Száz évvel ezelőtt a Párizsba igyekvő magyar művészek vonata a Gare de l’Estre érkezett, akkoriban legfeljebb azok emlegették a másik nagy pályaudvart, az Orsay-t, akik Normandiába, Bretagne-ba utaztak a tengerparton festő francia kollégák után. Aki viszont ma jön, annak a gépe a Charles de Gaulle-on landol, s az utas hova máshova igyekezne, mint éppen az Orsay-ba, s nem is franciákat, hanem éppenséggel magyar művészeket keres.
Magyar festők párizsi vagy otthoni műtermekben festett képeit, amelyek nemcsak kiállták az idő próbáját, hiszen éppen egy évszázad telt el megszületésük óta, de diadalmasan vonultak be a világ egyik legjelentősebb múzeumába. Aligha téved, aki azt állítja, hogy a magyar művészet páratlan sikere, hogy a több mint száz műalkotás az évente több millió látogatót fogadó múzeumban a francia és a világ minden részéből érkező közönség elé kerül, hiszen ezután bizonyosan máshogyan szemlélik majd a magyar művészet más korszakában született alkotásait is.
A Musée d’Orsay ajánlólevelével bátran újabb utakra lehet indulni, az egykori pályaudvar végcélnak sem akármilyen, de olyan átszállóhelynek is mondható, ahonnan hasonlóan tekintélyes állomásokra indulnak vonatok. És persze hazafelé is, hogy hírt és bátorítást hozzanak, némiképp gyógyítsák az önértékelési zavarokat. Hiszen metaforikusan is értelmezhető az egyik, Réti Istvántól vett fali szöveg: „minden évben Párizsba menni, akkor is, ha nyomorogni kell, tanulni és látni, azután nyáron Nagybányán festeni, ősszel kiállítani Budapesten, és el is adni ”
A mostani megérkezés a hétfő esti kiállításmegnyitón igazi örömünneppé sikeredett, de volt is ok az ünnepelésre. Másfél éves intézményi együttműködés előzte meg a megnyitót, Baán László, a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria főigazgatója vetette fel egy olyan tárlat megrendezésének a gondolatát Guy Cogevalnak, a Musée d’Orsay elnökének, amely Bartók zenéjét a középpontba helyezve mutatná be az 1905–1920 közötti évek modern magyar művészetét.
Hogy a tárlat szinte rekordidő alatt megvalósult, annak egyrészt az lehet az oka, hogy a francia szakember maga is nagyra becsüli a modern magyar művészetet (tavaly egy Rippl-Rónai-képet vásárolt a múzeum állandó gyűjteményébe, a mostani másik időszaki kiállítására pedig Perlrott-Csaba Vilmos egy vászna került be), s rendkívül magasra értékeli Bartók zenéjét. Másrészt az, hogy a tárlat kitűnően illeszkedik a múzeum zenei témájú bemutatóinak a sorába, amelyet egy Mahler-kiállítás indított, majd egy Debussyhez kötődő tárlat folytatott.