a Magyar Nemzeti Galériában. Jól kezdődik az ősz is ilyen szempontból: szeptember 13-ától látható a Magyar Nemzeti Galériában a Chagall – Háború és béke között, valamint Ámos Imre, a „magyar Chagall” – A háború örvényében 1937–1944 című ikerkiállítás.
Chagall-lal persze nehéz mellényúlni: a budapesti alapjául szolgáló kiállítást a párizsi Musée du Luxembourg-ban közel félmillióan látták. Éppen ezért komoly bóknak számít – emelte ki Baán László főigazgató a kiállítás szeptember 11-én tartott sajtóbejárásán –, hogy Julia Garimorth-Foray, a francia kiállítás kurátora elismerően méltatta a Magyar Nemzeti Galéria nemrég felújított kiállítóterét. De nem csak a helyszínnek köszönhető a magyar rendezés különös értéke. Azzal, hogy az átfogó pályaképet kínáló Chagall-válogatás mellé sikerült felsorakoztatni Ámos Imre, vagy ahogy szokás időnként emlegetni, a „magyar Chagall” életművének bizonyos darabjait, valóban érdekes párbeszéd bontakozik ki a múltból.
A közös szellemi találkozási pontokon túl – egyebek között a zsidó identitás és sors vagy Párizs vonzása – egy konkrét találkozás is összeköti a két életutat. A nagykállói születésű Ámos feleségével együtt 1937-ben három hónapot töltött Párizsban, ahol abban az örömteli eseményben volt része, hogy felkereshette az ott élő Chagallt. Visszaemlékezésén túl – amely megkapó őszinteséggel írja le azt a szinte gyermeki izgalmat, amely akkor elfogta – a híres pályatársról készített rajzai is tanúskodnak erről a meghatározó élményről.
A budapesti ikerkiállítás lehetőséget kínál tehát a két életmű párhuzamainak és különbségeinek a megismerésére. Közös természetesen a két alkotó munkásságában a zsidó hagyomány és a gyerekkor élményeinek feldolgozása. Csakhogy amíg a majd száz évet megélt Chagall esetében ezek a motívumok és életképek egy alapvetően derűs művészet elemeiként jelennek meg, addig Ámos itt látható képeiről sokkal inkább a rettegés, a szorongás és a tragikus sors vállalásának belső küzdelmei olvashatók le. Persze nincs miért csodálkozni ezen: a kiállított festmények és grafikák 1937 és 1944 között keletkeztek.
Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!