Megújul Benczúr Gyula fő műve

Ragyogni fog új helyén az egyik leghíresebb magyar festmény. Közel ötven éve nem volt restaurálva.

Szathmáry István Pál
2013. 10. 29. 14:57
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Bár egy mezei szappan csodákat tehet egy festménnyel, senki ne essen neki otthon Vaszary-képnek ezzel a módszerrel – intette a sajtó képviselőit Gippert László főrestaurátor Benczúr Gyula fő műve, a Budavár visszavétele 1686-ban előtt állva. A gyakorlati tanácson túl persze elsősorban a híres festmény nemrég megkezdődött restaurálási munkálatainak részleteiről beszélt.

Ha minden a tervek szerint alakul, a Magyar Nemzeti Galéria büszkesége, mely egyúttal az egyik legismertebb és legtöbbet reprodukált magyar festmény, november végétől várja majd a látogatókat megújult formában, új helyén.

Gippert László főrestaurátor ismerteti a felújítási munka lépéseit

Fotó: Hegedűs Márta

A munkálatok tíz napja kezdődtek el. Miközben Gippert László ennek folyamatát ismertette, két kollégája épp az úgynevezett tisztítóablakok kereteit törölte le a festmény felszínéről. Ezeket az ablakokat a restaurátorok azért „nyitják”, vagyis rajzolják fel, hogy egy adott területen felmérjék a lakkréteg alatti, évtizedes szennyeződés mértékét. A lakk egyébként esztétikai célt is szolgál: hiányában kevésbé tűnne ragyogónak a kép. Benczúr műve annak ellenére van jó állapotban, hogy több mint ötven éve restaurálták utoljára – emlékeztetett Gippert.

Úgy tűnik, egy ilyen munka abból a szempontból is időutazás a szakembernek, hogy elődei módszereivel és megoldásaival is szembesülhet. Még a kép vakkeretének jellemére is fény derülhet akár, legalábbis a galéria főrestaurátora szerint az, aki a Benczúr-kép mostani vakkeretét készítette, erősen óvatoskodó ember lehetett, hiszen indokolatlanul masszív konstrukciót hozott létre. Erről a vakkeretről fogják majd leszedni a képet a tisztítást követően, majd összehengerelik, és kerekek segítésével új helyére költöztetik.

Régen kevésbé visszafogott megoldásokkal takargatták a szépséghibákat, a kép foltjait például – ahogy Gippert fogalmaz – „lepedőnyi” felületekkel fedték el a korábbi restaurátorok. Kihívás a viaszréteg eltávolítása is, amire azért is szükség van, mert az anyag szerkezete húsz-harminc év alatt megváltozik. A kép új keretet is kap, melyet szintén az intézmény dolgozói készítenek el, nem utolsósorban azért, mert a képkeretezők csillagászati árért vállalnék el ugyanezt.

Benczúr Gyula mintegy 25 négyzetméteres, 7 méter széles és 3,5 méter magas fő műve az 1896-os millenniumi kiállítás egyik kiemelkedő alkotása volt. Benczúr történelmi kompozíciója a 19. századi magyar történeti festészet utolsó nagy összefoglalása, olyan fő mű, amely összegezte a műfaj tanulságait, s egyben lezárta a történeti festészet lehetőségeit is. A kép hazai megbecsültségét növelte, hogy az 1900-as párizsi világkiállításon nagydíjjal jutalmazták. A most kezdődő restaurálás után a festmény a nagy történelmi kompozícióknak szánt terembe, az első emeleti Bálterembe kerül, a szabaddá vált helyén pedig feltárul a kupolatérből nyíló pompás dunai panoráma.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.