A magyar természet lenyűgöző, páratlan Európában!

Hódok, árhullám, ragadozó halak és dunavirágzás: az Éltető Víz Fesztiválon vetítik először a Vad Szigetközt, Mosonyi Szabolcs új természetfilmjét.

kgy
2013. 10. 03. 10:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Miért éppen a Szigetközt választotta ki filmje témájául?
– Ezúttal a téma választott engem. Egy szlovák természetvédelmi szervezetnek dolgoztunk három évvel ezelőtt, egy természetvédelmi projektet forgattunk az északi pocokról. Ez az emlős nálunk a Szigetközben és a Kis-Balatonnál él, Szlovákiában a Csallóközben. Így jutottunk el a Szigetközbe. Nagy meglepetésre tapasztaltuk, hogy a fauna még mindig hihetetlenül változatos – a köztudatban ugyanis az él, hogy a Duna elterelése után az itteni élővilág teljesen elpusztult. Részben ez adta az ötletet egy film elkészítésére, másrészt kifejezetten foglalkoztatott, hogy az elmúlt húsz évben hogyan változott itt a környezet, a táj, az élővilág, alkalmazkodott-e az új körülményekhez. Az emberi tevékenység és annak a természethez való kapcsolódása kifejezetten izgalmas természetfilmes téma.

– A címe alapján azt hinnénk, hogy a Vad Szigetköz folytatása a Vad Magyarországnak, de utóbbiból készül második rész, már csak ezért sem nevezhetjük folytatásnak a filmjét.
– A Vad előtag egy brand a természetfilmek világában. Ha a természetfilmes csatornák műsorára pillant valaki, akkor találkozik Vad Oroszországgal, Vad Bulgáriával, Vad Mississippivel, Vad Dunával. Ezért is volt adott a címadás. Ráadásul célunk volt a Szigetköz mint természeti közeg bemutatása, amelynél a vadság kifejezi az élővilágot is.

Mosonyi Szabolcs

Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet

 

– Lenyűgöző képek sora, szinte valószínűtlen, ellopott pillanatok jellemzik a Vad Szigetközt. Mennyi ideig készült a film?
– Az volt a szerencsénk, hogy korábban már forgattunk itt, ismertük a terepet, tudtuk, mikor hova kell menni. Egy év alatt sikerült elkészítenünk a Vad Szigetközt, a helyismerettel további egy év munkáját sikerült megspórolnunk. Az elkészült anyag pedig rengeteg lett. A víz alatti felvételeknél GoPro kamerát használtunk, sokszor 6-7 órát volt a víz alatt a kamera, ám semmi használhatót nem vettünk fel. Máskor pedig beúszott egy hód vagy egy hal, és akkor néhány másodpercnyi hasznos anyagunk született. A film szerkezetét előre kitaláltuk, ez végül 60 százalékban valósult meg. A természet ugyanis mindig produkál váratlan helyzeteket: egy „talált” jelenet egy másik helyére kerül, vagy új dramaturgiai fordulatot ad. Ilyen volt a mostani hatalmas nyári árvíz, amit előre nem tervezhettünk, de muszáj volt beletenni a filmbe – húsz év alatt ez volt a harmadik ilyen nagy árhullám. Nagy szerencsénk volt a cserebogarak idei rajzásával is: három-négyévente van olyan cserebogárrajzás, amikor tömegével lepik el a fákat. Ráadásul pont olyan helyen forgattunk, ahol potyogtak a vízbe a cserebogarak, ami igen kedvezett a domolykók felvételéhez. Érdekes volt továbbá a dunavirágzás, ami a tiszavirágzással szemben kevésbé ismert jelenség: ezúttal nagyon látványosak voltak a tiszainál jóval kisebb méretű, nagy tömegben rajzó kérészek, amelyek éjszaka rajzanak, így lámpafénynél kellett forgatnunk.

