A Design Hét keretében hazánkban járt Jane Pavitt, a londoni Royal Art College elméleti intézetének vezetője. A szocializmus és a dizájn kapcsolatával is foglalkozó, általa rendezett Cold War Modern című, 2008-as, a Victoria and Albert Museumban bemutatott nagy sikerű kiállítás kutatásait ismertette.
Elmondta: amikor előrukkolt kiállítástervével, még a londoni múzeum vezetői is úgy vélték: egy tárlat, amelynek címében a hidegháború és a modern szerepel, egész biztos nem fog szponzorokra lelni.
Nem volt olyan rég, s köztünk élnek, akik mindkét oldalon részt vettek a hadműveletekben, amelyek ma már inkább obskúrus anekdoták.
Anekdotákra alapozott történetírás pedig nem létezik.
Ám ahogy Jane Pavittal együtt feltárult előttünk az 1945 és 1970 közötti időszak, s annak tárgyi vetülete, a dizájn, hamar felsejlett előttünk az: valójában Orwell világának kifordított disztrópiáját éltük meg múltunkként – elzártan, egy utópisztikus álomvilágot csodálva a hátunk mögött zajlott a globális küzdelem a világuralomért.
Hruscsovnak, aki a tárgyalt korszak nagy részét meghatározta Keleten, nem volt bajsza, és nem hordott egyenruhát. És bár vérbe fojtotta az 1956-os szabadságharcot, Jane Pavitt könyveinek lapjain mégsem véres diktátorként, hanem egy cowboykalapot viselő joviális figuraként jelenik meg, aki fel s alá sétál Eisenhower elnök alelnökével, Richard Nixonnal, a jól fésült, széles mosolyú fiatal ügyvéddel, és kedélyesen beszélgetnek arról, hogy is néz ki egy igazi amerikai, illetve szovjet konyha.
A hidegháború feltáruló momentumai a kiállításon vidámak és kedélyesek, nincs itt szó levert forradalomról, eltűnt ellenzékiekről, lerombolt kolostorokról, pusztulásra ítélt kisebbségekről. Az ellenfél, Nixon büszkén mutatja az ötvenes évek gépesített álomkonyháját. A bemutató során Hruscsov fokozatosan egyre jobban elveszti a türelmét, majd dühösen felkiált: „A szovjet konyha is van ilyen szép, de leginkább nincs is, a szovjet nőnek nincs szüksége ilyenfajta felesleges dolgokra. Meglátja, alelnök úr, pár év, és nézni fogja, ahogy viszlátot integetünk maguknak.” Ez volt a híres, 1959-es Kitchen Debate, azaz konyhai vita, ami kijelölte a fő irányt: a dizájn- és a termékverseny lesz a hidegháború egyik csatatere.