Robert Capa: a fotós, aki a halállal pókerezett

A Magyar Nemzeti Múzeum sosem látott fotókkal és egy okos kiállítással tiszteleg Robert Capa, a száz éve született fotóslegenda előtt.

Szathmáry István Pál
2013. 09. 16. 15:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Persze az elsősorban haditudósítóként elhíresült Capáról így is sok közismert tény és legenda kering, halálmegvető bátorsága, játékszenvedélye és a szebbik nem körében aratott hódításai legalább annyira hozzájárultak ahhoz, hogy a huszadik század legismertebb fotósaiként őrizte meg az emlékezet. A Magyar Nemzeti Múzeum Robert Capa – A játékos című, szeptember 18-án nyíló kiállítása – túl azon, hogy a felvonultatott 160 fotó egy része komoly merítést kínál a haditudósítói életműből is – erősen árnyalja a közkeletű Capa-képet azzal, hogy játékosabb, derűsebb és a hétköznapiságot megragadó alkotásokból is válogat.

Külön teremben tekinthetők meg azok a fotók, amelyek a játékos Capát, és az általa buzgón fotózott, önfeledten játszó és mulatozó embereket örökítik meg kezdve a magas körök társasági eseményeitől a maszkban pózoló Picassón át a lövészárkok mélyén sakkozó katonákig. Capa maga is a játékszenvedély rabja volt, és ez nem csak a lóversenyzés és a kártyajáték terén érvényesült nála, hanem magát az életet is egyfajta hazárdjátékként fogta fel.

Nem túlzás azt állítani, hogy ez is szerepet játszott tragikusan korai halálában – 1954-ben aknára lépett Indokínában. Ahogy a kiállítás kurátora, Fisli Éva a hétfői sajtóbejáráson felhívta rá a figyelmet, Capa szakmai karrierjének kiteljesedése a színes képes magazinok (mint például a Life) elterjedésének időszakára esett. A sokáig névtelenül publikáló fotós aztán már egyre tudatosabban vállalta a veszélyt, hogy egyre fényesebben ragyogó hírnevét fenntartsa, egyúttal megfeleljen a sajtóban egyre fokozódó, a rendkívüliséget hajszoló verseny kihívásának.

 

Nem véletlenül szerveződik a kiállítás harmadik egysége a hős témaköre köré – Capa korának, mai szóval, igazi celebjévé vált, egyfajta kemény és sármos film noir hőssé. Ebben a tematikus egységben kaptak helyet Capa személyes hősei is – vagyis azok a hétköznapi emberek, akiket utánozhatatlan empátiával volt képes megörökíteni.

Capa nem volt elfogulatlan szemlélő: arra a kísérőszöveg is felhívja a figyelmet, hogy például milyen tudatosan igyekezett rokonszenvet ébreszteni a polgárháború sújtotta Spanyolország – nyilván köztársaságpárti – áldozatai iránt. Ez ugyanakkor a legkevésbé sem teszi hiteltelenné művészetét. Híres mondására utalva („Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel”) nemcsak fizikailag került közel riportalanyaihoz, hanem sikerült a legborzasztóbb háborús helyzetben, a romok között vagy nyomor mélyén is megtalálni és felmutatni az emberséget és a reményt.

 

A kiállítás másik komoly erénye – a jól válogatott képanyagon túl – a korabeli sajtó körülményeinek, a fotóriporter eszköztárának bemutatása. Kiderül, milyen komoly csapatmunka, és mennyi szerkesztés és félreszerkesztés árán jelenhettek meg azok a Capa-fotók, melyek közül nem egy a huszadik század ikonikus lenyomatává vált. Aki szeretne komolyabban is elmélyedni a kulisszatitkokban, az a kiállított tárolószekrények kihúzható fiókjaiban számos olyan dokumentumot talál, amelyek egy-egy kép sorsát követik a nyomon a retusálásokkal, változtatásokkal együtt. A látogató egy berendezett tábori labor díszletei között a riportfotózás tárgyi eszközeivel is megismerkedhet. Akinek a tudásszomja még ezen is túlmegy, a tárlathoz tartozó Doku-térben elmélyülhet a Capa-irodalomban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.