– Miért vártak ennyit a lemezzel, hiszen korábban szinte évente jelentkeztek új albumokkal?
– Ez igaz, hiszen ez a hetedik lemezünk. A hosszabb szünetnek több oka is van. Ezek közül talán az a legfontosabb, hogy a korábbi tagokkal az elmúlt években egyszerűen nem jött létre olyan inspiratív légkör, amivel érdemes lemezbe fogni.
– Tagcsere kellett a lendülethez?
– Ez megszokott a jazz világában. Hajdú Klára és Winand Gábor helyére két új énekes érkezett. Az új női hangunk Szőke Nikoletta, akit nem kell bemutatnunk, hiszen az ország egyik legjobb jazz énekesnője. Nagy öröm számomra, hogy csatlakozott az együtteshez. Winand Gábor helyére pedig hosszas válogatás után egy 21 éves, ám tökéletesen érett hangú fiatalemberre, Szakonyi Milánra esett a közös választásunk. Fantasztikus hangja van, és nagyon jól szól a Nikivel együtt.
– Miért volt szükség a váltásra?
– Természetes dolog a zenekaroknál, hogy picit elfárad a dolog. Kicsit ellaposodik a közös munka, kell az új energia, új inspirációk. A Balázs Elemér Group mindig a fúziós vonalat képviselte, nem nevezhető száz százalékos jazznek, amit játszunk, hiszen a zenei kultúrák egészéből merítünk.
– A jazzen kívüli zenei világok közül melyik érdekli a legjobban?
– Imádom a reneszánsz és a barokk zenét, csináltam is ebből egy nagyon jó ötvözetet, az Early Music című lemezen, ami nagy elismerést aratott világszerte. Egyik legfontosabb koncertem is ehhez fűződik: egy teltházas előadás az insbrucki operaházban. Természetesen a magyar népdalokhoz is mindig visszatérek, hiszen kimeríthetetlen kincsesbányát jelentenek. Az új lemezen is lesz egy ilyen jellegű szám, Herczku Ági énekessel. Amit meghallok a világban, és megérint, az inspirál. Legutóbb Marokkóban éltem át hasonlót, ahol az arab, afrikai zene hatott rám. Talán a következő lemezemen használni is fogom ezeket az ötleteket.
– Hogyan határozná meg a most megjelenő lemez stílusát?
– Dallamos, emberekhez szóló, közvetlenül élvezhető zenei anyag. Populárisnak nem nevezném, hiszen a tőlünk megszokott módon magas színvonalú interpretációról van szó, rengeteg jazz szólóval, de közben nagyon jó témákat, hangszereléseket hallunk. Ezek „fütyülhető” dalok. Mindig nagyon szerettem énekesekkel dolgozni, mert az ének és a dob a két legősibb, legközvetlenebb zenei kifejezési forma.