– Az éjszakai forgatás volt az egyetlen igazi nehézség a forgatás során? Gondolom, fagyban, víz alatt szintén nem lehetett könnyű dolgozni.
– Az éjszakai felvételek igazi kihívást jelentettek, ezek jó részét infrakamerával vettük fel. A hódok felvételekor az volt a szerencsénk, hogy be lehet őket etetni és a hódvárnál tudtunk forgatni. A kisállatok különösen télen nagyon hálásak a fakéregért, gallyért, ezzel szoktattuk őket oda, miközben a környezet be volt kamerázva. Amikor jöttek a hódok, hol egy sátorban, hol autóban ülve rögzítettem a jeleneteket, egy 30 méteres kábel és egy laptop segítségével. Volt olyan, hogy a sátorban mínusz 10 fok volt, a leheletem odafagyott a sátor tetejére. Megesett továbbá, hogy jég alatt is forgattunk: abból indultunk ki, hogy amíg nem fagy meg a víz, addig nulla foknál melegebb.

– A természetfilmeseknél visszatérő dilemma, meddig lehet beavatkozni a vágyott kép megszerzése érdekében a természet rendjébe.
– Vannak dolgok, amelyeket egyszerűen nem lehet a természetben csak úgy, spontán rögzíteni. A csukaragadozást például nem lehet természetben megcsinálni. Ez hihetetlen pluszmunka volt: egy csukát egy éven keresztül tartottunk akváriumban, és szoktattuk ahhoz, hogy kamera előtt elkapja a kishalat, és mindeközben bírja a kamerát és a világítást. A harcsát sem egyszerű a természetben egykönnyen lefilmezni. Ehhez egy kék, műanyag gyerekmedencét vásároltunk, és átalakítottuk egy szigetközi biotopra: a karácsonyi nagy élőhalvásár idején vásárolt harcsával készítettünk benne felvételeket. Egy harcsát víz alatt lefilmezni a szinte lehetetlen kategóriája. A filmjeinkre egyébként is jellemző, hogy keressük a furcsa kihívásokat, és keressük azokat a jelenségeket, képeket, amelyeket mások még nem mutattak be. Ilyen volt például az előző, Csendes gyarmatosítók című filmem, amelyben egy hangyabolyt akartunk belülről megmutatni: ehhez egy hangyafészket kellett építenünk, amelybe hangyákat költöztettünk, és vártuk, hogy belakják a helyet. A Vad Szigetközben például kihagytuk a réti sasokat, mert azokat már nagyon szépen megmutattuk a Vad Magyarországban.

– A költségvetés milyen korlátokat jelentett a megvalósítás során?
– A Médiatanácstól kaptunk 9 millió forintot, a teljes költségvetésünk körülbelül 15 millió forint volt, amelyben már benne volt, hogy a szlovák cég a korábbi forgatáson készített képek használatát engedélyezte, valamint kaptunk egyéb támogatásokat. Volt persze, amit nem tudtunk megvalósítani, de összességében egy 52 perces filmhez ez egy jó költségvetés volt.

– Mikor és hol látható a Vad Szigetköz?
– Ez egy standard, 52 perc hosszúságú film, az elsődleges médiapartnere az MTV Zrt., ezért a közszolgálati televízióban biztosan látható lesz, legkésőbb jövőre. A díszbemutatót ma, csütörtök este tartjuk a fővárosi Uránia Nemzeti Filmszínházban, az Éltető Víz Fesztivál keretében. Szeretnénk, ha a film eljutna a mozikba is, ehhez még a gyártást támogató Médiatanáccsal kell egyeztetünk. Az artmozisok egybehangzó véleménye szerint igény lenne a filmre a mozikban, iskolai csoportok számára remek lehetőség a magyar természet jobb megismerésére. A Vad Magyarország is hasonló módon futott nagy sikerrel a mozikban. És én mindenképp megmutatnám a Szigetköz környéki városokban, az ott élő emberek nagyon sokat tesznek a környezetért, ezzel is akarok köszönetet mondani a munkájukért. Azért is fontos szerintem a film elkészülte, mert ráirányítja a figyelmet a Szigetközre, annak szépségeire.

