Festhetett akármilyen képet, lehetett bármennyire is úttörő a festészet terén, Caravaggióról a legtöbb embernek valószínűleg az az életrajzi epizód ugrik be, hogy egy teniszmeccset követő vitában – állítólag önvédelemből – megölte ellenfelét. Szerencsére a zűrös életű alkotó messze nem csak mint korának John McEnroe-ja vonult be a kultúra egyetemes történetébe, és ha ezzel kapcsolatban lettek is volna bárkinek kételyei, azt a Szépművészeti október 25-én nyíló, Caravaggiótól Canalettóig című, túlzás nélkül monumentális tárlata végképp meggyőzi.
Összesen 102 mester 140 remekművén keresztül mutatja be az olasz barokk festészet rendkívüli gazdagságát a kiállítás, és nem túlzás, amit Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere mondott el a csütörtöki sajtóbejáráson: ilyen formában még nem valósult meg kiállítás a korszakról. Ehhez több mint négy év szervezőmunkája is kellett, egyeztetések sorozata – amit például a permanens olasz kormányváltás is nehezített az utóbbi időben.
A világ minden tájáról közel hetven intézmény és gyűjtő járult hozzá a budapesti kiállítás páratlan gazdagságához, mely a Szépművészeti 230 ezres látogatottságú, Botticellitől Tizianóig című, 2009–2010-es tárlatának folytatása, és amihez a kormány 450 millió forintos támogatással járult hozzá. Ilyen, enciklopédikus igényű barokk tárlat a világon legutóbb 1922-ben Firenzében volt látható – tette hozzá Balog. A kiállítás teljes költségvetése várhatóan meghaladja majd a félmilliárd forintot – mondta el Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója. Csak egy példa: Caravaggio korai remekműve, a Gyümölcskosaras fiú biztosítási értéke 7 milliárd forint, a világhírű festmény piaci értéke azonban valójában jóval magasabb lenne.
A kiállítás időrendben, nyolc szekcióban tárgyalja a korszakot, Caravaggio radikális fordulatot hozó római színre lépésétől a manierizmust felváltó barokk, majd a rokokó és a klasszicizmus kialakulásáig. A Michelangelo Merisi néven született művész egész ismert életműve mintegy hatvan munkából áll, ezért ilyen erős válogatást nagyon ritkán láthat tőle a közönség – ezt már Dobos Zsuzsanna, a tárlat kurátora mondta el.