Nemrég jelent meg Christopher Moore új könyve, a Te szent kék! magyarul az Agave Könyvek gondozásában. A fantasztikus elemekkel tűzdelt, telivér humorú könyv valójában izgalmas és fordulatos művészettörténeti krimi. A botrányos életvitelű festőzseni, Henri de Toulouse-Lautrec és a pékből festővé avanzsált Lucien Lessard Van Gogh halála rejtélyes ügyében nyomoznak alámerülve a Montmarte kávézókkal és bordélyokkal teli bohém közegében. Az amerikai szerzővel többek között a veszélyes színekről, az impresszionistákat felvásárló gazdag amerikai gyárosokról és a zsenialitásról beszélgettünk.
– A színek nagyon fontos szerepet játszanak a regényben. Egyes teóriák szerint a festékekben található és azokból kipárolgó mérgező vagy hallucinogén anyagok komoly befolyással voltak egyes művek létrejöttére. Mennyire megalapozott ez az elmélet?
– Elég kevéssé, habár Whistler valóban ólommérgezést kapott A fehér ruhás lány című festmény alkotása során – amire utalok is a könyvemben –, ahogyan arra is van esély, hogy Van Gogh szintén ólommérgezéstől szenvedett, habár aligha ez volt a gyökere a mentális problémáinak.
– A regény lapjain a ma már nagyon híresnek számító festőművészek egészen hétköznapi emberekként jelennek meg: szeretnek, szerelmeskednek, káromkodnak és híján vannak mindenféle fennköltségnek. Közel áll ez a kép a történeti valósághoz?
– Az ábrázolás annyiban realisztikus, amennyire az életüket is megörökítette a történelem. Toulouse-Lautrec több tucat képén tűnnek fel prostituáltak, ráadásul Manet, Gauguin és feltehetően Seurat is egyaránt szifiliszben hunytak el, tehát korántsem az én agyszüleményem prostituáltak társaságában ábrázolni őket. Whistler és Courbet valóban ugyanannak a lánynak a kegyeiért versenyeztek, és Courbet róla készült képei még a mai fogalmaink szerint is pornográfnak számítanak. A nyelv, amelyen társalognak, talán kevésbé formális az általuk hátrahagyott írásaikban olvashatónál, ugyanakkor a beszélgetéseikről szóló feljegyzéseik azt sugallják, hogy határozottan nyersebb stílusban beszéltek egymással annál, ahogyan azt mi elképzeljük.