A parlament módosította hétfőn a szellemi tulajdont szabályozó törvényeket, előírva, hogy a művészek jogkezelő szervezeteinek át kell adniuk az üres adathordozók árába beépített, úgynevezett magáncélú másolás után járó jogdíj 25 százalékát a Nemzeti Kulturális Alapnak.
L. Simon László az NKA alelnöke saját blogjában ír a döntés okairól és arról, mire számít az új elosztási rendszer révén: „Nem könnyű higgadtnak maradni, amikor az üres adathordozók – CD-k, pendrive-ok, memóriakártyák – után szedett jogdíjak egy részének az eddigiektől eltérő felosztását javasló törvénymódosítás úgy köszön vissza a magyar sajtóban, hogy a kormány le akarja nyúlni a zenészek jövedelmének negyedét” – kezdi írását a Parlament Kulturális és sajtóbizottságának elnöke.
L. Simon hangsúlyozza, hogy továbbra is partnernek tekinti a törvénymódosítás elleni tiltakozásba „sikeresen bevont zenészeket”, akiknek meg kellene érteni, hogy „a törvényalkotókat nem a „lenyúlás” szándéka vezérli, hanem a felhasználók által befizetett járulékok célszerűbb felhasználásának igénye” – ami szerinte „az egész magyar zenésztársadalom érdekét szolgálja, beleértve ebbe a feltörekvő új nemzedékeket is”.
Az NKA alelnöke leszögezi, hogy az üres adathordozók árába épített jogdíj Európában ismert és elfogadott jogszerű gyakorlat. A Magyarországon ebből befolyó évi 2,5–3,5 milliárd forintot jelenleg „az úgy nevezett közös jogkezelő szervezetek osztják újra saját tagjaik között, az azonosítható kiadványok eladásai, a médiumokban és a szórakozóhelyeken történt lejátszások gyakorisága és a fellépések alapján képzett elosztási arány szerint. Vagyis az üres adathordozók után a népszerűbb zeneszerzők és előadók tetemes, a kevésbé ismertek elhanyagolható bevételre tesznek szert, holott egyáltalán nem biztos, hogy azokra csak az előbbiek szellemi termékei kerülnek. Ráadásul mindez egy olyan rendszeren keresztül történik, amely – mint az a Kulturális és Sajtóbizottság júniusi nyilvános meghallgatásán is kiderült – a jogdíj-jogosultak és a befizetők számára sem megnyugtató módon, ráadásul elég drágán működik” – hangsúlyozza írásában L. Simon László, aki szerint „a jelenlegi gyakorlat voltaképpen kétszeresen honorálja a sikeres előadókat, akikhez a jogdíjbevételek jelentős része eleve befolyik”.