A Zeneakadémia nemzetközi vizekre evez

Oroszország és Japán is erősítené a meglazult kapcsolatokat a Zeneakadémiával.

2013. 10. 29. 6:22
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemcsak megszépült a Zeneakadémia, korszerűsödött is. Bár nem látványos, a nagyteremben néhány sort elvesztettek, viszont a kényelem szembetűnő: jobban elfér az ember lába. Nem nyikorognak már a székek, habár ugyanazok maradtak, külsőre csak a kárpitjuk változott. Az akusztika ugyanaz, lényegében változatlan. A számos kiszolgálóhelyiség majd csak hosszú távon vizsgázik, amikor kígyózó sorokat kell kiszolgálniuk a mosdóknak meghibásodás nélkül nap mint nap; amikor egymást váltják a muzsikusok az öltözőben; illetve amikor a kisteremben és a nagyteremben egy időben lesznek hangversenyek, és egyikből sem hallatszódhat át egyetlen hangfoszlány sem. Most egyféle próbaüzemmel kezdődött el a hangversenyezés, és az első héten – kívülről nézve – jelesre vizsgázott. Szép apránként újra megjelennek a magyar művészek a patinás színpadon: csütörtökön a MÁV-zenekar Verdi-estje, pénteken a Concerto Budapest és Rost Andrea koncertje, vasárnap pedig a fiatal, ambiciózus Kelemen Kvartett hangversenye várja a közönséget.

A Liszt Ferenc téri zenepalota múlt heti megnyitására hazánkba érkezett számos külföldi zeneoktatási intézmény igazgatója, így például a moszkvai Csajkovszkij Konzervatórium rektora, Alekszandr Szokolov is. A 20. századi és kortárs művek összehasonlító analízisének egyik vezető szaktekintélye számos országban megfordul vendégprofesszorként, s érdemes róla tudni, hogy rektorságát megelőzően a kultúrpolitikában is kipróbálta magát: 2004 és 2008 között kulturális miniszterként dolgozott. Szokolov jelenléte azért is izgalmas volt újságírói szempontból, mivel a Csajkovszkij Konzervatórium is megújulás előtt áll, ráadásul a szocializmusban komoly kapcsolatot ápolt a magyar zeneművészeti főiskolával. Náluk is a rekonstrukció és a korszerűsítés a kettős cél, éppen ezért Szokolov ilyen szemmel is körülnézett Budapesten. A moszkvai konzervatórium 2016-ban lesz 150 éves, ekkorra szeretnék befejezni a felújítási munkálatokat, és az ünnepségre meghívják a Liszt Ferenc Zeneakadémiát is, amellyel a rendszerváltás környékén lazult meg a szoros szakmai kapcsolat.

„Bár teljes mértékben már nem lehet helyreállítani azt a szoros együttműködést, amely a szocializmus idején jellemezte a két intézményt, hiszen Oroszország nem az Európai Unió része, keresnünk kell az új csatornákat a cserediákprogramokra, mesterkurzusokra, leginkább szponzori támogatások igénybevételével” – mondta lapunknak Szokolov, aki elsősorban pénzügyi okokkal magyarázza, hogy a két intézmény kevesebb területen tudott együttműködni az elmúlt két évtizedben.

A Csajkovszkij Konzervatórium a világhírű tanárainak és sajátos oktatási hagyományainak köszönhetően egyike a világ legjelentősebb zenei iskoláinak, éppen ezért Szokolov nem feltétlen híve a bolognai rendszernek. „Ezek a sajátosságaink most egyfajta erősségi próbát állnak ki” – hangsúlyozta, s hozzátette: érdekes összehasonlítani a Szovjetunió volt tagállamait e téren, amelyek különbözőképpen reagáltak az olyan oktatásban megjelenő globalizációs folyamatokra, mint amilyen például a bolognai rendszer, ugyanis elég idő telt már el ahhoz, hogy értékeljék az eredményeket. „Amely országok gondolkozás nélkül elindultak a bolognai rendszer útján, vesztesként kerültek ki belőle, azok viszont, amelyek kritikusan álltak hozzá, és saját hagyományaikat megtartva, a számukra hasznos elemekkel gazdagították, sokat nyertek vele. Ilyen a moszkvai és a szentpétervári konzervatórium” – mondta a rektor.

Szokolov kiemelte, hogy a volt szovjet tagállamok területén a mai napig működik a tehetségek gondozása, anyagi helyzetüktől függetlenül. Emlékeztetett rá, hogy Oroszországban az első diploma ingyenes, az új oktatási törvény pedig nagy súlyt fektet az úgynevezett szünet nélküli tanulásra, amelyen az alsó-, a közép- és a felsőfok szoros egységét értik.

Szudzuki Kacotusi, a tokiói Tokiói Zenei Kollégium elnöke rendkívül fontosnak nevezte kapcsolatukat a magyar zeneakadémiával, ami jelenleg leginkább vendégkurzusokban nyilvánul meg. Lapunknak azt is hangsúlyozta: szívesen várják az európai, ezen belül a magyar művészeket a japán zenekarokba, mivel egy-egy ilyen művész megjelenése óriási energiát ad az együtteseknek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.