4-es metró: mintha repülőtereken járnánk

A 4-es metróban jártunk dizájnterepszemlén. Amit láttunk, bőven adott okot a csodálkozásra. Fokozott élmények.

Szathmáry István Pál
2013. 10. 15. 15:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Merész döntések sora jellemzi az új metróállomások arculatának kialakítását – legalábbis a We Love Budapest és a Hosszúlépés szervezésében, a Design Hét keretében tartott városi séta tapasztalatai ezt mondatják velünk. A végső látképről persze még nem nyilatkozunk, de láttuk a jövőt – annyiban legalábbis biztosan, hogy sem a Kálvin téri, sem a Fővám téri metróállomás nem kínálja a múltbéli otthonosságát. Egy külcsín és térszemlélet szempontjából másmilyen Budapest épül a város felszíne alatt. Hatalmas terekkel, csupasz betonfalakkal, és olyan díszítő megoldásokkal, amikhez nehéz lenne közömbösen viszonyulni. Több évtizeden át – a hetvenes évek elejétől kezdve – szunnyadt ez az álom a föld alatt.

Magyarországon, ahol a környék látképhez még mindig hozzátartoznak a sietve felhúzott, majd vakolatlanul hagyott családi házak, a látszó beton látványa könnyen azt sugallhatja: itt fogyott el a pénz. Pedig nagyon is tudatos koncepció része az, és nem a büdzsé kímélése az oka annak, hogy a 4-es metró néhány állomása ilyen puritán, ám mégse unalmas látványvilág fogadja majd az alászálló utasokat.

Akikből egyébként a tervek szerint csak a Kálvin téren naponta közel százezer ember fordul majd meg. A tér ezzel igazi közlekedési csomóponttá válik – persze ez nem újdonság, hiszen lényegében ez volt a régi Pestnek is az egyik lüktető gócpontja és találkozási helye évszázadokra visszamenőleg. A Kálvin téren lehet majd átszállni a hármas metróra, amely a négyes metró felett fut. De hogy Kőbánya vagy Újpest felé vehessék az utasok az irányt, előbb még mélyebbre kell ereszkedni. A hetvenes években a kék metró építésekor ugyanis már kijelölték a négyes helyét, de még úgy gondolták, hogy az mélyebben fut majd, ezért már akkor megépítették az összekötő-alagútat is.A felszín megszokott összképéhez, az eklektikus építészet kínálta otthonos látványhoz képest a Kálvin téri metrómegálló elsősorban hatalmas területével sokkol. Ahogy a séta egyik vezetője, Merker Dávid szociológus is felhívja rá a figyelmet: a jövő egyik érdekes kérdése lesz, hogy a budapestiek mit kezdenek ezzel az újszerű térélménnyel – lehet, hogy Antal Nimród Kontrol című filmjének földalatti bulijelenetei a jövőben valósággá válhatnak majd.

Serény munka folyik a „kutyacsont\" alatt (a kép jóval a cikkben említett séta előtt készült)

Fotó: Bogdán Tibor


Ám mielőtt azt hinnénk, a betoncsarnok fenyegetően és ridegen telepszik majd az utasokra, érdemes a finomabb részletekre is figyelni majd. A tartóelemek például máris nevet kaptak az építőktől: kutyacsontokként emlegetik csak őket a küllemük valóban kissé bohókás jellege miatt. A szürkeség ellen hatnak az állomás nevét tartalmazó tábla alá került színes, absztrakt textilképek is, Hegedűs Andrea munkái. Nem is beszélve a Kálvin téri állomás jó eséllyel emblémájává váló, már-már rejtvényként is felfogható faliképről, amely elsőre úgy néz ki, mintha egy számítógépes játék főhőse kenődött volna a falra és esett volna pixeljeire az ütközés hatására, ám ha jobban megnézzük, akkor a raszterpontokból kialakított mozaikhatású színfoltok Kodály Zoltán Psalmus Hungaricus című művének kottájává állnak össze.

Persze kérdés, az ilyen erős vagy éppen finomabbra hangolt megoldások – értő vezető hiányában – mennyire érintik majd meg a sietve átutazó tömegeket. Ám a jövőre hangoltságnak mindenképpen vannak előnyei – kimondottan gyakorlatiak is, mint a sínre bezuhanó testeket pásztázó lézeres biztonsági rendszer, mely képes különbséget tenni méret alapján, így ha emberi test zuhanna a szerelvény alá, akkor a rendszer rögtön az áram megvonásával reagál. Vagy említhetnénk a tükrökre irányított, és onnan szórt fényt hatását is, ami vezetőnk szerint a fényarchitektúra látványos példája – vaksin pislogni például tényleg nem fogunk, és az is igaz, hogy a lenti fényviszonyok esetében akár még a barátságos jelzőt is megkockáztathatnánk.

A Fővám téren egykor – a villamosok és buszok mellett – vonat is megállt, sőt itt volt a központ egyetlen hidroplán leszállópályája is. Vonat és repülő persze jó ideje nem fordult meg ezen a környéken, de most a négyes metróval újra fontos helyet kap a város tömegközlekedési térképén a vásárcsarnok környéke, bár itt a földalatti vasúton „csak” napi 40-45 ezer átutazóra számítanak. A metrólejárat itt is ugyanannyira zavaró, mint a Rákóczi téri vagy a Tétényi úti megállónál. A Corvinus Egyetem épülete melletti üvegkalitka akár a közelben lévő Bálna kistestvére is lehetne. Mintha Fritz Lang Metropolisába merülnénk alá: ennél a megállónál a felszínről fúrva kezdték az építkezést, a földnyomás ellen a 35 méter mély csarnok falait látszóbeton gerendákkal támasztották ki.

A kivitelező Sporaarchitects építészei által létrehozott csontszövethez hasonló enteriőr már építése alatt több nívódíjat kapott. Ez a motívum visszaköszön a metrófolyosó üvegbetétein, és a megálló székein. Bár a megállók nagy többségében magyar ipar-és képzőművészek munkái díszítik a tereket, ide mégis egy olasz dizájncég ülőalkalmatosságait választották. Félő, hogy a fehér műanyagból készült hálószerű székek hamar a vandálok martalékává válhatnak. Ez az egyik olyan megálló, ahol a természetes fénynek is sikerült utat engedni, a csontszöveten átszűrődő fény egészen a peronig elér.

Fényköltészet

Fotó: Bogdán Tibor


A Fővám téri kétarcú megálló a felszínhez közel a nemes rozsda felületű corten-acél burkolatnak és hidegfényű mozgólépcsőknek köszönhetően még letisztultság és eszköztelenség jellemzi, a mélyben a látszóbetonok komorságát már markáns színű mozaikok törik meg.

Merker Dávid szerint a repülőterek inspirálták ezt a reprezentatív megállót. Felmérések szerint ugyanis Magyarországon éles társadalmi különbségek figyelhetők meg a busz, a villamos és a metrók utasai között. Buszon általában az alacsonyabb osztályból származók utaznak, a metrót inkább a magasan képzett, jobb módú lakosok használják. A 4-es metrót a tervek szerint jövő tavasszal már birtokba is vehetik. Tizenöt Alstrom szerelvény szállítja majd az utasokat a tíz megálló között, sokat nem is kell várni rájuk, mert másfél percenként váltják majd egymást. 2015-re pedig már vezető sem lesz bennük.


Összességében nehéz lenne azt mondani, hogy barátságos vagy szerethető közegről van szó, ám az biztos, hogy az élmények megsokszorozódásával fog találkozni mindenki, aki a Kálvin vagy a Fővám tér új metróállomását igénybe veszi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.