– Segítheti-e a hazai természetfilmesek elismerését a film?
– Reményeim szerint igen, ezt a Vad Magyarország esetében egyértelműen éreztük. Akkor megnövekedett az igény hasonló filmekre, és sok elismerést kaptak a hazai természetfilmesek. A Magyar Televízió is nyitottá vált hasonló tartalmakra, és például kiemelt helyen vetítette a Vad Magyarországot, valamint az Endemica Hungricát, amit 2012-ben készítettem. Érzésem szerint egyébként jelenleg sokkal jobb a hazai természetfilmesek munkájának megítélése, mint korábban, de az is igaz, fel kellett nőnünk ehhez a feladathoz. A Médiatanács a nézők igényeihez igazodva a pályázatokon előnyben részesíti a Kárpát-medence élővilágával foglalkozó alkotásokat, és ami még nagyon fontos: a nézők is szeretik a filmeket, és kíváncsiak a magyar természetre.

– Van még mit mesélni a magyar flóra, fauna világáról?
– Rengeteg minden! Már elkezdtük forgatni a Vad Kunságot, amelyet szintén a Médiatanács támogat, és amelyben még több izgalmas állat szerepel. Terveink szerint egy év múlva elkészülhetünk a filmmel. Szeretnénk továbbá forgatni a hegyvidékről, de itt van még a Balaton is. Magyarország természete szerintem az egyik legváltozatosabb Európában, hihetetlen adottságokkal: így én nagyon örülök, hogy itt élhetek, és a kamerámmal mindezt megörökíthetem.

A Szigetköz hétköznapi csodái

Mosonyi Szabolcs Vad Szigetköz című filmje annyira magával ragadja az embert az első pillanatoktól kezdve, hogy csak később eszmél: a remekül megkomponált, nem egyszer lélegzetelállító képek, a feszes dramaturgia és a narrátor kellemes hangja nem egy egzotikus, távoli világ csodáiról mesélnek, hanem a természetnek egy hozzánk igencsak közeli kincsesbányájáról, aminek létezéséről többségünk valószínűleg nem is tud. Pedig nem más, mint a figyelemfelkeltő szándék áll a film mögött: megmutatni, hogy a Duna elterelésének köszönhetően kemény próbatételt kiállt vidék hogyan talált magára.

 

Hogy az emberi beavatkozás, a táj megváltozása dacára is folytatódik az élet körforgása – ám ez nem jelenti azt, hogy nincs további felelősségünk a Szigetköz jövője kapcsán. Mosonyi és munkatársai láthatóan jól ismerik az általuk filmezett világot, valamint tisztában vannak a nézői elvárásokkal is, és ez a tudás minden képkockáról „lejön”. A rendező kerüli ugyan az olcsó hatásvadászatot, de felkészültségének és türelmének hála olyan jelenetek gazdagítják a filmet – a vízbe esett cserebogár és a hal találkozása, a hódok intim pillanatai, a halak között folyó élet-halál harc, és lehetne sorolni hosszan a példákat –, amik túlzás nélkül nevezhetők lenyűgözőnek.

 

Jó ritmusérzékkel, tökéletesen illeszkedő zenei háttérrel, feszes tempóban építi fel a „történetet”, ám szerencsére nála hiányzik az a bizalmaskodó és erőltetett sztorizásra való törekvés, ami sok természetfilm esetében olyan idegesítő tud lenni. Földön, vízben, levegőben, a rovarok társadalmától a vízi élőlények kalandjain át egészen a ragadozó madarakig tárul fel ez a színes és gazdag élővilág, aminek mindennapjai is tele vannak ezernyi akcióval és drámával.

 

Szathmáry

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.