Merész döntések sora jellemzi az új metróállomások arculatának kialakítását – legalábbis a We Love Budapest és a Hosszúlépés szervezésében, a Design Hét keretében tartott városi séta tapasztalatai ezt mondatják velünk. A végső látképről persze még nem nyilatkozunk, de láttuk a jövőt – annyiban legalábbis biztosan, hogy sem a Kálvin téri, sem a Fővám téri metróállomás nem kínálja a múltbéli otthonosságát. Egy külcsín és térszemlélet szempontjából másmilyen Budapest épül a város felszíne alatt. Hatalmas terekkel, csupasz betonfalakkal, és olyan díszítő megoldásokkal, amikhez nehéz lenne közömbösen viszonyulni. Több évtizeden át – a hetvenes évek elejétől kezdve – szunnyadt ez az álom a föld alatt.
Magyarországon, ahol a környék látképhez még mindig hozzátartoznak a sietve felhúzott, majd vakolatlanul hagyott családi házak, a látszó beton látványa könnyen azt sugallhatja: itt fogyott el a pénz. Pedig nagyon is tudatos koncepció része az, és nem a büdzsé kímélése az oka annak, hogy a 4-es metró néhány állomása ilyen puritán, ám mégse unalmas látványvilág fogadja majd az alászálló utasokat.
Akikből egyébként a tervek szerint csak a Kálvin téren naponta közel százezer ember fordul majd meg. A tér ezzel igazi közlekedési csomóponttá válik – persze ez nem újdonság, hiszen lényegében ez volt a régi Pestnek is az egyik lüktető gócpontja és találkozási helye évszázadokra visszamenőleg. A Kálvin téren lehet majd átszállni a hármas metróra, amely a négyes metró felett fut. De hogy Kőbánya vagy Újpest felé vehessék az utasok az irányt, előbb még mélyebbre kell ereszkedni. A hetvenes években a kék metró építésekor ugyanis már kijelölték a négyes helyét, de még úgy gondolták, hogy az mélyebben fut majd, ezért már akkor megépítették az összekötő-alagútat is.A felszín megszokott összképéhez, az eklektikus építészet kínálta otthonos látványhoz képest a Kálvin téri metrómegálló elsősorban hatalmas területével sokkol. Ahogy a séta egyik vezetője, Merker Dávid szociológus is felhívja rá a figyelmet: a jövő egyik érdekes kérdése lesz, hogy a budapestiek mit kezdenek ezzel az újszerű térélménnyel – lehet, hogy Antal Nimród Kontrol című filmjének földalatti bulijelenetei a jövőben valósággá válhatnak majd.