A világ legjelentősebb fesztiváljaként jegyzett cannes-i szereti hangoztatni különutasságát, próbálja diktálni az ízlést, és ha ehhez provokációra van szükség, attól sem riad vissza. Mindezen szempontoknak tökéletesen megfelel a tunéziai születésű Abdellatif Kechiche francia mozija, az idén Arany Pálmával jutalmazott Adele élete 1–2. A döntés elsőre mégis meglepőnek tűnhet, hiszen háromórás szerzői darabról van szó, a zsűri elnöke pedig Indiana Jones és E. T. szülőatyja, Steven Spielberg. De az amerikai direktor gyorsan igyekezett is leszögezni, hogy az alkotó bátorsága töltötte el őket büszkeséggel, és az, hogy felvállalta és megvalósította ezt a történetet.
Utóbbi gyenge érvelés, tekintve hogy elég sok esztétikai dicséret kijár az alkotásnak, amely egy presztízsdíj odaítéléséhez bőven elegendő indok. Spielberg okfejtésében ráadásul kiemel egy olyan elemet, amely ugyan fontos részlet – ezt felfújva lehet botrányt kiáltani, és bulvárcímlapokra eljuttatni egy vérbeli artfilmet –, de összességében marginális az értékítéletben. Ne menjünk el ugyanis szó nélkül, hogy az Adele élete szerelmes film, amely két nő szerelméről szól, és emiatt az ezzel kapcsolatos összes morális és etikai kérdés létjogosultságot kap.
A filmben erotikus jeleneteket is elhelyezett a rendező, amellyel a korhatárbizottságoknak ad izzasztó pillanatokat és nem kis feladatot. Kechiche ugyanakkor nyilvánvalóan mindkettőt provokációnak szánta, és ezt a szándékot elég nyomatékosan adja vissza a film ritmusa, hossza és szerkesztettsége. De mindezt felfoghatjuk akár ellenkulturális reakciónak is, olyannak, mint amilyen a kékre festett haj, amilyen frizurát a művészetet tanuló diáklány az önkifejezés és társadalmi önmeghatározás részeként visel.
A Julie Maroh képregényéből készült Adele élete egy szenvedélyes szerelem története, Kechiche a botránykiáltás ellenére elsősorban erről mesél: két ember kapcsolatáról, és annak három fázisáról: az ismerkedés, a mézeshetek, és a kifulladás szakaszairól. A címben indexált két fejezet az első kettőt egybevonja, és azzal helyezi szembe a harmadikat.