Caravaggio: érzékeny gyilkos a Szépművészetiben

Ismét világszínvonalú kiállítással kényeztet a Szépművészeti. A botrányhős Caravaggio és társai Budapesten.

thy
2013. 10. 24. 16:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Festhetett akármilyen képet, lehetett bármennyire is úttörő a festészet terén, Caravaggióról a legtöbb embernek valószínűleg az az életrajzi epizód ugrik be, hogy egy teniszmeccset követő vitában – állítólag önvédelemből – megölte ellenfelét. Szerencsére a zűrös életű alkotó messze nem csak mint korának John McEnroe-ja vonult be a kultúra egyetemes történetébe, és ha ezzel kapcsolatban lettek is volna bárkinek kételyei, azt a Szépművészeti október 25-én nyíló, Caravaggiótól Canalettóig című, túlzás nélkül monumentális tárlata végképp meggyőzi.

Összesen 102 mester 140 remekművén keresztül mutatja be az olasz barokk festészet rendkívüli gazdagságát a kiállítás, és nem túlzás, amit Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere mondott el a csütörtöki sajtóbejáráson: ilyen formában még nem valósult meg kiállítás a korszakról. Ehhez több mint négy év szervezőmunkája is kellett, egyeztetések sorozata – amit például a permanens olasz kormányváltás is nehezített az utóbbi időben.

 

A világ minden tájáról közel hetven intézmény és gyűjtő járult hozzá a budapesti kiállítás páratlan gazdagságához, mely a Szépművészeti 230 ezres látogatottságú, Botticellitől Tizianóig című, 2009–2010-es tárlatának folytatása, és amihez a kormány 450 millió forintos támogatással járult hozzá. Ilyen, enciklopédikus igényű barokk tárlat a világon legutóbb 1922-ben Firenzében volt látható – tette hozzá Balog. A kiállítás teljes költségvetése várhatóan meghaladja majd a félmilliárd forintot – mondta el Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója. Csak egy példa: Caravaggio korai remekműve, a Gyümölcskosaras fiú biztosítási értéke 7 milliárd forint, a világhírű festmény piaci értéke azonban valójában jóval magasabb lenne.

A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színre lépésétől a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmus kialakulásáig. A Michelangelo Merisi néven született művész egész ismert életműve mintegy hatvan munkából áll, ezért ilyen erős válogatást nagyon ritkán láthat tőle a közönség – ezt már Dobos Zsuzsanna, a tárlat kurátora mondta el.

Egy rendkívül sokrétű, kísérletező kedvű modern művész alakja bontakozik ki előttünk, aki többek között azzal is hatott a művészet fejlődésére, hogy mennyire irritált és késztetett ebből fakadóan munkára másokat. Modernsége többek között abból is fakadt, hogy a képein – például a kiállításon is látható, az imádkozó Assisi Szent Ferencet ábrázoló festményén – saját életének sötét fordulatai és személyes érzései is kivetítődnek. De például a ma már kissé közhelyes témának tűnő csendéletet is Caravaggio emelte önálló festészeti témává, és olyannyira megszállottja volt a valósághűségnek, hogy egyes botanikusok még a különféle szőlőbetegségeket is felismerik a képein – utalt Dobos Zsuzsanna a művész úttörő szerepére. Ehhez járult még az a drámaiság, ami képein a fény-árnyék mesteri alkalmazásával jelenik meg.

De Caravaggio a témák tekintetében is felrúgta korának konvencióit, például azzal – és erre is látunk példákat a tárlaton magától a mestertől és egyik követőjétől is –, hogy a tavernák, vagyis a római kocsmák népét is megfestette az örömlányoktól a jósokig.

A kiállítás Caravaggio követőinek munkáiból is ízelítőt ad, akik előszeretettel választották festményeik témájául a Biblia véresebb jeleneteit. Velük szemben egészen más megközelítést alkalmazott a bolognai iskola, amely egy eszményített stílus létrehozását tűzte ki célul. A közönség az irányzat több követője mellett a két legismertebb mestertől, Annibale Caraccitól és Guido Renitől is több főművel találkozhat. Kimondottan érdekes szekció állt össze Natura morta – Natura viva névvel olyan csendéletekből – ezeken a konyha világa és a korban egzotikusnak számító növények vagy állatok éppúgy feltűnnek – és tájképekből, melyek azt bizonyítják a kurátor szerint, hogy a műfajt Itáliában sem művelték alacsonyabb színvonalon, mint Németalföldön. De láthat a közönség illúzióra épülő képeket és portrékat is, majd levezető edzésként tehet egy virtuális sétát a 18. századtól kezdve egyre inkább turistacélponttá váló Velencében is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.