– Miért éppen a Szigetközt választotta ki filmje témájául?
– Ezúttal a téma választott engem. Egy szlovák természetvédelmi szervezetnek dolgoztunk három évvel ezelőtt, egy természetvédelmi projektet forgattunk az északi pocokról. Ez az emlős nálunk a Szigetközben és a Kis-Balatonnál él, Szlovákiában a Csallóközben. Így jutottunk el a Szigetközbe. Nagy meglepetésre tapasztaltuk, hogy a fauna még mindig hihetetlenül változatos – a köztudatban ugyanis az él, hogy a Duna elterelése után az itteni élővilág teljesen elpusztult. Részben ez adta az ötletet egy film elkészítésére, másrészt kifejezetten foglalkoztatott, hogy az elmúlt húsz évben hogyan változott itt a környezet, a táj, az élővilág, alkalmazkodott-e az új körülményekhez. Az emberi tevékenység és annak a természethez való kapcsolódása kifejezetten izgalmas természetfilmes téma.
– A címe alapján azt hinnénk, hogy a Vad Szigetköz folytatása a Vad Magyarországnak, de utóbbiból készül második rész, már csak ezért sem nevezhetjük folytatásnak a filmjét.
– A Vad előtag egy brand a természetfilmek világában. Ha a természetfilmes csatornák műsorára pillant valaki, akkor találkozik Vad Oroszországgal, Vad Bulgáriával, Vad Mississippivel, Vad Dunával. Ezért is volt adott a címadás. Ráadásul célunk volt a Szigetköz mint természeti közeg bemutatása, amelynél a vadság kifejezi az élővilágot is.
Mosonyi Szabolcs
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet
– Lenyűgöző képek sora, szinte valószínűtlen, ellopott pillanatok jellemzik a Vad Szigetközt. Mennyi ideig készült a film?
– Az volt a szerencsénk, hogy korábban már forgattunk itt, ismertük a terepet, tudtuk, mikor hova kell menni. Egy év alatt sikerült elkészítenünk a Vad Szigetközt, a helyismerettel további egy év munkáját sikerült megspórolnunk. Az elkészült anyag pedig rengeteg lett. A víz alatti felvételeknél GoPro kamerát használtunk, sokszor 6-7 órát volt a víz alatt a kamera, ám semmi használhatót nem vettünk fel. Máskor pedig beúszott egy hód vagy egy hal, és akkor néhány másodpercnyi hasznos anyagunk született. A film szerkezetét előre kitaláltuk, ez végül 60 százalékban valósult meg. A természet ugyanis mindig produkál váratlan helyzeteket: egy „talált” jelenet egy másik helyére kerül, vagy új dramaturgiai fordulatot ad. Ilyen volt a mostani hatalmas nyári árvíz, amit előre nem tervezhettünk, de muszáj volt beletenni a filmbe – húsz év alatt ez volt a harmadik ilyen nagy árhullám. Nagy szerencsénk volt a cserebogarak idei rajzásával is: három-négyévente van olyan cserebogárrajzás, amikor tömegével lepik el a fákat. Ráadásul pont olyan helyen forgattunk, ahol potyogtak a vízbe a cserebogarak, ami igen kedvezett a domolykók felvételéhez. Érdekes volt továbbá a dunavirágzás, ami a tiszavirágzással szemben kevésbé ismert jelenség: ezúttal nagyon látványosak voltak a tiszainál jóval kisebb méretű, nagy tömegben rajzó kérészek, amelyek éjszaka rajzanak, így lámpafénynél kellett forgatnunk.