|
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet |
Már a bejárat jelzi ezt az átgondoltságot. A szűk, egyébként meglehetősen rossz térkihasználtságú térben két szobor – Jovánovics György és Pauer Gyula munkái – néz egymással farkasszemet, jelezve a hetvenes évektől aktív művészek meghatározó jelenlétét a válogatásban. A Jelenkori Gyűjtemény a mostani formájában egyfelől követi a kronológiát, másfelől igyekszik az egymás mellett létező irányvonalak párhuzamára, ellentétére és kölcsönhatásaira is felhívni a figyelmet egy-egy korszak kapcsán. Így például az ötvenes és hatvanas években készült műveknek helyet adó szekcióban a hamisítatlan szocreál művek mellett a hivatalos művészet, az állami megrendelések árnyékéban továbbélő magántörekvésekre is láthatunk példákat. Az egyik falon látható, a Sztálin-szobor elkészítésére benyújtott pályázatok között ott találjuk Vilt Tibornak a hivatalos kultúrpolitikai elvárásokhoz igazodó tervét is, miközben megszemlélhetjük az ugyanabban az időben készült, Ketrec című, kisméretű faszobrát, amely elemi erejű vallomás a szabadság utáni vágyról.
Arra is akadnak kiváló példák, ahogy egyetlen életművön belül lezajlanak azok a fordulatok, amelyek kis túlzással az elmúlt évtizedek magyar képzőművészetének szakaszváltásaihoz is hozzájárultak. Ilyen például Csernus Tiboré, akinek Újpesti rakpart című festménye ugyan még a munkástematika örve alatt készült, ám az újszerű, a foltfestés vagy másképp tasizmus néven ismert technikával megfestett háttere már forradalmi újításnak számított a maga korában. Csernus mellett Lakner László határozza meg a következő, a bejárattól számított harmadik szekciót is, ahol az úgynevezett szürnaturalizmus képviselői kaptak helyet.
|
Fotó: Béres Attila / Magyar Nemzet |
A következő nagyobb egységben a legendás Iparterv kiállításai köré csoportosuló, a nyugati és amerikai értékek iránt elkötelezett neoavantgárd művészek munkái kaptak helyet, köztük Altorjai Sándor Süllyedjek felfelé című, 1967-es, nagyméretű kollázsfestménye, amely Petrányi szerint a kor egyik fő műve. A termet elhagyva egy folyosóban találja magát a néző, a következő, konceptualista – Erdély Miklós nevével fémjelezhető – generáció munkái között. Majd egyre közelebb érünk a mához, és előtűnnek többek között a 80-as évek underground hőskorszakának, az új szenzibilitás irányzatának képzőművészeti lenyomatai, elsősorban a szentendrei Vajda Lajos Stúdió és a Fiatal Képzőművészek Stúdió körül csoportosuló alkotók munkái.
A rendszerváltás utáni időszaknak szentelt szekcióban található az a szobor is – Galántai György munkája –, amelyről a kiállítás a címét kapta, és ami az önmaga nyomaiba visszatérő lépések sorozatával szellemesen reflektál a változásban rejlő változatlanságra. A kiállítást elhagyva – miután az installáció műfajának szentelt termet is magunk mögött hagytuk – a mechanikus szobrokkal teli kupolatérben találjuk magunkat, amely grandiózus méretével, hasonlóan a vörös műmárvány padlóhoz, szintén egyfajta múltból maradt hírnök.
(Lépésváltás – Az 1945 utáni magyar művészet újrarendezett állandó kiállítása a Magyar Nemzeti Galériában.)