– Bátor vállalkozás kiadni egy képregény-magazint akkor, amikor mindenhonnan azt hallani, folyamatosan csökken a műfaj iránti érdeklődés, és itthon is számos, korábban népszerű füzet szűnt meg.
– Nagyon fontos leszögezni már az elején, hogy az Epicline elindítása egyáltalán nem üzleti alapú döntés volt, inkább egy álom megvalósítása. Az igazat megvallva még én is úgy gondolom, hogy öngyilkos vállalkozás, ugyanakkor kultúrmissziós tevékenység. Ha jobban belegondolunk, a piac mára már megtette a hatását, kirostálta az életképtelen kiadványokat, de még így is maradt néhány képregény az újságosok polcain. Igaz, egyik sem tudja ugyanazt nyújtani, mint a miénk, és én egyedül ebben látom az Epicline erősségét: kizárólag magyar alkotók folytatásos, epikus hangvételű képregényei, havonta, teljesen színesben. Ilyen korábban sosem volt a hazai kínálatban.
– Az előző kérdést úgy is megfogalmazhatnám: érdemes-e ilyen „hagyományos” fórummal kísérletezni az online letöltések korában?
– Feltétlenül. A kettő ráadásul nem zárja ki egymást. Ha abból indultam volna ki, hogy „feleslegesen akarok ebből pénzt csinálni, úgyis azonnal megjelenik a kalóz változat”, akkor az egész magazin ötletét hagytam volna annyiban. Egyébként az elmúlt időszak nemcsak a kiadványokat, hanem a vásárlókat is kirostálta. A képregényfogyasztók nagy többsége ugyanis azokból áll, akik fizikai valóságukban szeretik a magazint forgatni, és nem digitálisan.
Magyar képregénybe magyar hősöket!
Forrás: EpicLine
– Ki a célközönség, és nagyjából mekkora olvasótábor az, amelyet el lehet érni egy ilyen kiadvánnyal?
– Elsősorban a 10–14 éves korosztályt céloztuk be, de hogy hány főt sikerül így elérni, azt megsaccolni sem tudom. Az már biztos, hogy a felnőtt közönségből is jó pár olvasót sikerült megnyernünk magunknak az első számmal.
– Miben látja az okát, hogy a képregény műfaja megállíthatatlanul veszít a népszerűségéből? Ezzel összefüggésben hogyan értékeli a 2005 óta eltelt időszakot, amely kezdetén sokan a magyar képregény újjászületését ünnepelték?
– A 2005 körül induló fellendülésből tényleg lehetett volna egy újjászületés, de túl sokan akartak felkapaszkodni ugyanarra a vonatra, ezért lassulni kezdett. Soha nem tudjuk már meg, hogy az elsősorban kötetekre koncentráló képregénykiadás hova fejlődhetett volna, ha a gazdasági válság nem szól közbe. Szerintem a népszerűségéből mit sem veszített a műfaj, ingyen bárki szívesen olvas képregényeket – gondoljunk a napilapok hátulján futó képregénycsíkokra –, de tény, hogy jóval kevesebben vannak, akik hajlandóak lennének pénzt is kiadni érte. Azzal viszont teljes mértékben egyetértek, hogy nehezen veheti fel a versenyt szórakoztatásban a tévével vagy a számítógépes játékokkal.