Határterületek. Népszerű kifejezés, mely a rendszerváltást megelőző évtizedekben gyakorta foglalkoztatta a művészetelméleti szakembereket. Vajh hol húzódhat ipar és képzőművészet, dizájn és művészet határa, s hogy lehet átjárni, átlibbenni ezeken, megtalálni a „közös nevezőt”, és ha úgy tetszik, tiszta Művészetet létrehozni?
Mondani sem kell, a hatvanas-hetvenes évek ez irányú törekvéseinek többségét ma már fából vaskarikának tekintjük. Sajnálatos módon azonban azokkal a tárgyakkal, melyeket a mai kor kínos kacatnak tekint, az igazi értékek is szemétdombra kerülnek. Pedig hazánkban a hetvenes-nyolcvanas évek során egy egész nemzedék dolgozott, alkotott, „dizájnba kényszerítve” úgy, hogy tulajdonképpen ipar- és képzőművészeti minőségeket hozott létre azon lehetőségek között, amelyeket a Brezsnyev-éra szisztematizáló, könnyűipart fejlesztő politikai és gazdasági légköre a vasfüggöny keleti oldalán megengedett.
Bizonyos tekintetben a vasfüggöny védelmet is nyújtott: a hetvenes-nyolcvanas évek gazdasági viharai, amelyek átrajzolták a nyugat európai iparművészet és dizájn térképét is, nem zilálták szét hazánkban az alkotás kereteit, mely kereteket a folyamatos bővülés, a lehetőségek tágulása jellemezte. Katona Valéria tehát nincs egyedül. Aki annak a háború után született nemzedéknek a tagja, mely pályáját a hetvenes-nyolcvanas években kezdte, hogy aztán a csúcson kelljen szembesülnie azzal: a rendszerváltás folyamatai nem a további virágzást, a lehetőségek kitágulását, hanem a lassú visszaszorulást, a művészet infrastruktúrájának radikális átalakulását fogják jelenteni.
Katona Valéria pályáját az úgynevezett festő-nyomó szakirányon kezdte textilművészként, s hamar a dizájn nívódíjának birtokosa lett. A textilművészet e területe a már kész szövet mintájának képzését, megalkotását jelenti eredetileg, így főleg a nyomósok – szemben a szövőkkel és az öltözékesekkel – az anyag mintáját, felületét hozzák létre, s épp ezért munkáik is leginkább az építészet kontextusában érvényesülnek: függönyként, brokátként, falburkoló szövetként tudják megmutatni arcukat. Katona Valéria számára is a térelválasztók, függönyök médiuma lesz az, ahol kibontakozhat tehetsége, s amely felületen immár több mint negyven éve alkot.